پشت پرده تلاش نخست وزیر برای تغییر نام شبه قاره

جنجال بهارات!/ چرا «هند» خط خورد؟

کدخبر: ۵۹۷۲۱۸
اقتصادنیوز: دولت هند به دنبال تغییر نام این کشور است. اخیرا هم نارندرا مودی، نخست‌وزیر این کشور در سخنرانی خود به جای نام هند از نام «بهارات» برای کشور خود استفاده کرده است؛ اما ماجرای این تغییر نام چیست؟
جنجال بهارات!/ چرا «هند» خط خورد؟

به گزارش اقتصادنیوز ، کشور هندی‌ها چندین اسم دارد. نام نخست آن همان هند است که در زبان انگلیسی «India» گفته می‌شود. این نام در جهان رواج دارد و همه این کشور را به همین نام می‌شناسند.

نام دیگر کشور هندی‌ها، هندوستان است که معنای آن می‌شود: سرزمین هندوها! سومین نام هم «بهارات» است که قدمت آن به 2 هزار سال پیش بازمی‌گردد.

بهارات در حقیقت نام سانسکریت کشور هند است. زمانی‌که بریتانیایی‌ها این کشور را به استعمار خود درآوردند عنوان «هند» را برای آن انتخاب کردند.

حالا دولت هند می‌گوید این نام یادآور دوران استعمار و برده‌داری است و نمادی از آن دوران به شمار می‌آید، به همین دلیل تلاش دارد نام قدیمی این کشور را دوباره رواج دهد.

گسترش ناسیونالیسم

حساسیت روی نام کشورها بیشتر در میان ناسیونالیست‌ها رواج دارد و امر بی‌سابقه‌ای نیست. برای مثال همین چند وقت پیش، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد نام این کشور در زبان انگلیسی «Turkey» نخواهد بود و باید «تورکیه» باشد.

دولت هند هم می‌خواهد به همین شکل اقدام کند و نام هند را به بهارات تغییر دهد. با این حال، اقدام مودی، با منتقدانی هم روبه‌رو است. برای مثال، عده‌ای از منتقدان می‌گویند نام هند طی قرن‌های گذشته به یک برند برای این کشور تبدیل شده که در عرصه بین‌المللی هم کاربرد دارد. در نتیجه درست نیست که نام آن یکباره تغییر کند.

برخی هم می‌گویند این نام مربوط به دوران مغول‌هاست و از آن‌جا که هندی‌ها هر چیزی مربوط به دوران مغول‌ها را پاک کرده‌اند اکنون می‌خواهند این نام را هم پاک کنند تا هیچ‌چیزی از آن دوران باقی نماند. این در حالی است که مغول‌ها بیش از 300 سال در این کشور حکمرانی کرده‌اند.

هند در حال حاضر پرجمعیت‌ترین کشور جهان است و تلاش می‌کند با سایر کشورهای آسیایی از جمله چین رقابت کند. دعوای تازه بر سر اسم این کشور هم نوعی قدرت‌نمایی و تلاش برای جلب توجه بین‌المللی است.

اکوایران در گزارشی تصویری با عنوان «علت علاقه مودی به بهارات» به جزئیات جالبی از این تلاش برای تغییر نام هند پرداخته است؛ 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید