نرخ بهره بین بانکی در حداقل یک ماه و نیم

دو رفتار مهم در نرخ سود بازارهای مالی

کدخبر: ۵۷۹۳۴۹
اقتصادنیوز: نرخ سود در بازار های مالی هفته اخیر دو روند مختلف داشته است. در این معاملات نرخ سود بازار باز برابر با 23 درصد بوده و مسیری ثابت را پیموده است. این در حالی است که نرخ بهره بین بانکی در کمترین سطح خود در بازه یک ماه و نیمه قرا رداشته است.
دو رفتار مهم در نرخ سود بازارهای مالی

به گزارش اقتصادنیوز ، در بازارهای مالی هفته منتهی به 17 خرداد، دو نرخ سود مهم رفتاری متفاوت داشته اند. این نرخ های سود در بازارهای باز و بازار بین بانکی به دست می آید. بانک مرکزی در این بازارها سعی می کند تا نقدینگی در بانک ها را تنظیم کند. در هفته‌های اخیر تزریق پول در بازار باز برابر با 150 همت بوده و رکورد بی سابقه ای را ثبت کرده است. این در حالی است که نرخ سود در این معاملات مسیری بی نوسان را سپری کرده است.

مسیر ثابت نرخ سود در بازار باز

بانک مرکزی در هر هفته با وثیقه اوراق در بانک ها تزریق پول صورت می دهد. این بده بستان نرخ سود مشخص و تاریخ سررسیدی معلوم دارد که در هر هفته از سوی بانک مرکزی تعیین می شود. این تاریخ برای هفته های متوالی برابر با 7 روزه و بوده و د رمقابل نرخ سود آن نیز برابر با 23 درصد ثبت شده است. بررسی ها نشان می دهد در سال جاری وضعیت نرخ سود بازار باز ثابت بوده و تغییری نداشته است. در مقابل اما نرخ سود بازار بین بانکی در ایران روندی نزولی را پیموده است.

نرخ سود

افت نرخ بهره بین بانکی در هفته اخیر

ضمن رشد تزریق پول در بازار باز سطح معاملات در بازار شبانه افت قابل توجهی داشته است. در این بازار نیز بانک مرکزی می تواند در نهادهای مالی تزریق نقدینگی انجام دهد اما با تاریخ سررسیدی کوتاه مدت. 

در همین رابطه داده های بانک مرکزی نشان می دهد در این مقطع سطح معاملات بازار شبانه از کانال 49 همت به محدوده 12هزار میلیارد تومان رسیده است.

افت تزریق پول در بازار شبانه در ادامه رشد تزریق نقدینگی در بازار باز انجام شده است. برخی معتقدند بانک مرکزی سعی می کند با تزریق پول در بازار میان مدت، کسری بانک ها را مدیریت کند. این موضوع موجب شده تا کمبود منابع در بازار بین بانکی کمتر حس شده ود رادامه نرخ سود بین بانکی کم تر از هفته قبل خود ثبت شود.

در همین رابطه نرخ بهره بین بانکی در هفته اخیر برابر با 23.44 درصد بوده که کمترین میزان خود در یک ماه و نیم اخیر بوده است. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید