تفاوت ایران خودرو با تویوتا، هیوندایی و کیا

دست‌انداز در مسیر حذف پژو پارس/داستان پژو 206 تکرار می‌شود؟

کدخبر: ۵۶۴۲۷۲
تداوم حضور پژو پارس در خطوط تولید ایران خودرو چنانچه عملیاتی شود (هر چند بعید است) را می توان اتفاق عجیبی در خطوط تولید این خودروساز دانست که در هیچ جای دیگر دنیا نظیر آن دیده نمی شود.
دست‌انداز در مسیر حذف پژو پارس/داستان پژو 206 تکرار می‌شود؟

به گزارش اقتصادنیوز، شواهد نشان می‌داد که ایران خودرو  قصد دارد پژو پارس را از سبد محصولاتی خود حذف کند اما صحبت‌های معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول این خودروساز خلاف این مساله است.

محسن رضایی‌منش با اشاره به بررسی‌های مهندسی، محاسبات CAE و ایجاد تغییراتی در پژو پارس، از پاس کردن موفق آزمون‌های مرتبط ایمنی عابر پیاده در مرکز آزمون بین‌المللی خبر داده است.

پژو پارس ماندنی شد

به گفته این مدیر خودرویی این اتفاق سبب می‌شود تا پژو پارس همچنان جایگاه خود را برای سال‌‌های آینده در سبد محصولات ایران‌خودرو حفظ کند.

ردپای بانک ها در تمدید چندباره ثبت نام فروش بدون قرعه کشی خودرو

اما در مقابل اظهارات رضایی‌منش در ارتباط با حضور پژو پارس در سال‌های آینده در سبد محصولاتی ایران خودرو دو اتفاق خبر از حذف پژو پارس می‌دهد.

اظهارات متناقض درباره حذف پژو پارس

اتفاق اول مربوط به اظهارات معاون کیفیت ایران خودرو است. سهراب برفروشان سال گذشته در گفت‌وگو با اکوایران خبر از حذف پژو پارس از سبد محصولاتی این خودروساز در سال 1402 داده بود. مدیر کیفیت ایران خودرو در پاسخ به سوالی درباره انتقاد از کیفیت پژو پارس و برنامه آبی‌های جاده مخصوص برای افزایش کیفیت این محصول سدان در آن مقطع زمانی گفت با توجه به حذف پژو پارس در سال 1402، ایران خودرو برنامه‌ای برای بالا بردن کیفیت این  خودرو  نخواهد داشت.

پژو پارس به درهای خروج ایران خودرو نزدیک شد؟

اما اتفاق دیگری که پژو پارس را به درهای خروج ایران خودرو نزدیک می‌کند مربوط به طرح پیش‌فروش صمت است. ایران‌خودرویی‌ها در این طرح فروش با 16 محصول خود حضور دارند. سه مدل پژو پارس یعنی پژو پارس با موتور XU7P، پژو پارس با موتور XU7P ELX و پژو پارس با موتور XU7P سفارشی در لیست آبی‌های جاده مخصوص برای این طرح پیش فروش حضور دارند. ایران خودرویی‌ها ذیل هر محصول پژو پارس در این طرح فروش این توضیح را درج کرده‌اند که با عنایت به برخی محدودیت‌ها امکان عرضه و تحویل محصولات صرفاً تا تاریخ تیرماه 1402 خواهد بود.

روس ها هدیه خودرویی ایران را پذیرفتند

این دو اتفاق سبب می‌شود که به رغم صحبت های معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول این خودروساز کفه حذف پژو پارس از سبد محصولاتی ایران خودرو سنگین‌تر باشد.

تیراژ روزانه پژو پارس در سایت های شهرستانی

رضایی‌منش در بخشی از صحبت‌های خود به تیراژ روزانه پژو پارس در سایت‌های شهرستانی ایران خودرو اشاره می‌کند و می‌گوید پژو پارس در سایت‌های فارس، خزر، کرمانشاه و خراسان با ظرفیت روزانه بیش از ۶۰۰ دستگاه تولید می‌شود.

بنابراین با یک حساب سر انگشتی می‌توان متوجه شد پژو پارس در سایت‌های یاد شده بیش از هزار و 800 دستگاه ماهانه تولید می‌شود. با این حجم تیراژ چرا مدیران ایران خودرو در ذیل عکس‌های پژو پارس در طرح فروش گسترده صمت از محدودیت‌ها در امکان عرضه و تحویل این خودرو تا تیر 1402 خبر داده‌اند؟

مساله دیگر درباره تداوم تولید پژو پارس این است که فرض کنیم این خودرو توانسته آزمون‌های مربوط به ایمنی عابر پیاده را با موفقیت پاس کند؛ اما با کیفیت پایین این خودرو چه کار باید کرد؟

خودرو یا قوطی ماهی؟

کیفیت پژو پارس به میزانی کاهش یافته که فربد زاوه - کارشناس فقید خودرو - این محصول ایران خودرو را به قوطی ماهی ساردین تشبیه کرده بود که با کوچکترین فشاری جمع می‌شود. این مساله در تصادفات جاده‌ای مدل‌های چند سال اخیر که یک طرف آن پژو پارس بوده به خوبی دیده می‌شود؛ تصادفاتی که در آن چنانچه پژو پارس چپ کرده، سقف آن له شده و منجر به فوت سرنشینان شده است.

داستان پژو 206 تکرار می شود؟

این اتفاق سال گذشته به نوعی دیگر برای پژو 206 افتاد. ابتدا مدیران این خودروساز خبر از حذف پژو 206 دادند و اعلام کردند سال 1402 محصول TF21 جایگزین آن خواهد شد. البته آنها برای اینکه دل طرفداران پژو 206 را نیز به دست بیاورند اعلام کردند پژو 207 تیپ 5 یعنی پژو 207 با تریم داخلی پژو 206 نیز به سبد محصولاتی این خودروساز اضافه خواهد شد. اما هنوز زمانی از برنامه ایران خودرویی‌ها برای حذف پژو 206 نگذشته بود که این خودروساز اعلام کرد پژو 206 را به‌روز‌رسانی می‌کند و همچنان این محصول در سبد محصولاتی ایران خودرو باقی خواهد ماند.

تفاوت ایران خودرو با تویوتا، هیوندایی و کیا

البته فراموش نکنیم در حالی مدیران ایران خودرو از تداوم تولید پژو پارس و پژو 206 خبر می دهند که این محصولات با عمری حدود 22 سال عنوان پیرمردهای سبد محصولاتی ایران خودرو را یدک می‌کشند.

توضیح معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول درباره حضور پژو پارس در سال‌های آینده در خطوط تولید این خودروساز در حالیست که حفظ یک محصول آن هم به مدت بیش از 22 سال در خطوط تولید یک خودروساز نه تنها افتخار محسوب نمی‌شود که باید به حال این خودروساز گریست.

هیچ خودروسازی را در فضای بین‌المللی نمی‌توان پیدا کرد که یک محصول را 22 سال با همان سبک و سیاق سابق تولید کند. خودروسازان بین‌المللی مانند تویوتا، هیوندایی و کیا با ایجاد تغییر در محصولات خود نسل های مختلف یک محصول را عرضه می‌کنند اما یک محصول را به مدت 22 سال در خطوط خود تولید نمی‌کنند.

به طور مثال شاهد هستیم تویوتا نسل‌های مختلفی از تویوتا کمری را تولید کرده است. با تولید نسل جدید نیز مدیران تویوتا تولید نسل قبلی را متوقف کرده‌اند. همین اتفاق را می‌تواند درباره سوناتا هیوندایی و سراتو کیا نیز مشاهده کرد.  

تلاش برای کنترل قیمت بازاری پژو پارس

شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل حفظ محصولات قدیمی در سبد محصولاتی خودروسازان تاثیر آنها روی قیمت بازار باشد. زمانی که صحبت از حذف پژو 206 به میان آمد قیمت این خودرو در بازار روند صعودی به خود گرفت. همین اتفاق درباره پژو پارس نیز افتاد و قیمت این خودرو بعد از انتشار اخباری درباره حذف آن از سبد محصولاتی ایران خودرو در بازار بالا رفت. مصاحبه رضایی منش را می‌توان در راستای کنترل قیمت بازاری پژو پارس دانست و چندی بعد که آبها از آسیاب افتاد مدیران ایران خودرو، این خودرو را به موزه بفرستند.   

به هر حال تداوم حضور پژو پارس در خطوط تولید ایران خودرو چنانچه عملیاتی شود (هر چند بعید است) را می توان اتفاق عجیبی در خطوط تولید این خودروساز دانست که در هیچ جای دیگر دنیا نظیر آن دیده نمی شود.

تداوم حضور پژو پارس و پژو 206 در خطوط تولید ایران خودرو گویی نشان می دهد پیرمردها در خطوط تولید این خودروساز مشغول کارند و قصد بازنشستگی ندارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید