پیش بینی بازار سهام 23 اسفند ماه

سردرگمی بورس در آخرین روزهای سال 1401

کدخبر: ۵۶۱۰۶۰
اقتصادنیوز: سردرگمی بورس در روزهای پایانی سال 1401 کاملا مشهود است. فعلا برای مشخص شدن جهت بازار باید چند روز صبر کرد.
سردرگمی بورس در آخرین روزهای سال 1401

به گزارش اقتصادنیوز ، با اینکه بازار سهام یکشنبه افت کرده بود و انتظار می رفت دوشنبه هم این افت ادامه پیدا کند، اما در ابتدای معاملات روز گذشته شاخص ها کمی رشد کردند.

البته رشد شاخص ها زیاد نبود و با افزایش عرضه ها، شاخص ها دوباره وارد محدوده منفی شدند، اما حرکت شاخص ها در جهت منفی هم زیاد نبود و در نهایت می توان گفت که بازار دیروز فقط درجا زد.

سردرگمی در بورس

با این حال نمی توان سردرگمی بازار را در این روزها نادیده گرفت. از یک طرف افت قیمت دلار از نظر روانی بر سرمایه گذاران اثر گذاشته و برخی تصور می کنند بورس به دلیل افت قیمت دلار باید منفی شود، از طرف دیگر برخی از تحلیلگران معتقدند که بورس هنوز خودش را با دلار 40 هزار تومانی هم تطبیق نداده و هنوز جای رشد وجود دارد تا بورس عقب ماندگی خود نسبت به دلار 40 هزار تومانی را جبران کند.

از دید این دسته از تحلیلگران، افت اخیر قیمت دلار اثری روی بورس ندارد و بازار سهام همچنان باید رشد کند تا عقب ماندگی اش نسبت به سایر بازارها جبران شود.

ارزش معاملات دوباره کم شد

با این حال آنچه که در جریان معاملات دیده می شود، نه سناریو خوش بین هاست نه سناریو بد بین ها. فعلا بازار مسیر خود را پیدا نکرده و مدتی زمان لازم است تا شرایط شفاف تر شود.

اتفاقی که دیروز در بازار رخ داد، کاهش ارزش معاملات بود.

همان طور که پیشتر نیز اشاره شده بود، مثبت شدن شاخص در این روزها در شرایطی تداوم خواهد داشت که ارزش معاملات نیز رشد داشته باشد. اما دیروز این اتفاق رخ نداد و در نتیجه شاخص ها هم عقب نشینی کردند.

ارزش معاملات خرد حالا به حدود 5100 میلیارد تومان رسیده؛ رقمی که نسبت به میانگین معاملات یک ماه گذشته چندان جالب نیست. همچنین سرمایه گذاران حقیقی فعلا در حال خارج کردن پول خود از بازار سهام هستند.

خریداران حقیقی قدرت گرفتند

دیروز حقیقی ها 130 میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند که گرچه نسبت به رقم 820 میلیارد تومان خارج شده در روز یکشنبه رقم مطلوب تری است، اما همچنان دید منفی حقیقی ها را نشان می دهد.

تنها نکته مثبت معاملات دیروز، افزایش شاخص قدرت خریداران حقیقی از 0.92 به 1.37 بود که نشان می دهد حقیقی ها با پول های درشت خود فعلا در بازار فعال هستند و فروشندگان قدرت چندانی در بازار ندارند.

با توجه به معاملات روز گذشته و در نظر گرفتن شیب نزولی شاخص در نیمه دوم زمان معاملات روز گذشته، برای امروز می توان افت شاخص ها را در نظر گرفت اما این افت احتمالا چندان بزرگ و پرقدرت نخواهد بود و حتی ممکن است در نیمه دوم زمان معاملات، بازار به سمت مثبت شدن پیش برود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید