رشد بالای نرخ سود در بازار اولیه

رکوردزنی در فروش اوراق در نیمه زمستان 1401

کدخبر: ۵۵۴۳۳۹
در هفته منتهی به 17 بهمن ماه 2 هزار میلیارد تومان اوراق در بازار اولیه به فروش رسید. این بیشترین حجم خرید اوراق در تقریبا دوماه اخیر بوده که تمام آن از طریق بازار سرمایه صورت گرفته است.
رکوردزنی در فروش اوراق در نیمه زمستان 1401

به گزارش اقتصادنیوز، سکوت بازار اولیه اوراق بدهی دولتی شکست. در این بازار دولت اوراق خود را به مشتریان عرضه می کند که مهم ترین شان بانک ها و بورسی ها هستند.

داده های بانک مرکزی در هفته منتهی به 17 بهمن ماه 1401 نشان از رشد بازار از طریق فروش اوراق پذیره نویسی داشته است.

سطح 2 هزار میلیاردی فروش اوراق بدهی دولتی

در مرحله سی و هشتم بازار اولیه هیچ اوراقی ازسوی بانک ها خریداری نشد. در این بازار تمام مشارکت انجام شده از طریق پذیره نویسی بوده است.

این در حالی است که نرخ سود اوراق در بازار اولیه در سطح بالایی قرار داشته است. آمارهای بانک مرکزی نشان میدهد حجم معاملات در بازار اولیه برابر با 2 هزار میلیارد تومان به  ثبت رسیده است.

رشد بالای نرخ سود در بازار اولیه

اوراق عرضه شده در بازار اولیه دو دسته مهم بوده است. دسته هایی که در هفته های متوالی در این بازار اعرضه می شوده است. اراد 120 و اراد 122.

نرخ سود اوراق اراد 120 برابر با 23.95 درصد بوده و تاریخ سررسیدی سه ساله دارد.

این در حالی است که در نرخ سود اراد 122 برابر با 23.8 درصد بوده و تاریخ سررسید آن دو ساله است.

بررسی آمار و ارقام بازار اولیه نشان می دهد با وجود آنکه بانک ها در هفته پیش فعالیت صددرصدی در بازار داشتند و 380 میلیارد تومان اوراق از دولت خریداری کردند در این هفته اما سهم مشارکت صفر را ثبت کرده اند.

در نهایت آمار و ارقام بانک مرکزی نشان می دهد تمام اوراق به صورت پذیره نویسی در بازار سرمایه به فروش رفته است. اراد فروخته شده از این طریق اراد 123 بوده که تاریخ سررسید آن 4 ساله بوده و نرخ سود آن احتمالا بالاتر از دو اوراق دیگر عرضه شده در بازار باشد.

اوراق بدهی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید