هفته سخت سلطان

انتخابات ترکیه در نقطه جوش

کدخبر: ۵۷۳۰۸۹
در حالی که در نظرسنجی‌های انتخاباتی، فاصله کمی بین رجب طیب اردوغان و کمال قلیچ‌داراوغلو وجود دارد، بسیاری از کارشناسان داخلی و خارجی نگرانند که دولت که کنترل زیادی بر رسانه‌ها، قوه قضاییه و هیئت‌های انتخاباتی دارد، ممکن است دست به تقلب بزند.
انتخابات ترکیه در نقطه جوش

به گزارش اقتصادنیوز، در حالی که کمتر از ۹۶ ساعت به آغاز انتخابات 2023 ترکیه و بازشدن صندوق‌های رأی باقی مانده، شلیک گلوله، هشدار در مورد سانسور آنلاین و تقلب در انتخابات، بسیج داوطلبان و درگیری بین وزارت کشور ترکیه و هیئت عالی انتخابات، بیش از پیش به درام انتخابات افزوده است.

دستور ویژه انتخاباتی به پلیس ترکیه

سازمان نظارت بر انتخابات ترکیه که اغلب به دلیل حمایت از حزب حاکم عدالت و توسعه مورد انتقاد اپوزیسیون قرار دارد، درخواست وزارت کشور برای اطلاعات مکان صندوق‌های رأی، تعداد آنها و تعداد رأی‌دهندگان در هر صندوق را رد کرده است.

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه گفت که او برای سیستم جدید نظارتی آنلاین انتخابات وزارت کشور به این اطلاعات نیاز دارد.

به نوشته پایگاه المانیتور، در یک پاسخ کتبی دوصفحه‌ای، ناظران انتخابات ادعا کردند که طبق قانون اساسی، وظیفه آن‌ها نظارت بر نتایج انتخابات و رسیدگی به هرگونه ادعای تخلف است. در این بیانیه آمده است که مرکز هماهنگی امنیتی و اضطراری ریاست‌جمهوری، جایی که سویلو می‌خواهد نتایج را در آن بارگذاری کند، وجهه قانونی برای این کار را ندارد.

به گفته مطبوعات محلی، سویلو به پلیس دستور داد تا نتایج صندوق‌های رأی را دریافت کرده تا آنها را در وزارت کشور بارگذاری کند. روز چهارشنبه، یکی از اعضای هیئت‌مدیره ناظر انتخابات به المانیتور گفت: آنها فقط پس از انتشار عمومی نتایج می‌توانند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.

انگین آلتای، عضو ارشد حزب اپوزیسیون جمهوری خلق ترکیه با انتقاد از سویلو گفت: چرا می‌خواهید یک نهاد انتخاباتی موازی تشکیل دهید؟

دولت اردوغان دست به تقلب می زند؟

در حالی که در نظرسنجی‌های انتخاباتی، فاصله کمی بین رجب طیب اردوغان و کمال قلیچ‌داراوغلو وجود دارد، بسیاری از کارشناسان داخلی و خارجی نگرانند که دولت که کنترل زیادی بر رسانه‌ها، قوه قضاییه و هیئت‌های انتخاباتی دارد، ممکن است دست به تقلب بزند.

اما به گفته هورجان اصلی آکسوی، معاون مرکز مطالعات کاربردی ترکیه، سیستم رأی‌گیری کاغذی ترکیه با حضور نمایندگان احزاب در پای هر صندوق رأی و ناظران جامعه مدنی، امنیتی نسبی دارد.

وی افزود: اما این بدان معنا نیست که حزب عدالت و توسعه پیش از این در انتخابات تقلب نکرده است. او با اشاره به سال ۲۰۱۴ گفت: نگرانی‌هایی جدی در مورد سلامت برخی از انتخابات وجود داشته است.

آکسوی اظهار داشت که تا زمانی که اپوزیسیون موفق به انتصاب ناظران در هیئت‌های انتخاباتی شود، برای دولت بسیار دشوار خواهد بود که انتخابات را بدزدد.

او همچنین بر نقش گروه‌های جامعه مدنی که می‌توانند صحت نتایج انتخابات را ارزیابی کنند، تأکید کرد.

انتخابات ترکیه

بسیج داوطلبان

لیلا کسکینر، هماهنگ‌کننده محلی داوطلبان ترکیه به المانیتور گفت: ما گروهی از زنان مشتاق و باانگیزه هستیم که روزانه ۱۵ ساعت کار می‌کنیم. این گروه مدنی که عمدتاً از زنان تشکیل شده است، متشکل از وکلا و اپراتورهایی هستند که شبانه‌روز کار می‌کنند تا مطمئن شده که پای تمام صندوق‌های رأی ناظر وجود دارد.

کسکینر، داوطلبان را در صالحلی استان مانیسا در دریای اژه هماهنگ می‌کند. مانیسا، جایی که حزب عدالت و توسعه در انتخابات سال ۲۰۱۸ در آن پیروز شد، ۱۲۲۶ داوطلب دارد که باید بر ۱۲۲۶ مدرسه‌ای که در آن صندوق‌های رأی گذاشته می‌شود، نظارت کنند. این گروه ادعا می‌کند که ۱۰۰ هزار داوطلب در ترکیه دارد.

او گفت: اگر بتوانیم در هر صندوق رأی یک ناظر داشته باشیم بسیار عالی خواهد بود، اما حداقل در هر مدرسه یک ناظر خواهیم داشت. ما بیشتر مناطق مانیسا را تحت پوشش داریم، به جز چند ناحیه کوچک."

آهو سان، دبیرکل گروه غیرجناحی Oy ve Otesi (رأی و فراتر از آن)، به المانیتور گفت که آنها در حال حاضر ۷۰ هزار داوطلب در سراسر ترکیه دارند.

ارتیم اورکون، مدیر این گروه در کنفرانسی در اروپا گفت: ما به همه داوطلبان خود در مورد آنچه قرار است اتفاق بیفتد آموزش می‌دهیم. ما قوانین انتخاباتی را به آنها آموزش داده و سعی می‌کنیم آنها را از نظر روانی برای روز انتخابات آماده کنیم؛ زیرا روز متشنجی خواهد بود. ما در طول روز داده‌ها را جمع‌آوری کرده و از داوطلبان خود می‌خواهیم که از نتیجه صندوق رأی عکس بگیرند. ما از فناوری اوسی‌آر برای دیجیتالی‌کردن داده‌ها و ارسال آن به سیستم خود استفاده می‌کنیم.

گروه‌های بین‌المللی مراقبند

یک هیئت ۳۳ نفره از ناظران مجمع پارلمانی شورای اروپا، یک گروه حقوق بشر پان‌اروپایی نیز روز جمعه به ترکیه خواهد آمد. در بیانیه مطبوعاتی کمیسیون اروپا آمده است که این هیئت به همراهی گروهی از کارشناسان مستقل حقوقی قبل از نظارت بر روند رأی‌گیری، با نامزدهای ریاست‌جمهوری، رهبران احزاب سیاسی، رؤسای شورای عالی انتخابات، شورای عالی رادیو و تلویزیون، خبرنگاران و نمایندگان جامعه مدنی دیدار خواهند کرد.

بسیاری از اعضای این گروه در اواسط آوریل از ترکیه بازدید کردند. آنها نگرانی‌های خود در مورد تدارکات انتخاباتی در مناطق آسیب‌دیده از زلزله را مطرح کردند. سان به المانیتور گفت که گروه‌های جامعه مدنی حدود ۱۷ هزار بلیت اتوبوس برای قربانیان آواره زلزله که می‌خواهند به حوزه‌های انتخاباتی خود بازگردند، تهیه کرده است.

در بیانیه مشترک گروه ماده ۱۹ و دیده‌بان حقوق بشر از کنترل دولت اردوغان بر اکوسیستم دیجیتال برای تغییر نتیجه انتخابات، ابراز نگرانی کردند.

با توجه به اینکه بیشتر رسانه‌ها تحت کنترل دولت هستند، مردم برای کسب اخبار مستقل، شدیداً به رسانه‌های اجتماعی وابسته‌اند.

bnh5RgZK11QD

درگیری حزب عدالت و توسعه و جمهوری خلق ترکیه در غازی عینتاب

درگیری احزاب رقیب در سراسر ترکیه ادامه دارد. در جنوب شرقی شهر غازی عینتاب، اعضای شاخه جوانان حزب عدالت و توسعه و جمهوری خلق ترکیه به یکدیگر حمله‌ور شده و چند نفر زخمی شدند.

هر دو طرف یکدیگر را مقصر می‌دانند. همچنین حزب عدالت و توسعه تصاویری از اعضای جوان خود در بیمارستان را منتشر کرد. اردوغان نیز شخصاً با آن‌ها تماس گرفت.

این درگیری پس از آن صورت گرفت که هفته گذشته، به سمت اکرم امام‌اوغلو، شهردار محبوب استانبول و معاون رئیس‌جمهور منتخب ائتلاف اپوزیسیون، در استان شرقی ارزروم سنگ پرتاب شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید