بررسی دو شاخص مهم در بازار پول؛

نرخ بهره در سقف هفت سال اخیر

کدخبر: ۵۷۶۹۷۶
اقتصادنیوز: وضعیت نرخ سود ها در هفته گذشته حکایت از مسیر پرتکرار این هفته ها داشته است. در هفته اخیر ، نرخ سود بازار باز روند ثابت هفتگی در سال جاری را ادامه داده و در کنار آن نرخ سود بین بانکی نیز در بالاترین سطح خود در هفت سال گذشته قرار گرفته است.
نرخ بهره در سقف هفت سال اخیر

به گزارش اقتصادنیوز ، روند نرخ سود ها در بازارهای مالی هفته گذشته مسیر همیشگی خود را ادامه داد. در مجموع در بازارهای مالی دو نرخ سود از اهمیت بالایی برخوردار هستند. در هردوی این معاملات بانک مرکزی سعی دارد با بده بستان با بانک ها و نهادهای مالی مقروض، وضعیت کسری در نظام بانکی را بهبود بخشد.

در همین رابطه داده های منتشر شده از سوی بانک مرکزی در این بازار ها نشان می دهد در این هفته نرخ سود در بازار باز مسیر ثابت خود را ادامه داده و در مقابل نرخ سود بین بانکی روندی صعودی داشته است.

مسیر ثابت نرخ سود در بازار باز 

در عملیات بازار باز بانک مرکزی با تزریق میان مدت پول در بانک ها سعی می کند تا وضعیت کسری در بانک ها را بهبود بخشد. در همین رابطه داده های بازار باز نشان می دهد در هفته اخیر ضمن آن که تزریق پول در بازار باز برابر با 90 همت بوده و مسیری ثابت را رقم زده، نرخ سود نیز در سطح  بی نوسانی حرکت کرده است. 

در همین رابطه برای هفته های متوالی نرخ سود بازار باز برابر با 23 درصد بوده و در قیاس با هفته های قبل تغییری نداشته است.

در کنار آن نرخ سوددر بازار بین بانکی نیز در این فهفته در سطحی بالا به ثبت رسیده است.

نرخ سود

نرخ سود بین بانکی همچنان در صدر هفت ساله

نرخ سود بین بانکی در هفته گذشته برابر با 23.76 درصد به ثبت رسید. این شاخص در بازار بین بانکی به دست آمده و از بده بستان میان بانک های دارای مازاد و بانک های دارای کسری حاصل می شود. در این معاملات نرخ سود بین بده بستان بانک ها در دامنه ای حرکت می کند که بانک مرکزی آن را تعیین می کند. در هفته پیش تزریق بانک مرکزی در این معاملات برابر با 67 همت بوده و نرخ سود بین بانکی هم در کانال 23.7 درصدی هفته قبل خود ثابت باقی ماند. این سطح به نوعی بالاترین میزان در بازه 7 سال گذشته به شمار می اید.

به عقیده بسیاری از تحلیل گران، سطح بالای نرخ سود بین بانکی در این هفته می تواند درنتیجه وضعیت بالای کسری بانک ها باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید