اثرگذارترین گروه ها بر تورم دهک دهم در ۱۴۰۱+جدول

شوک تورم مسکن و حمل و نقل به زندگی پردرآمدها

کدخبر: ۵۶۷۸۳۵
افراد با درآمد‌های بالا‌تر کمتر دغدغه نان دارند و شاید افزایش قیمت گوشت یا حبوبات تاثیر مهمی بر هزینه‌های آن‌ها نداشته باشد ولی تغییر قیمت ملک یا خودرو یا سایر وسایل حمل و نقل می‌تواند بخش مهمی از هزینه ها را تحت تاثیر قرار دهد.
شوک تورم مسکن و حمل و نقل به زندگی پردرآمدها

به گزارش اقتصادنیوز، پردرآمدترین دهک جامعه در سال گذشته، بیشترین تورم را از سمت غیر‌خوراکی‌ها علی‌الخصوص در گروه های حمل و نقل و مسکن متحمل شده است.

اثر تورم غیرخوراکی بر دهک دهم

عمده ترین فشار تورمی بر تورم دهک دهم در سال گذشته از سمت اقلام غیرخوراکی بوده است. تورم دهک دهم از سمت گروه های خوراکی به‌طور تقریبا متوازن بین گروه‌های مختلف خوراکی توزیع شده، به عبارت دیگر نمی توان گروه شاخصی را در میان گروه های خوراکی به عنوان اثرگذار ترین معرفی کرد.

اما در مورد گروه های غیر خوراکی چنین نیست،  تورم غیرخوراکی  این دهک مشخصا از سمت گروه های حمل‌ونقل و مسکن بروز کرده، از این اثرگذارین گروه ها در سال گذشته بر تورم دهک دهم مسکن و حمل و نقل بوده است.

بیشترین تورم دهک دهم در بازه زمانی فروردین تا بهمن 1401، به طور مستمر از سمت گروه های غیرخوراکی علی‌الخصوص بخش حمل و نقل تجربه شده است که در این میان خرداد ماه استثنا بود. به بیانی تنها ماهی که فشار تورمی در گروه های خوراکی بیشتر از گروه های غیرخوراکی تجربه شده، به خرداد باز می گردد.

شوک ملک و خودرو به زندگی پردرآمدها

الگوی مصرفی خانوار با درآمد‌های مختلف، متفاوت است. بر همگان این امری واضح و مبرهن است که افراد با درآمد‌های بالا‌تر کمتر دغدغه نان دارند و شاید  افزایش قیمت گوشت  یا حبوبات تاثیر مهمی بر هزینه‌های آن‌ها نداشته باشد ولی تغییر  قیمت ملک  یا  خودرو  یا سایر وسایل حمل و نقل می‌تواند بخش مهمی از هزینه ها را تحت تاثیر قرار دهد.

به همین جهت برای تحلیل دقیق تر وضع موجود، تحلیل جداگانه تورم دهک‌ها گریزناپذیر است.

photo_2023-04-15_15-32-32

تورم بخش خوراکی دهک دهم

بنا به گزارش اکوایران، در سال گذشته سطح قیمت کالاهای خوراکی 67.3 درصد نسبت به سال 1400 تورم داشته است. نکته حائز اهمیت آن است که سهم خوراکی‌ها از  تورم ماهانه دهک دهم، به استثنای خرداد ماه که زمان اعمال سیاست حذف نرخ  ارز ترجیحی  بود، از 1.4 واحد درصد تجاوز نکرده است.

برای مثال در مهر ماه، کل تورم دهک دهم نزدیک به 3 درصد بود که از این میزان تنها حدود 0.6 واحد درصد متأثر از گروه خوراکی‌ها بوده است.

با این حال می توان گفت که بیشترین تورم خوراکی دهک دهم در سال گذشته، در بخش گوشت و فرآورده‌های آن تجربه شده است.

تورم بخش غیرخوراکی دهک دهم

در سال گذشته به استثناء خرداد، گروه غیرخوراکی تورم شدیدتری را نسبت به گروه خوراکی متحمل شده است.

در این میان بخش حمل و نقل از بخش مسکن تورم بیشتری به دهک دهم وارد کرده است.

بیشترین تورم دهک دهم در بخش حمل و نقل، در دی ماه با نرخ نزدیک به 4 واحد درصد از تورم ماهانه 5.9 درصدی تجربه شده؛ به عبارت دیگر اگر در دی ماه تورم بخش حمل و نقل صفر بود، کل تورم دهک دهم به 2 درصد هم نمی رسید.

همچنین لازم به ذکر است که در سه ماه تابستان به علاوه مهر و آبان 1401،  تورم بخش مسکن  از بخش حمل و نقل شدید‌تر بوده ولی در الباقی ماه‌های بازه زمانی یاد شده، سهم تورم حمل و نقل از تورم کل هر ماه بیشتر بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید