سناریوی شوم برای بازگرداندن اعتبار «شی»

آینده مائوی دوم چین مبهم است /عواقب سیاست کور «شی»

کدخبر: ۵۵۸۵۵۸
در حالی که شی جین پینگ خود را برای آغاز دومین دهه ریاستش در چین آماده می‌کند با پدیده و چالش تازه‌ای روبرو است و آن مردمانی است که بدبین شده‌اند.
آینده مائوی دوم چین مبهم است /عواقب سیاست کور «شی»

به گزارش اقتصادنیوز،  در حالی که شی جین پینگ خود را برای آغاز دومین دهه ریاستش در چین آماده می‌کند با پدیده و چالش تازه‌ای روبرو است و آن مردمانی است که بدبین شده‌اند. 

آینده مبهم «شی»

اواخر نوامبر اعتراضات نادری علیه «شی» و حزب کمونیست چین به راه افتاد و پایان ناگهانی برخی از شدیدترین کنترل‌ها و نظارت‌های مرتبط با سیاست کووید صفر موجب شد تا دومین اقتصاد بزرگ جهان موج تازه‌ای از این بیماری را تجربه کند. اگرچه ماه گذشته مقام‌های چینی برای دومین بار پیروزی قاطعشان را بر این ویروس اعلام کردند، اما ناظران می‌گویند پیامدهای سیاسی بلندمدت این چالش برای «شی» باقی و در عین حال نامشخص است. 

امروز کاهش اعتبار «شی» بالاخص در شانگهای، مرکز مالی و تجاری چین که مدت‌ها به عنوان پنجره این کشور به روی جهان قلمداد می‌شد، مشهود است. مصاحبه‌ها با بیش از ده‌ها نفر در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که بی‌اعتمادی عمیقی در مسیر پیش رو تحت رهبری «شی» و لی کیانگ، دست راست رهبر پکن، حاکم است. 

تلاش برای احیای اعتبار از دست رفته

بنا به گزارش اکوایران، آنگونه که بلومبرگ نوشته، «شی» این شانس را خواهد داشت که آخر این هفته، زمانی که مجلس قانونگذاران چین- کنگره خلق- برای نشست سالانه تشکیل جلسه می دهد، برای احیای اعتماد از دست رفته تلاش کند.این رویداد به مردمان چین نیز فرصت خواهد داد تا برنامه های لی و سایر مقام های ارشد  را برای احیای اقتصادی که در دهه های اخیر رشدی کند داشته و همچنین جهت گیری سیاست خارجی همزمان با افزایش تنش ها میان ایالات متحده و چین در باب روسیه و تایوان بدانند.

هراس از نیت شوم پکن

برای جهان نیز وضعیت چین نشان از دارد که چالش های اقتصادی حاکم در داخل تا چه اندازه سیاست های این کشور در ارتباط با مقوله های خارجی چون جنگ روسیه در اوکراین را تحت تاثیر می گذارد؛ رخدادی که موجب افزایش هراس ها در میان متحدان ایالات متحده در ارتباط با نیت پکن و هدفش برای تایوان شده است.

فشارهای چین برای تحقق صلح میان اوکراین و روسیه، تردیدهای ایالات متحده را افزایش داده، چرا که فرض واشنگتن این بود که چین خواهان طولانی شدن جنگ در اوکراین است. اصرار پکن برای صلح شاید گواه سناریوی دیگری باشد؛ سناریوی هولناک حمله به تایوان..

مردم از حزب نمی‌ترسند

ناظران می گویند تعین میزان نارضایتی‌ها در چین در بهترین حالت دشوار است. با این همه چینی ها برای رویارویی با سیاست های پکن جسورتر شده اند. تظاهرات و اعتراض های پرحاشیه انها موجب شد تا دولت اندکی از موضعش عقب نشینی کرده و طیف وسیعی از سیاست ها از جمله سیاست کووید صفر خود را تغییر دهد.

چرایی بی‌قراری‌ها و خشم مردمان چین، سوال های زیادی را در باب توانایی «شی» برای اجرای قرارداد اجتماعی که زیربنای مشروعیت حزب کمونیست است، را مطرح کرده، قرار بر آن بود که مردم در برابر حکومتی که امنیت و اقتصاد پر رونق را برایشان به ارمغان می آورد، ساختار سیاسی تک حزبی را بپذیرند. حال معادله معکوس شده. دینگ یوان، فعال در موسسه تجارت بین‌الملل چین مستقر در شانگهای در این باب معتقد است که اگر یک علیت را تعریف می‌کنید، باید بدان پرداخته و آن را ریشه‌یابی کنید، پس راه فراری وجود ندارد.

Di4LCczYcSVK

پس‌لرزه‌های یک سیاست کور!

به گفته او، دولت راه حل آسانی برای مسائل اقتصادی ساختاری چون پیری جمعیت، نیاز به تقویت سیستم ایمنی جمعی و وابستگی بیش از اندازه به فروش زمین برای ایالت‌های محلی جهت جمع آوری پول نقد در اختیار ندارد. طبیعتا چنین شرایطی هم نارضایتی‌ها را افزایش می‌دهد و هم بی‌اعتمادی‌ها را عمیق‌تر می‌کند.

بسیاری از مردمان چین به واسطه قرنطینه‌ها از جمله قرنطینه شانگهای تحت فشارهای شدیدی قرار داشتند و آسیب هایی جدی دیده اند. از همین رو در نظرسنجی هایی که شرکت کردند، می گویند که اعتمادشان را به حزب کمونیست را از دست داده اند و بعید است بتوانند به این سازمان که اصلاح ناپذیر به نظر می رسد، امیدی داشته باشند

.در یکی از مقاله هایی که  بلومبرگ  بدان استناد کرده، آمده است که به واسطه قرنطینه ها و محدودیت های سرسختانه بسیاری از اتباع و شرکت های خارجی ناچار شدند، چین را ترک کنند. اتاق بازرگانی اروپا فعال در امور شانگهای در این باره تخمین زده که 25 درصد از ساکنان آلمان در این شهر پس از قرنطینه سال 2022، شانگهای را ترک کرده اند در حالی که تعدادی از شهروندان فرانسوی و ایتالیایی که برای سفر به این شهر آماده بودند، منصرف شده اند و حالا خواسته ها برای سفر به چین به میزان 20 درصد کاهش یافته است.

این همان حقیقتی است که رئیس شعبه اتاق بازرگانی شانگهانی بر آن تاکید کرده و گفته، با این که این منطقه جذاب است اما کسی نمی خواهد بدان بازگردد چرا که بسیاری از آنچه قرار است رخ دهد، در هراس هستند.با این همه گروهی از ناظران می گوید حس بی اعتمادی در سراسر کشور حاکم نیست بخشی از ساکنان شمال چین که غالبا در روستا ها زندگی می کنند به «شی» اعتماد دارند و باورشان این است که تنها او می تواند به فساد پایان دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس سایر رسانه ها
    کارگزاری مفید