وام 20 هزار میلیاردی خرید خودرو

افزایش 500 درصدی سهم خانوارها از تسهیلات بانکی

کدخبر: ۵۵۴۳۰۱
در نه ماه ابتدایی سال جاری، حجم تسهیلات بانکی در کشور برابر با 477 هزار و 910 میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل رشد قابل توجهی داشته است.
افزایش 500 درصدی سهم خانوارها از تسهیلات بانکی

به گزارش اقتصادنیوز، سهم خانوار ها از تسهیلات بانکی در نه ماه ابتدایی امسال 500 درصد افزایش پیدا کرده است. بررسی ها نشان می دهد در این مدت بیشترین سهم را تقاضای وام برای خرید کالای شخصی داشته است. در ادامه وام خرید خودرو در کانال 20 همتی بوده و چهارمین رتبه را درمیان بیشترین سهم های خانوار داشته است.

روند صعودی تسهیلات بانکی

روند تسهیلات بانکی کشور در سال جاری صعودی بوده است. این رقم به صورت کلی نسبت به موقعیت مشابه خود در سال گذشته 42 درصد بیشتر شده و به 2 هزار و 979 میلیارد تومان رسیده است.

125 همت وام کلان بانکی در جیب اشخاص حقیقی +نمودار

این شاخص در مصرف کننده نهایی خانوار در کشور اما رشدی قابل توجه را در این مقطع ثبت کرده است. این رقم با رشدی تقریبا 500 درصدی به 477 همت رسیده است.

اعطای وام بانکی برای خرید کالای شخصی

طبق داده های بانک مرکزی تفکیک اجزای سبد خانوار در اعطای وام بانکی نشان می دهد بیشترین سهم به خرید کالای شخصی تعلق داشته است.

سهم 44 درصدی خریدکالای شخصی در دریافت تسهیلات

در نه ماه ابتدایی سال جاری، حجم تسهیلات بانکی در کشور برابر با 477 هزار و 910 میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل رشد قابل توجهی داشته است. این رقم در نه ماه نخست سال قبل برابر با 77 هزار و 880 میلیارد تومان بوده و اکنون 498 درصد بالاتر آمده است.

بررسی‌ها نشان می دهد بیشترین سهم را خرید کالای شخصی در مصرف کننده نهایی خانوار داشته که برابر با 211 هزار و 22 میلیارد تومان بوده و تقریبا 44 درصد از کل تسهیلات بانکی در این مقطع را دارا بوده است.

دومین رکورد نیز مربوط به قرض الحسنه ضروری بخش خانوار بوده است. این رقم در نه ماه سپری شده در سال 1401 معادل با 82 هزار و 205 میلیارد تومان به ثبت رسیده و تقریبا سهمی 17 درصدی را رقم زده است.

تسهیلات بانکی

سهم وام ازدوج و خودرو از سبد تسهیلات بانکی

طبق بررسی های آماری، قرض الحسنه ازدواج و خرید  خودرو  دو رکورد بعدی آماری در اعطای تسهیلات بانکی کشور را در نه ماه نخست امسال داشته اند.

طبق داده های بانک مرکزی در این مقطع، 76 هزار و 966 میلیارد تومان حجم قرض الحسنه ازدواج در اعطای تسهیلات بانکی کشور بوده است. این رقم سهمی 16 درصدی از کل تسهیلات دهی بانکی داشته و سومین رتبه را در میان تمام 10 شاخه مهم به ثبت رسانده است.

بخش مهم دیگری که در ماه های اخیر بیشتر درگیر اعطالی تسهیلات دهی بوده مربوط به خرید  خودرو  شخصی است. این بخش به لحاظ آماری تا پایان پاییز 1401 برابر با 20 هزار و 249 میلیارد تومان و 4 درصد از کل اعطای تسهیلات بانکی خانوار دارا بوده است. در این میان در سه فصل ابتدایی امسال مجموعا 12 هزار و 531 میلیارد تومان سهم قرض الحسنه فرزندآوری بوده است. 

این در حالی است که صحابی، مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی اعلام کرد تا 10 بهمن ماه امسال 28 هزار و 400 میلیارد تومان وام قرض الحسنه فرزندآوری درسال جاری اعطا شده است.

تفاوت این رقم با ارزش نه ماهه نشان می دهد در 40 روز سپری شده از فصل زمستان 15 هزار و 870 میلیارد تومان وام فرزندآوری در اختیار متقاضیان قرار گرفته که از مجموع نه ماه ابتدایی سال 26.6 درصد بیشتر بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید