گزارش اقتصادنیوز از بازار ارز و طلای تهران؛

حباب درهم نزولی شد/شرط صعودی شدن سکه

کدخبر: ۵۹۶۸۴۶
اقتصادنیوز: بازار دلار در هفته اخیر با انتشار برخی اخبار چالش برانگیز سیاست خارجی نوسانی صعودی را تجربه کرد.
حباب درهم نزولی شد/شرط صعودی شدن سکه

به گزارش اقتصادنیوز دلار این هفته را با پس گرفتن دعوت ایران به سوئد توسط بنیاد نوبل و رشد تقاضای اربعین صعودی شروع کرد.

معامله گران مدعی بودند که دینار در صرافی های عراقی گرانتر از ایران معامله می شد و همین مسئله یکی از مواردی بود که تقاضای دینار در ایران را افزایش داد.مهم ترین اخبار ارزی این هفته یک‌ سرش بورسی بود. احسان خاندوزی وزیر اقتصاد اعلام کرد که محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی ها به فرمول برگشته است و این تصمیم با هدف پیش بینی پذیری اقتصاد و تقویت تولید اتخاذ شده است.

اکوایران در این باره نوشت: صنعت پتروشیمی یکی از مهم ترین منابع تامین ارز است که در بزنگاه های حساس ارزی بازارساز به پشتوانه همان منابع تصمیماتی را برای کنترل بازار ارز اتخاذ کرده است. پس از آنکه خبر افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها به هفت هزار تومان منتشر شد، تعدادی از شرکت های پتروشیمی تولیدکننده متانول اعلام تعطیلی کردند که بر ارزآوری صنعت پتروشیمی تاثیر منفی داشت ولی در ادامه با بازگشت تعیین قیمت نرخ خوراک پتروشیمی ها به فرمول تعیین شده، صنایع پتروشیمی با یک چهارچوب مشخص رو به رو شدند که شرایط را برای شرکت ها بهتر از زمان دو ماه قبل میکند.

در حالیکه پیش از این بعضی از شرکت ها از زیان دهی و تعطیلی کارخانه با نرخ خوراک هفت هزار تومانی گله داشتند و بلاتکلیفی هر ساله در تعیین نرخ خوراک به عنوان مانعی برای اتخاذ تصمیمات بلند مدتی اعلام می شد فرموله شدن نرخ خوراک به پیش بینی پذیری شرایط برای فعالان اقتصادی کمک می کند و با حفظ منابع ارزی پتروشیمی ها، توانایی بازارساز برای کنترل بازار ارز را بهتر می کند.

 با انتشار این خبر برخی از تحلیلگران نرخ تسعیر ارز گروه پالایشگاهی را در محدوده ۳۸ هزار تومان پیش بینی کردند که در نهایت در حالیکه بازار سرمایه انتظار یک عقب نشینی از شاخص کل بورس در روز دوشنبه را داشت نرخ تسعیر ارز گروه پتروپالایشگاهی افزایش یافت و در محدوده ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومانی قرار گرفت. پیش ازاین تصور می‌شد دلار تا کانال ۳۰ هزار تومانی اصلاح کند ولی با افزایش نرخ تسعیر ارز گروه پتروپالایشگاهی کف نرخ دلار در نظر معامله گران افزایش یافت.

سیگنال نزولی عمان به بازار

مهم ترین عاملی که در این هفته در مقابل رشد نرخ دلار ایستاد، خبر انجام مذاکرات ایران با پیشنهاد مطرح شده توسط عمان بود، حسین امیر عبدالهیان وزیر خارجه کشور اعلام کرد که در جریان مذاکرات ایران با کشورهای عضو برجام سندی تحت عنوان سند برجام آماده شده است.

نوسان حداقلی سکه امامی

سکه امامی پس از آن که در دهه آخر اسفند ماه اصلاح کرد یک خط روند صعودی تشکیل داد که تا کنون ادامه داشته و مانع از اصلاح بیشتر قیمت سکه امامی شده است.

حال چند وقتی است مماس بر این خط در حال حرکت است، در بازه زمانی سه ماهه سکه امامی یک مثلث تشکیل داده است که سقف آن محدوده ۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. شکست مقاومت این مثلث می تواند یک سیگنال افزایشی تلقی شود در صورتی که سکه بتواند مقاومت ۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان را درهم بشکند و بالای آن تثبیت شود، حمایت ۲۷ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان نیز در صورت شکست زمینه را برای اصلاح سکه تا حمایت نیمه کانال ۲۷ میلیون تومانی فراهم می کند.

IMG_20230908_102658_384

بازدهی سکه امامی در این ماه به یک درصد هم نرسید. بررسی ها از حباب سکه نشان میدهد نوسانات در این بازار به حداقل رسیده و اختلاف سقف و کف حباب سکه کمتر از یک درصد است که نشان میدهد معاملات سکه به خوبی در کنترل بازارساز بوده است.

حمایت ربع سکه کجاست؟

ربع سکه که در روند های افزایشی بیشترین سود را نصیب دارندگان خود می کند در مسیر های کاهشی نیز زیان بیشتری را بر صاحبان خود تحمیل می کند. ربع سکه در این هفته روی حمایت ده میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بسته شد و بازدهی دو درصدی را ثبت کرد در صورتی که ربع سکه اصلاح کند حمایت ۱۰ میلیون و ۳۰ تا ده میلیون و ۶۰ هزار تومانی را پیش رو دارد که مماس بر خط روند صعودی ربع سکه است.

تلاقی حمایت ها برای طلای آب شده

طلای آب شده به محدوده ابر کومو نفوذ کرده و یک هفته بالای آن معامله شده است، حمایت محدوده ده میلیون و ۱۰۰ هزار تومان حمایت سکه امامی است که با حمایت کف ابر کومو و سقف مثلث شکسته شده تطابق دارد.

در صورت از دست رفتن این حمایت محدوده حمایت روانی ده میلیون تومانی برای طلای آب شده اهمیت دارد. طلای آب شده در این هفته لیدر بازار ارز بود که با سقف شکنی خود مابقی بازار را به دنبال خود بالا کشید ولی در ادامه با کاهش قیمت دلار و اصلاح انس جهانی طلا زور افزایش نداشت و عقب نشینی کرد. بازدهی طلای آب شده در این هفته به یک درصد رسید.

حباب درهم نزولی شد

دلار آمریکا هم مانند طلای آب شده در این هفته یک درصد افزایش یافت و مانند طلای آب شده مثلث خود را شکسته و بالای آن تثبیت شده است.

حمایت نیمه کانال ۴۹ هزار تومانی مهم ترین حمایت دلار در هفته پیش روست.

بررسی قیمت درهم و حباب آن یکی از ابزار مهم برای تفسیر رفتار معامله گران دلار است.

IMG_20230908_102657_844

بررسی ها از حباب درهم نشان میدهد بازار ارز پایان هفته آرامی را پست سر گذاشته چرا که حباب درهم در پایان هفته کاهش یافته است و میانگین آن در کانال ۵۰۰ تومانی است‌. کاهش حباب درهم تایید میکند اگر بازار ارز با اخبار افزایشی ناگهانی مواجه نشود قیمت دلار در روز شنبه شروع صعودی نخواهد داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید