چرایی چرخش ریاض از یک دهه سیاست خصمانه؟

فرصت سازی تنش‌های سودان برای بن‌سلمان!

کدخبر: ۵۷۱۶۹۹
اقتصادنیوز: 65 ایرانی که توسط ارتش عربستان از سودان خارج شدند در جده، نزدیکی دریای سرخ با گل مورد استقبال گرمی قرار گرفتند؛ استقبالی که تصاویرش توسط تلویزیونی دولتی ایران و عربستان پخش شد. گفته می شود استقبال این چنین گرم و دوستانه از ایرانی ها خواست پادشاهی از ولیعهد بوده است.
فرصت سازی تنش‌های سودان برای بن‌سلمان!

به گزارش اقتصادنیوز، به نوشته سی ان ان تصور انتشار چنین تصاویری تا چند ماه پیش غیر قابل تصور بود؛ همان بازه زمانی که تهران و ریاض در قامت رقبای منطقه ای درگیر جنگ های نبابتی بودند. با این همه بعداز هفت سال، دو کشور با میانجیگری پکن اختلاف هایشان را دفن کردند و قرار است به زودی سفارتخانه هایشان را بازگشایی کنند.

گروهی از ناظران می گویند که پادشاهی اکنون ماموریتی برای خود متصور است؛ ماموریتی که در چارچوبش قرار است جهان اصلاح و حصار تعریف شده میان رقبا برداشته شوند. فعل و انفعال های دیپلماتیک اخیر ریاض نشان از آن دارد که این کشور قصد دارد نقش بازیگر صلح ساز را ایفا کند؛ نقشی محوری و استراتژیک که بیش از یک دهه از سیاست خارجی متخاصم و مذاخله جویانه عربستان فاصله دارد.

آنا جاکوبز، تحلیلگر ارشد مسائل خلیج فارس فعال در گروه بحران بین المللی در این باره به سی ان ان گفت که عربستان درگیری بازی تازه در عرصه سیاست خارجی شده است. ریاض از طریق میانجیگری و ارتقای وجهه دیپلماتیک خود به دنبال آن است که بیش از گذشته در عرصه بین المللی نقش آفرینی کند.به گفته این تحلیلگر، سیاست خارجی ریاض مستقل تر شده و منافع عربستان در اولویت قرار گرفته است.

تنش های سودان برای پادشاهی فرصت ساز شد

آخرین تلاش های عربستان را در سودان می توان به تماشا نشست؛ کشوری که نیروهای وفادار به دو ژنرال رقیب، یعنی عبدالفتاح البرهان و ژنرال محمد حمدان دقلو(حمیدتی) برای کنترل این کشور رویاروی هم قرار گرفتند؛ رویارویی که صدها کشته برجای گذاشته است. در تصاویری که در رسانه های خبری سعودی پخش می شود، نظامیان عربستان در حال تخلیه هزاران نفر از بندر سودان به سوی جده هستند، در حالی که هرکدام از رها شدگان پرچم عربستان را در دست گرفته اند.

پادشاهی روز دوشنبه اعلام کرد که بیش از 5 هزار نفر از 100 ملیت را از سودان خارج کرده است و سخنگوی سفارت عربستان در آمریکا به سی ان ان گفت که ما هرکاری که برای کاهش این بحران لازم باشد را انجام خواهیم داد و در این باره با ایالات متحده و متحدان منطقه ای و بین المللی خود همکاری نزدیک خواهیم داشت.

هفته گذشته، عربستان با کمک ایالات متحده برای برقراری آتش بس میان البرهان و حمیدتی وارد عمل شد، آتش بس روز دوشنبه به مدت 72 ساعت دیگر تمدید شد و این بدین معنا است پادشاهی جهت برقراری آتش بس میان دو فرمانده به امارات و مصر پیوسته است. به باور تحلیلگران، تلاش عربستان در سودان فرصتی بود تا منابع قابل توجه اش در دریای سرخ را در اختیار جامعه بین الملل قرار دهد و این رخداد صرفا در پادشاهی به خوبی منعکس می شود.

هدف از دیپلماسی جدید سعودی

دیپلماسی جدید پادشاهی در حالی انجام می شود که عربستان رشد اقتصادی در داخل را اولویت قرار داده؛ خواسته ای که تنها با برقراری ثبات منطقه ای محقق خواهد شد. اقتصاد 1 تریلون دلاری در تلاش است تا از شهرت سنتی اش به عنوان یک تولید کننده نفت محافظه کار و مبارز دور شده و به یک بازیگر جهانی اقتصادی تبدیل شده و مرکز کلیدی و تجاری منطقه  باشد.

علاوه بر ایران، عربستان به دنبال بهبود روابط خود با انصار الله یمن، ترکیه و سوریه هم هست. بیش از یک دهه پس از قطع روابط دمشق و ریاض، امروز تلاش های عربستان برای بازگرداندن دمشق به آغوش برادران عرب خود آغاز شده است.ماه گذشته نیز رهبران ارشد گروه های فلسطینی حماس به ریاض رفتند و دو روز بعد محمود عباس با بن سلمان دیدار داشت. این دیدارها در حالی انجام شد که حماس و تشکیلات خودگردان بیش از یک دهه است که باهم اختلاف دارند.

چرخش بعد از یک دهه خصومت

تلاش های عربستان برای میانجیگری از خاورمیانه هم فراتر رفته است، سال گذشته، ریاض اعلام کرد که می خواهد برای مبادله زندانی های روسیه و اوکراین میانجیگری کند؛ خواسته ای که منجر به آزادی ده زندانی از جمله کهنه سرباز آمریکایی و پنج شهروند بریتانیایی شد.

ناظران بر این باورند که بعد از بیش از یک دهه توسل به سیاست های خصمانه، چنین چرخشی در عرصه سیاست خارجی می تواند عربستان را با چالش های اعتباری درگیر کند.

با این همه گروهی از تحلیلگران معتقدند که عربستان فارغ از گذشته پر چالشی که داشته، ممکن است همچنان برای قرار دادن طرف های درگیر پشت میز مذاکره نفوذ کافی داشته باشد. این تولید کننده بزرگ نفت شاید قادر باشد از ثروت خود جهت ایجاد پل هایی میان دشمنان استفاده کند بالاخص پس از افزایش تولید نفت و بالا رفتن بهای آن.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید