گزارش نرخ سود در هفته سوم فروردین 1401

وضعیت ثابت نرخ سود دربازارهای مالی

کدخبر: ۵۶۷۴۶۲
اقتصادنیوز: نرخ سود در بازارهای مالی هفته سوم سال جاری تقریبا ثابت بوده و تغییری را نسبت به هفته قبل خود نداشته است. در مهم‌ترن آن ها نرخ بهره بین بانکی در قله هفت ساله قرار گرفته و این رکوردزنی را تداوم بخشیده است.
وضعیت ثابت نرخ سود دربازارهای مالی

به گزارش اقتصادنیوز، نرخ سود در بازارهای مالی هفته گذشته مسیر ثابتی را پشت سرگذاشته است. در این بازار ها که به نوعی به منظور مدیریت تورم در کشور برگزار می شود سیاست گذار تشخیص داده تا نرخ سود تغییری نداشته باشد. تعداد بازارهای مالی در این هفته که عمدتا سه بازار مهم بوده در هفته های نخست سال جاری دو بازار شده است.

سکوت بازار اوراق بدهی دولتی تا میانه خرداد ماه

اوراق نقدی دولتی در بازار اولیه هر ساله از میانه خرداد به فروش می رسد. در این بازار دولت اوراق خودر را به مشتریان عرضه کرده و بانک ها و بورسی ها نیز در خرید اوراق دولتی مشارکت می کنند. داده های آماری نشان می دهد دولت تاپایان سال گذشته نرخ سود اوراق فروخته شده را به صورت موزون تا 25.78 درصد بالا برده که این موضوع منجر به فروش بالای اوراق در آخرین هفته این بازار شد. اکنون اما بازار اولیه احتمالا طبق قاعده هر ساله خود تا میانه خرداد امسال کار خود را در سکوت ادامه می دهد.

نرخ سود

ثبات نرخ سود در بازار باز

در عملیات بازار باز بانک ها اوراق خریداری شده در بازار اولیه را وثیقه قرار داده و از بانک مرکزی استقراض پول می کنند. در این معاملات خرید اوراق بدهی از بانک ها به معنای تزریق پول د رنظام بانکی بوده که در هفته اخیر برابر با 80 همت به ثبت رسیده است. ثبات تزریق پول در این بازار همسو با وضعیت ثابت نرخ سود بازار باز بوده که در هفته های اخیر روند ثابتی را پشت سرگذاشته است. این نرخ در هفته سوم سال جاری برابر با  23 درصد به ثبت رسیده است

وضعیت ثابت در نرخ سود بین بانکی

در کنار بازار باز، نرخ سود در بازار بین بانکی نیز تغییری نداشته است. در بازار شبانه یا بازار بین بانکی نیز بانک مرکزی تزریق پول در بانک ها را با تاریخ سررسید کوتاه مدت تری انجام می دهد. در این معاملات تزریق نقدینگی به سطح بی سابقه ای رسیده و در نهایت نرخ بهره بین بانکی در سطح ثابت خود نگه داشت. این نرخ در هفته سوم فروردین ماه برابر با 23.43 درصد بوده و در کانال 23 درصد ثابت ماند. مرور آمارها نشان می دهد این بیشترین سطح  این شاخص در بازه هفت ساله بوده و این رکوردزنی را تداوم بخشیده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید