بررسی سهم فارغ التحصیلان از بازار کار ایران

بازگشت فارغ التحصیلان به بازار کار با عبور از شوک کرونا

کدخبر: ۵۷۲۰۵۷
افرادی که پس از کرونا جذب بازار کار شده اند عموما در دستیابی به شغل نسبت به قبل بهتر عمل کرده اند. سهم افراد فارغ التحصیل از کل شاغلین نیز از میانگین 24 درصد در سال 99 به میانگین 26 درصد در سال 1401 رسیده است.
بازگشت فارغ التحصیلان به بازار کار با عبور از شوک کرونا

به گزارش اقتصادنیوز، سهم فارغ التحصیلان آموزش عالی از جمعیت شاغل کشور افزایش یافته است، به بیان دیگر می‌توان گفت که در سال های اخیر تا حدودی میزان استفاده از نیروی کار متخصص در اقتصاد افزایش یافته است.

عبور از شوک کرونا به بازار کار

با بروز شوک کرونا حدود 600 هزار نفر از فارغ التحصیل از بازار کار خارج شدند. با گذر از شوک کرونا افرادی که از بازار کار خارج شده بودند دوباره به بازار کار بازگشتند و توانستند جذب ظرفیت های خالی تولید در کشور شوند.

ورود افراد جدید فارغ التحصیل به بازار کار پس از کرونا منجر شده است که سهم فارغ التحصیلان شاغل نیز از کل شاغلین افزایش پیدا کند. سهم فارغ التحصیلان از اشتغال کل در سال 99 به طور میانگین حدود 24 درصد بود و در سال 1401 به میانگین نرخ 26 درصد رسیده است.

بازگشت دوباره فارغ التحصیلان به بازار کار

با وقوع کرونا تعداد افرادی که تمایل به مشارکت در نیروی کار داشتند و همچنین دارای مدارک آموزش عالی کشور بودند، به شدت دچار ریزش شد ولی در سال های اخیر این هزینه جبران شد و دوباره تعداد این افراد به بیش از 7 میلیون و 300 هزار رسید. این نرخ نزدیک همان نرخی است که قبل از وقوع کرونا برقرار بود.

بهبود وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان پس از کرونا

افراد جدید فارغ التحصیل که پس از کرونا وارد بازار کار شده اند عمدتا جذب شده اند. از سال 99 تا 1401 حدود 600 هزار نفر به فارغ التحصیلان فعال در بازار کار افزوده شده اند. به عبارتی این افراد تازه وارد توانسته اند با دغدغه کمتری به شغل دست پیدا کنند.

همچنین افرادی که پس از کرونا جذب بازار کار شده اند عموما در دستیابی به شغل نسبت به قبل بهتر عمل کرده اند. سهم افراد فارغ التحصیل از کل شاغلین نیز از میانگین 24 درصد در سال 99 به میانگین 26 درصد در سال 1401 رسیده است.

اما همچنان بخش مهمی از بیکاران کشور را افرادی تشکیل داده اند که از آنها با عنوان نیروی کار ماهر یاد می‌شود. این افراد سرمایه های انسانی محسوب می‌شوند که سیاست گذاران از به کار گیری توانایی آن ها در افزایش تولید ناتوان بوده اند.

photo_2023-05-06_17-37-34

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید