گزارش «اقتصادنیوز» از بازار ارز و طلا؛

خودرو ، دلار را زیر گرفت؟ /ساز ناکوک دلار در سلیمانیه

کدخبر: ۵۵۴۱۶۴
قیمت طلا و سکه در بازار امروز چهارشنبه 19 بهمن بالا رفت اما قیمت دلار در سایت بازار متشکل ارزی یک کانال پایین‌آمد.
خودرو ، دلار را زیر گرفت؟ /ساز ناکوک دلار در سلیمانیه

به گزارش اقتصادنیوز،بررسی روند معاملات دلار در بازار ارز امروز چهارشنبه 19 بهمن ماه نشان می دهد که اسکناس آمریکایی امروز نه تنها در تهران بلکه در هرات نیز نوسان محدودی را ثبت کرده است. نرخ دلار امروز در تهران نسبت به عصر دیروز ثابت ماند و در هرات با یک پله کاهش رنج شد. نرخ حواله درهم نیز امروز افت و خیز چشمگیری را ثبت نکرد و در همان محدوده دیروز معامله شد. 

 ناهماهنگی نرخ دلار و درهم 

در شرایط فعلی یکی از نکات قابل توجه در بازار  ناهماهنگی نرخ دلار و درهم است. نرخ حواله درهم  در سطحی  قرار گرفته که با این سطح از نرخ حواله ارز همسایه، ارزش دلار در بازار داخلی می تواند از منطقه حفاظتی بازار ساز عبور کند.

در این شرایط برخی از معامله گران باور دارند یا قیمت درهم دارای حباب است یا در سوی مقابل، نرخ دلار  در بازار داخلی تقویت شود. 

قیمت درهم امارات امروز

برخی از تحلیل گران باور دارند سطح عرضه ارز در بازار داخلی به اندازه ای قوی بوده است که زمینه ساز ناهماهنگی قیمت دلار و درهم شده است. سال هاست که در بازار ارز داخلی، معامله گران به نرخ حواله درهم توجه دقیقی دارند و زمانی که در اواسط دهه 90، نرخ حواله درهم به بالای مرز هزار تومان رفت، دلار نیز توانست از کانال 3 هزار تومانی خارج شود و به کانال 4 هزار تومانی قدم بگذارد. 

ساز ناکوک دلار در سلیمانیه 

آرامش دلار امروز  فقط در تهران و هرات بود و سلیمانیه برخلاف دو بازار مذکور جهش صعودی را تجربه کرد. قیمت دلار در بازار سلیمانیه امروز وارد کانال جدید شد تا نزدیک مرکز مقاومتی جدید هم پیش رفت. معامله گران می گفتند که سلیمانیه امروز ساز مخالف زد. 

برنامه بازار ساز در دهه فجر 

معامله گران می گفتند  بازار در دوران دهه فجر سال جاری نوسان خاصی را تجربه نکرده است و این موضوع از نگاه نشان می‌دهد که بازارساز با عرضه ارز اجازه جلوی هیجانات ارزی را گرفته است. 

تعدیل نرخ برابری دینار در برابر دلار

از سوی دیگر گفته می‌شد که دیروز دولت عراق مقرر کرده نرخ ارز این کشور در برابر دلار آمریکا تقویت شود. بانک مرکزی عراق در روز‌های اخیر پیشنهاد افزایش حدود ۱۰ درصدی ارزش پول ملی و افزایش نرخ ارز از حدود ۱۴۷۰ دینار به ۱۳۰۰ دینار در هر دلار را برای مواجهه با مارپیچ اخیر کاهش مداوم داده است.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی دفتر رسانه‌ای محمد شیاع السودانی، نخست وزیر این کشور، شورای وزیران عراق تصمیم هیات مدیره بانک مرکزی مبنی بر تعدیل نرخ برابری دینار در برابر دلار معادل ۱۳۰۰ دینار در برابر یک دلار را تصویب کرد.

از نگاه فعالان بازار این اتفاق می‌تواند زمینه‌ساز کاهش ارزش دلار در بازار داخلی شود.

خودرو ، دلار را زیر گرفت؟

البته به نظر می‌رسد که یکی از مقاصد اصلی خروج پول از بازار دلار به سمت بازار رقیب یعنی خودرو صورت گرفته است و خودرویی‌ها به راحتی با ویترین محصولات خود در بازار کالا و بخشی خارج از بورس کالا این منابع را جذب می‌کنند. عده ای از معامله گران می گفتند خودرو، دلار را زیر گرفت.

 

قیمت دلار و یورو در بازار رسمی 

در سمت رسمی بازار هم قیمت دلار امروز در سایت بازار متشکل ارزی در زمان نگارش این گزارش کانال 43 هزار تومان را از دست داده بود و در محدوده 42 هزار و 997 تومان به فروش رسید که نسبت به روز قبل تقریبا 80 تومان افت کرده بود. نرخ یورو امروز هم تقریبا 300 تومان کاهش یافت و  با 46 هزار و 197 تومان به فروش رسید. 

قیمت طلا و سکه بالا رفت 

قیمت اونس طلا در بازار امروز در محدوده 1880 دلار به فروش رسید که نسبت به روز قبل 5 دلار رشد کرده بود.

در بازار داخلی ایران هم قیمت طلا امروز تا 2 میلیون و 94 هزار و 200 تومان بالا رفت اما عصر امروز در زمان نگارش این گزارش در محدوده 2 میلیون و 91 هزار تومان به فروش رسید.این قیمت در مقایسه با روز قبل 22 هزارو 900 تومان بالاتر بود. 

قیمت سکه امامی هم امروز در سایت اتحادیه طلا و ارز تا 24 میلیون و 351 هزار تومان پیشروی کرد اما در عصر امروز بر روی 24 میلیون و 201 هزار تومان قرار گرفت که نسبت به روز گذشته 50 هزار تومان افزایش را نشان می دهد. 

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سرمایه

      اقتصادنیوز:‌ شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم ۲ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۳۸۶ واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی…

    کارگزاری مفید