در آستانه برگزاری نشست امنیتی سنگاپور مطرح شد

هراس از تکرار سناریوی اوکراین در شرق آسیا

کدخبر: ۵۷۷۹۵۱
اقتصادنیوز: براساس گزارشی گه توسط اندیشکده مطالعات استراتژیک منتشر شده، دیدگاه پکن در باب تایوان به عنوان یک چالش داخلی، موجب شده چنین احتمالی مطرح شود که پکن نیز احتمالا به سان مسکو و برای داشتن تایوان به اهرم زور متوسل خواهد شد.
هراس از تکرار سناریوی اوکراین در شرق آسیا

به گزارش  اقتصادنیوز ، براساس برآوردهای یک اندیشکده ارشد استراتژیک، چین همچنان یک چالش عظیم برای نظم بین الملل حاکم است و هیچ مدرکی وجود ندارد تا نشان دهد که حمله روسیه به اوکراین تفکر پکن را به لحاظ مقیاس زمانی یا روش‌شناسی برای هرگونه حمله احتمالی به تایوان تغییر داده است.

به نوشته سی‌ان‌ان، در گزارشی که روز جمعه توسط موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک منتشر شده، آمده است که تشدید درگیری در اروپا فعل و انفعال‌ها در منطقه آسیا و اقیانوسیه را به سوی افزایش هزینه‌ها و قابلیت‌های نظامی تسریع بخشیده است. جنگ اوکراین و انعکاس آن در منطقه آسیا و اقیانوسیه و همچنین رقابت رو به رشد میان ایالات متحده و چین، موضوع‌های اصلی در اجلاس امنیتی سنگاپور خواهند بود، مقوله هایی که حاشیه های آن مدت ها است بستری را برای دیدار مقام‌های ارشد امنیتی فراهم کرده است.

 فعلا انتظار نمی‌رود روسای دفاع آمریکا و چین در سال جاری با یکدیگر دیدار کنند، رخدادی که نشان از شکافی عمیق میان دو بازیگر است. لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز پنجشنبه گفت که مایه تاسف است که چین پیشنهاد ایالات متحده برای ملاقات در این کنفرانس را رد کرد. او هشدار داد که عدم ارتباط مداوم میان نمایندگان دو بازیگر منجر به حادثه‌ای می‌شود که امکان دارد کنترلش خیلی سریع از دست خارج شود.

1200x-1

پکن اوایل هفته ادعای مقام‌های آمریکایی درباب توقف ارتباط میان دو طرف را رد کرد و در مقابل واشنگتن را به دلیل ایجاد موانع مصنوعی که اعتماد دو طرف را تضعیف می‌کند، به چالش کشید. نگرانی‌های ایالات متحده و سراسر منطقه در باب قاطعیت فزاینده چین در سال های اخیر افزایش یافته است بالاخص آن که چین نیروی دریایی‌اش ا به سرعت گسترش داده، جزایر خود را در دریای جنوبی چین نظامی کرده، به دنبال ایجاد پیمان های امنیتی در اقیانوس آرام جنوبی و افزایش لفاظی ها در باب ادعاهای ارضی مورد مناقشه است.

این نگرانی‌ها سال گذشته تشدید شد؛ چرا که پکن دو بار رزمایش نظامی گسترده‌ای را اطراف جزایر تایوان برگزار کرد و همزمان حمله مسکو به اوکراین را محکوم نکرد.حمله به اوکراین موجب شده تا فعل و انفعال‌های چین در ارتباط با تایوان به عنوان نقطه عطف امنیتی بالقوه در آسیا مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

علیرغم تفاوت‌های گسترده و شرایط ژئوپلتیک متفاوت روسیه و اوکراین، تمرکز بر نیت‌های چین در ارتباط با تایوان افزایش یافته است.حالا براساس گزارشی گه توسط اندیشکده مطالعات استراتژیک منتشر شده، دیدگاه پکن در باب تایوان به عنوان یک چالش داخلی، موجب شده چنین احتمالی مطرح شود که پکن نیز احتمالا به سان مسکو و برای داشتن تایوان به اهرم زور متوسل خواهد شد.

با این همه تحلیلگران نظامی چین رویکرد و واکنش‌های احتمالی غرب در برابر هرگونه ماجراجویی در این باره را نیز مورد تامل قرار داده‌اند. در گزارش این نهاد آمده که هنوز نمی توان جدول زمانی خاصی را برای حمله چین به تایوان در نظر گرفت. با این همه لفاظی‌های پکن علیه تایوان یکی از چندین محرک اصلی است که به نگرانی‌های ژاپن هم دامن زده است.

00china-us-plwg-videoSixteenByNine3000

 به نوشته گزارش اخیر، چین در تلاش برای توسعه قابلیت فعالیتش در آب است آن هم در شرایطی که ایالات متحده و متحدانش برای افزایش بودجه و آمادگی دریایی‌شان خیز برداشتند؛ کنشی که می‌تواند موازنه دریایی را به نفعشان تسهیل کند.پیشتر ایالات متحده برای هماهنگی تلاش‌ها در برابر ماجراجویی‌های پکن، ائتلاف‌هایی را تعریف کرد چون ائتلاف سه جانبه با کره جنوبی و ژاپن و تعریف گروه امنیتی هم صدا با استرالیا، ژاپن و هند.

پکن بارها مدعی شده که ارتش آزادی بخش خلق این کشور نیرویی است برای حراست از صلح و توسعه جهانی، گزاره‌هایی که انتظار می رود لی شانگفو، وزیر دفاع چین در کنفرانس سنگاپور بر روی آن مانور دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید