رصد بازار خودروهای داخلی؛

سقوط آزاد قیمت خودروها در بهار 1402 + جدول

کدخبر: ۵۸۱۷۱۴
اقتصادنیوز: خودروهای داخلی پرطرفدار در بهار 1402 چه تغییر قیمتی را تجربه کردند؟ ارزیابی بازار خودرو در سه ماه نخست سال جاری (فصل بهار) نشان از افت قیمت محصولات سایپا و پرطرفدارهای ایران خودرو دارد؛ افتی که در برخی از محصولات به بیش از 300 میلیون هم رسید.
سقوط آزاد قیمت خودروها در بهار 1402 + جدول

به گزارش اقتصادنیوز؛ ارزیابی‌ها نشان از آن دارد که بازار خودرو در فصل بهار نوسان پی‌درپی قیمتی داشت و با کوچکترین خبری تغییر رویه می داد، اما این نوسان در نهایت باعث شد تا بازار خودرو در فصل بهار شکل کاهشی داشته باشد. به گفته فعالان بازار خودرو اجرای طرح‌ فروش خودرو بدون قرعه‌کشی از عوامل اثرگذار در بازار است، عاملی که موجب شد تا خریداران از بازار کوچ کنند و با این شرایط شاهد تعمیق رکود در بازار خودرو باشیم. از سوی دیگر فعالان بازار خودرو معتقدند که خبر آزاد شدن واردات خودرو‌های کارکرده با عمر کمتر از 5 سال نیز بر ریزش قیمت خودرو در بازار اثرگذار بوده است. یکی دیگر از مواردی که فعالان بازار خودرو به آن اشاره می کنند به نرخ دلار باز می‌گردد، در بازه زمانی مورد بررسی دلار در بیشتر مواقع نوسان کاهشی داشت که این امر نیز بر افت قیمت خودرو اثر گذار بوده است.    اما شاید بتوان از اخبار سیاسی را به عنوان یکی از عواملی یاد کرد که علاوه بر کاهش قیمت خودرو موجب شد تا خریداران هرچه بیشتر از بازار فاصله بگیرند.

تغییر قیمت خودروهای داخلی

رویه قیمتی خودروهای داخلی

خودروهای پرطرفدار داخلی چه تغییری را تجربه کردند؟ ارزیابی‌ها نشان از آن دارد که در فصل بهار پرطرفدارهای ایران خودرو و سایپایی‌ها کاهش 35 تا 375 میلیونی داشتند. بر این اساس در بهار بیشترین کاهش قیمت به «هایما S5 پلاس» رسید و این خودرو در سه ماه اول سال افت 375 میلیونی نسبت به نیمه فروردین‌ماه داشت و این کاهش برای  «207 پاناراما اتومات» نیز به 275 میلیون رسید. براساس ارزیابی‌های صورت گرفته «شاهین» با کاهش 132 میلیون تومانی سومین خودرویی است که در فصل بهار توانست بیشترین کاهش قیمت را به خود اختصاص دهد.

 اما براساس ارزیابی‌های صورت گرفته در بازار در اولین فصل سال 1402 «تارا دنده‌ای» در بازار افتی 35 میلیونی را تجربه کرد که کمترین تغییر قیمت در میان پرطرفدارهای ایران خودرو محسوب می‌شود. در این مدت «تیبا صندوقدار» هم کاهشی 55 میلیونی داشت و این کاهش در «تیبا2 معمولی» هم به 58 میلیون رسید.

درصد تغییر قیمت خودروهای داخلی

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید