نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 15 خرداد

برابری ریال با دلار تغییر نمی‌کند

کدخبر: ۵۷۷۸۲۸
اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم:
برابری ریال با دلار تغییر نمی‌کند

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال 1402، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1353، 1363، 1373، 1383 و 1393 تقدیم مخاطبان می‌شود.

15 خرداد 1353؛ برابری ریال با دلار تغییر نمی‌کند

برابری ریال با ارزها تغییر نمی‌کند: ریال نسبت به دلار 15 درصد و نسبت به سایر ارزها 8 درصد افزایش یافته است.

بانک مرکزی و دولت برای تجهیز و تامین منابع مالی بانک‌ها وام و اعتبار در اختیار آنان خواهد گذاشت.

دکتر محمد یگانه، رئیس کل بانک مرکزی گفت: اخیرا شایعاتی در مورد تغییر برابری ریال با سایر ارزهای عمده جهان به وجود آمده که سبب بی‌نظمی در بازار پول و سرمایه تهران گردیده است. با توجه به اینکه بازار جدیدالتاسیس پول و سرمایه تهران با اقدامات اخیر در مورد حذف محدودیت‌های نقل و انتقالات ارزی زنجیروار به سایر بازارهای پول و سرمایه دنیا وابسته گردیده است، لذا هرگونه شایعه بی‌اساس، سبب بی نظمی شدیدی در این بازار خواهد شد. باید توجه داشت که طی یک سال گذشته ارزش ریال و نسبت به دلار عملا حدود 15 درصد نسبت به سایر ارزهای جهان حدود 8 درصد تقویت شده است.

دکتر یگانه افزود: در وضع موجود و با در نظر گرفتن تعادل نسبی که در عوامل عمده اقتصادی ایران به وجود آمده است و همچنین با توجه به رشد سریع اقتصادی و افزایش قابل توجه تمایل به پس‌انداز، به هیچ وجه لزوم تغییر در نرخ برابری فعلی ریال با سایر ارزهای عمده جهان احساس نمی‌شود.

از این رو بانک مرکزی ایران لازم می‌داند برای خاتمه دادن به چنین شایعاتی صریحا اعلام نماید که هیچ‌گونه تغییری در وضع برابری ریال به سایر ارزهای جهان در نظر نمی‌باشد.

دکتر یگانه ادامه داد: با رشد بی‌سابقه‌ای که اقتصاد کشور به‌خصوص در سال‌های اخیر تحت رهبری‌های خردمندانه شاهنشاه آریامهر به دست آورده است، لازم بود تحول همانندی نیز در رشته بانکداری پدید آید به همین جهت شرایط و مقتضیان روز ایجاب می‌کند که بانک‌های جدیدی با سرمایه‌های کلان در ایران تشکیل شود.

دکتر یگانه گفت: در سه ماه اخیر نزدیک 400 میلیون دلار ارز وارد بازار جدید التاسیس پول و سرمایه ایران شد و قریب 200 میلیون دلار از چارچوب این بازار خارج شد.

تاسیس چهار بانک جدید در سال گذشته تا حدی معلول همین علت بود، بانک مرکزی با تاسیس دو بانک جدید در سال‌جاری نیز موافقت کرد.

یکی از بانک‌ها با سرمایه اولین بالغ بر 6 میلیارد ریال در بخش ساختمانی تحت عنوان بانک ساختمانی (شرکت عام) فعالیت خواهد کرد.

هدف از تشکیل این بانک ایجاد تسهیلات لازم برای توسعه صنعت ساختمان و اجرای طرح‌های عمرانی ازجمله آپارتمان‌سازی و ایجاد واحدهای مسکونی ساختمان مرکز تجاری – تاسیسات توریستی مثل رستوران، پلاژ و اجرای طرح های عمرانی، شهری و روستایی، نوسازی محلات، ایجاد صنایع وابسته به امور ساختمانی و تاسیسات زیربنایی است.

قوانین چک و سفته اصلاح می شود

قوانین فعلی دادگستری جوابگوی مسائل امروزی نیست و بزودی قوانین دادگستری ایران اصلاح خواهد شد.

صادق احمدی، وزیر دادگستری افزود: من‌ جمله در قوانین چک و سفته و استخدام - قضات اصلاحاتی صورت گرفته است.

وی سپس گفت: قوانین که برای دادگستری ایران وضع شده و هم‌اکنون جاری است، مربوط به ده‌ها سال قبل است، یعنی زمانی که ایران بیش از 12 تا 13 میلیون نفر جمعیت نداشت و افراد باسواد آن بسیار کم بود.

از طرفی هنگام تدوین این قوانین، حکومت، حکومت خان خانی بود و خان‌ها در تدوین قواعد نفوذ داشتند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید