حمایت خزنده واشنگتن از تل‌آویو

خاورمیانه به سمت جنگ خواهد رفت؟

کدخبر: ۵۵۸۰۳۷
اقتصادنیوز: در شرایطی که همه نگاه‌ها به بحران اوکراین و بالن‌های چینی است، دولت بایدن ظاهرا مخالفت دیرینه ایالات متحده با اسرائیل را کنار گذاشته تا آنگونه که گروهی از ناظران مدعی‌اند، نبردی هولناک در منطقه را آغاز کند.
 خاورمیانه به سمت جنگ خواهد رفت؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  اکوایران، در شرایطی که همه نگاه‌ها به بحران اوکراین است و بالن‌های چینی در آسمان، دولت بایدن ظاهرا مخالفت دیرینه ایالات متحده با اسرائیل را کناری گذاشته تا آنگونه که گروهی از ناظران مدعی‌اند نبردی تازه را با ایران آغاز کند.

حمایت خزنده واشنگتن از تل‌آویو

نشریه ریسپانسیبل استیت کرفت در این باره نوشت که تام نایدز، سفیر اسرائیل در کنفرانس روسای سازمان‌های بزرگ یهودی آمریکا مدعی شد که اسرائیل می‌تواند برای مقابله با ایران هر کاری که نیاز باشد انجام دهد. به ادعای نویسنده، این اظهارات، اشاره‌ای ضمنی و پنهان به اقدام نظامی بود.

پارسی در ادامه یادداشتش مدعی شد که شواهدی در این رابطه وجود دارد. پس از حمله اسرائیل به یک مجتمع دفاعی در ایران در 29 ژانویه، دولت بایدن به طور غیر مشخص به خبرنگاران گفت که عملیات اسرائیل بخشی از تلاش مشترک جدید ایالات متحده و اسرائیل برای (به ادعای او) مهار جاه‌طلبی‌های ایران بود.

یک روز بعد که از آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در ارتباط با این حمله سوال شد، او به پتانسیل بی‌ثبات‌کننده چنین حملاتی اشاره‌ای نکرد و نگرانی و انتقادی نداشت، چه برسد به اینکه ماجراجویی تل‌آویو را محکوم کند. در عوض بلینکن هنجارشکنی اسرائیل را توجیه کرد و مدعی شد که بسیار مهم است که با توسل به اهرم‌های مختلف، فعالیت‌های ایران در منطقه و فراتر از آن را که (به ادعایش) تهدیدی علیه صلح است، متوقف کرده و در صورت لزوم به مقابله با آن برخیزند.

چراغ سبزی که اسرائیل در آرزویش ماند

در ادامه یادداشت آمده که یکی از مقام‌های ارشد دولت بایدن به نگارنده می‌گوید رویکرد واشنگتن به معنای تغییر عمده در سیاست نیست؛ با این حال تضمین‌هایی در باب برخی مقوله‌ها ارائه شده است. بر اساس ادعای اغراق آمیز او، از جورج بوش گرفته تا باراک اوباما و حتی دونالد ترامپ، دولت ایالات متحده به دنبال جلوگیری از درگیری مستقیم نظامی اسرائیل و ایران بوده، چراکه در چنین شرایطی واشنگتن در معرض خطری جدی جنگ قرار خواهد گرفت؛ نبردی که می‌تواند غرقش کند و نتیجه نهایی‌اش به احتمال بالا خاورمیانه‌ای به شدت بی‌ثبات و به ادعای برخی، ایرانی مجهز به سلاح هسته‌ای باشد.

در همین راستا بوش از فروش بمب‌های مخصوص تخریب سنگر به اسرائیل خودداری کرد و ادعاهایی مطرح می‌شود که با رهبران تل‌آویو برای حمله به ایران در سال 2008 نیز مخالفت کرده و بدین طریق عملا طرح‌های این رژیم را غیر عملی کرد. اوباما نیز به شکلی عریان مخالفتش با ماجراجویی اسرائیل را به زبان آورد و در سال 2009 به خبرگزاری سی.ان.ان گفت که مطمئنا به اسرائیل برای حمله احتمالی به ایران چراغ سبز نشان نخواهد داد. هراس از حمله غافلگیرانه اسرائیل در سال‌های ریاست اوباما به اندازه‌ای زیاد بود که یکی از مقام‌های ارشد پنتاگون از رئیس جمهوری وقت خواست تا چرخه تحولات ماه را در گزارش اطلاعاتی روزانه‌اش بگنجاند، چراکه احتمال وقوع حمله یکجانبه اسرائیل در برهه‌هایی از زمان زیاد بود. سال 2012 هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه وقت آمریکا گامی جدی برداشت و ترور یک دانشمند ایرانی توسط عوامل اسرائیل را به واسطه پیامدهای بالقوه بی‌ثبات‌کننده‌اش محکوم کرد. از همین روی زمانی که اسرائیلی‌ها روسای جمهوری ایالات متحده را برای حمله به ایران تحت فشار قرار می‌دادند، حتی در زمان ریاست دونالد ترامپ، آنها از موضعشان عقب‌نشینی نکردند.

مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا مدعی است که بنیامین نتانیاهو بعد از شکست در انتخابات 2020 ترامپ را برای حمله به ایران تشویق می‌کرد. مایلی می‌گوید که در برابر این ماجراجویی مقاومت کردم و در یک نقطه به ترامپ گفتم که اگر دست به چنین اقدامی بزنی، جنگی لعنتی در انتظارت خواهد بود.

جنون بایدن

در شرایط کنونی و در سال‌ها و ماه‌های گذشته بسیاری از مسائل تغییر کرده است. ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و در حالی که بایدن وعده بازگشت به برجام را داده بود، حصول این توافق در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. پارسی می‌نویسد در ایران نیز محافظه‌کاران قدرت را در اختیار دارند و با این همه، یک چیز تغییر نکرده و آن اینکه جنگ با ایران برای منطقه و ایالات متحده پیامدهای منفی بسیاری به دنبال خواهد داشت. با این حال برخی معتقدند که به نظر می‌رسد این مسیری است که تیم بایدن شاید به شکلی سهوی و با تسلیم شدن در برابر موضع دیرینه اسرائیل مبنی بر مقابله نظامی به برنامه هسته‌ای ایران به جای توسل به گزینه دیپلماتیک، بدان سو کشانده می‌شود.

نگارنده مدعی است که در شرایط کنونی به نظر می‌رسد بایدن از الگوی ترامپ در خاورمیانه بالاخص در ارتباط با اسرائیل پیروی می‌کند. رئیس جمهوری آمریکا فعلا هیچکدام از سیاست‌های ترامپ در ارتباط با تل‌آویو مثل انتقال سفارت به قدس شریف و به رسمیت شناختن الحاق غیر قانونی بلندی‌های جولان را تغییر نداده است؛ گزاره‌هایی که با توجه به تاکید بایدن بر غیرقانونی بودن الحاق سرزمین‌های اوکراین به روسیه، نشان از استانداردهای دوگانه‌ای دارد که واشنگتن از آن پیروی می‌کند. علاوه بر این بایدن کماکان بر اصل عادی‌سازی روابط اعراب با اسرائیل تاکید دارد؛ مقوله‌ای که می‌تواند میخ آخر را بر تابوت راه حل دو کشوری فلسطین و اسرائیل برای پایان تنش‌ها بزند. با وجود احترام ترامپ‌گونه به اسرائیل است که یکی از وزرای این رژیم زمانی که آمریکا طرح تجدید نظر در سیستم قضایی اسرائیل را زیر سوال برد، به واشنگتن تاخت و با انتشار توئیتی خطاب به مقام آمریکایی نوشت که به کار خود فکر کن. طبیعتا ایالات متحده باید به فکر خود باشد و به شکلی جدی منافعش را در اولویت قرار دهد. واشنگتن باید تلاش اسرائیل برای کشاندن ایالات متحده به جنگی فاجعه‌بار در خاورمیانه را متوقف کند.

امروز ایالات متحده درگیر بحران‌های متعدد بین‌المللی است. این بازیگر میان شکست روسیه در اوکراین و نبرد با چین از طریق خفه کردن صنایع پیشرفته‌اش، زمینه را برای ماجراجویی اسرائیل علیه ایران هموار کرده است. همانگونه که استفان والت، استاد دانشگاه هاروارد و عضو برجسته موسسه کوئینسی در ایمیلی یادآوری کرد، پیروی از چنین رویکردی توسط واشنگتن، نوعی دیوانگی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید