افت محسوس ارزش معاملات بازار سهام

واگرایی در بورس تهران /نماگرها سیگنال متفاوتی می‌دهند

کدخبر: ۵۷۸۲۹۲
اقتصادنیوز: شاخص کل در اردیبهشت و خرداد ریزش نسبی داشته است. اما شاخص هم وزن روند متفاوتی را پشت سر گذاشته است. آیا نماگرهای بورس دچار واگرایی شده‌اند؟
واگرایی در بورس تهران /نماگرها سیگنال متفاوتی می‌دهند

به گزارش اقتصادنیوز، شاخص کل بورس تهران پس از صعود در ماه‌های اسفند و فروردین، از نیمه اردیبهشت وارد چرخه اصلاح و تعدیل شد و این روند را تا نیمه خرداد ادامه داد. 

شاخص کل تا نیمه اردیبهشت تا کانال 2.5 میلیون واحدی بالا رفت اما پس از آن روند ریزشی پیدا کرد، به طوری که اردیبهشت را در کانال 2.3 میلیونی به پایان برد، یعنی همان محدوده‌ای که در پایان فروردین به آن رسیده بود.

شاخص کل در اردیبهشت ماه 0.9 درصد -به میزان 21 هزار واحد- ریزش کرد و تا نیمه خرداد نیز افت 23 هزار واحدی معادل یک درصد را پشت سر گذاشته است. شاخص در خرداد نوسانات زیادی داشت و حوالی مرز 2.3 میلیونی حرکت کرد. 

این در حالیست که شاخص در اسفند 28 درصد و در فروردین 18.5 درصد رشد کرده بود. شاخص هم وزن نیز در اسفند 23 درصد و در فروردین 30 درصد صعود کرد. 

واگرایی دو نماگر اصلی 

برخلاف شاخص کل، برایند تغییرات شاخص هم وزن در دو ماه اخیر مثبت بوده است. شاخص هم وزن پس از جهش قابل توجه در ماه‌های اسفند و فروردین، در اردیبهشت نیز بیش از 3 هزار واحد -معادل 0.4 درصد- رشد کرد و تا نیمه خرداد نیز رشد 0.95 درصدی -معادل 7 هزار و 239 واحد- داشته است. 

بنابراین می‌توان گفت شاخص هم وزن که نماگر کلیت بازار است نسبت به شاخص کل که متأثر از نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز است، واگرایی داشته است. روند مثبت شاخص هم وزن نشان می‌دهد که با وجود افت ارزش معاملات و خروج پول حقیقی، همچنان بازار به سمت بالا حرکت می‌کند.

 ارزش معاملات نیز در خرداد افت محسوسی پیدا کرد. در مجموع 9 روز معاملاتی خرداد، ارزش معاملات خرد 96 هزار و 224 میلیارد تومان بود که به طور متوسط روزانه 10 هزار و 691 میلیارد تومان است که نسبت به میانگین 17 هزار و 761 میلیارد تومانی اردیبهشت ماه افت 40 درصدی داشته است. 

 

بورس

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید