وضعیت خطرناک در بازار ارز

بازار دلار و سکه از مدار خارج شد /سایه سنگین درهم بر سر دلار

کدخبر: ۵۵۵۸۰۸
تحلیلگران ارزی باور دارند نرخ حواله درهم این روزها نقش اول بازار ارز را ایفا می کند.
بازار دلار و سکه از مدار خارج شد /سایه سنگین درهم بر سر دلار

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار ارز تهران این روزها از مدار خارج شده  و نرخ های رشد قبل توجهی راه ثبت کرده است.برخی از معامله گران می گفتند وضعیت بازار خطرناک شده و روند بازار را به تونل وحشت تشبیه کردند .

 فعالان بازار چند دلیل مختلف را برای رشد قیمت دلار در روزهای اخیر مطرح می کنند. 

سایه سنگین درهم بر سر قیمت دلار 

تحلیلگران ارزی باور دارند نرخ حواله درهم این روزها نقش اول بازار ارز را ایفا می کند. قیمت درهم روز گذشته وارد کانال جدید شد وتا  پله سوم هم پیشروی کرد، در بازار امروز پنجشنبه 27 بهمن دوباره از پای ننشست و به سمت پله های بالاتر خیز برداشت. نرخ درهم عصر امروز تقریبا 3 پله بالاتر قیمت بسته شده روز قبل بود. 

معامله گران درباره از کنترل خارج شدن نرخ حواله درهم  مدعی بودند امارات متحده عربی پس از سفر دو هفته قبل معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا، سخت‌گیری برای حواله درهم به ایران را بیشتر کرده است و به همین دلیل درهم در تهران ترمز بریده است

دومین عامل افزایش قیمت دلار/پای عراق و افغانستان در میان است

آنها همچنین مدعی بودند صرافی‌ها و بانک‌های بزرگ با احتیاط بیشتری با  مشتریان ایرانی کار می‌کنند و برخی از آنها به طور کامل کار با ایرانیان را متوقف کرده‌اند.معامله گران می گفتند تأثیر اقدامات امریکا در جهت بستن دست ایران از بازار دبی و عراق  باعث شده نرخ ارز صعودی شود. قیمت دلار در سلیمانیه هم امروز در مقایسه با روز گذشته در حول و حوش 300 تومان رشد کرده بود.با فشار آمریکا دسترسی ایرانیان به دلار در عراق دشوار شده و دلیل دیگر رشد قیمت ها می تواند همین عامل باشد. 

قیمت دلار در هرات نیز امروز در مقایسه با عصر روز سه شنبه نزدیک به 1500 تومان بالاتر بود. به نظر می رسد محدودیت ارزی طالبان برای ورود و خروج ارز به افغانستان دومین عامل افزایش قیمت دلار در تهران بوده است. 

ماندگاری دلار رسمی در کانال 44 و 45 

در سمت رسمی بازار هم قیمت دلار از روز گذشته وارد کانال44 و 45 هزار تومان شده است.اسکناس آمریکایی در صرافی ملی عصر امروز  در زمان نگارش این گزارش برای خرید 44 هزار و 673 تومان و برای فروش 45 هزار و 119 تومان بود. این در حالی است  که روز های گذشته قیمت دلار در سایت مذکور در کانال 42 و 43 هزار تومان معامله شده بود. 

از سوی دیگر سایت بازار متشکل معاملات ارز ایران روز سه شنبه با قیمت حدود 43 هزار تومان برای دلار بسته شد آخرین نرخ اعلام امروز برای هر دلار آمریکا 44 هزار و 673 تومان درج شده است.قیمت یورو هم  روز گذشته در سایت فوق در حول و حوش 1500 تا 1600 تومان گران شد  و وارد کانال 47 هزار تومان شد. قیمت یورو امروز در محدوده 47 هزار  710 تومان به فروش رسید که نسبت به دیروز تفاوت چندانی نداشت. 

سکه و طلا گوش به فرمان دلار شدند 

قیمت اونس طلا عصر امروز نسبت به روز قبل نوسان محدودی را ثبت کرد.هر اونس طلا امرو به 1837 دلار رسید.در ایران هم قیمت طلا و سکه گوش به فرمان نرخ دلار از مدار خارج شده اند. تا زمان نگارش این گزارش قیمت طلا 18 عیار تا محدوده 2 میلیون و 215 هزار و 600 تومان بالارفته بود.این در حالی است که قیمت طلا دیروز در محدوده 2 میلیون و 167 هزار و 400 تومان به کار خود پایان داده بود. 

سکه 27 میلیون شد 

قیمت سکه این روز ها با تاریخ روز هماهنگ شده است. دیروز 26 بهمن سکه وارد کانال 26 میلیون تومان شد. امروز 27 بهمن قیمت سکه وارد کانال 27 میلیون تومان. 

نرخ سکه امامی عصر امروز در محدوده 27 میلیون و 500 هزار تومان به فروش رسید که نسبت به دیروز نزدیک به 1میلون و 200 هزار تومان افزایش را نشان می دهد. روز گذشته قیمت سکه 800 هزار تومان گران شده بود. 

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید