ادعای سخنگوی دولت درباره مرگ نیکا شاکرمی

سخنگوی دولت با اشاره به کسری بودجه در دولت گذشته گفت: دولتی که بودجه جاری را نمی‌تواست تامین کند، خلق پول انجام داد که هنوز هم تورم آن را احساس می‌کنیم.

علی بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت به مناسبت چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با موضوع آرمان تا واقعیت (ره‌آورد نهضت تحلیل و تبیین آرمان تا واقعیت انقلاب اسلامی ۱۳۵۷) در جمع دانشجویان دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز در پاسخ به سئوال نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان اهواز درباره لزوم توجه به حوزه آموزش و پرورش گفت: در پایان سال ۱۳۹۹ جمع هزینه‌های جاری کشور در یک ماه قریب به ۲۷ هزار میلیارد تومان ماهانه بود که متاسفانه در همان زمان با کسری بودجه مواجه می‌شویم.

طرح صیانت از دستور کار مجلس خارج شده است

او با بیان اینکه در همان سال در پی تحریم دشمنان امکان فروش نفت نداشتیم و با توجه به کسری بودجه‌ای، رشد اقتصادی بسیار پایین، صادرات حداقلی و درآمد‌های مالیاتی پایین بود، افزود: دولت درآمدی نداشت و از طرفی خلق پول صورت می‌گرفت؛ پس ماهی ۲۷ میلیارد تومان هزینه وجود داشت، اما پول نداشتیم. همان زمان بودجه ۱۴۰۰ به مجلس تقدیم شد و هزینه‌های جاری را نداشتیم و این رقم تبدیل به حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان در ماه شده بود. دولتی که بودجه جاری را نمی‌تواست تامین کند، خلق پول انجام داد که هنوز هم تورم آن را احساس می‌کنیم.

سخنگوی دولت گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۰ هزینه‌های جاری تقریبا دو برابر شد. علی‌رغم اینکه حدود ۱۴ درصد بودجه کشور به آموزش و پرورش تزریق می‌شود، اما هزینه و اعتبار به امور پرورشی نمی‌رسد و دلیل این است که ما در سیاست‌گذاری مالی علی‌رغم اینکه پول نداشتیم در هزینه جاری افزایش داشتیم؛ یعنی اضافه شدن بدهی روی بدهی و در این روال ناکارآمد مسیری جز خلق تورم باقی نماند.

آقای جهرمی در ادامه در پاسخ به سئوال مطالبات دانشجوی دانشگاه فرهنگیان اهواز درباره جلوگیری از دخالت افراد غیر متخصص در انتصابات این حوزه گفت: هر مقامی که تمکین کند باید پاسخگوی انتصاب خودش باشد. هر کسی هر شخصی را منصوب می‌کند مسئولیت امور عملکردش بر‌عهده خودش است.

به گفته او، تورم و خلق پول که در دولت یازدهم و دوازدهم بوجود آمد، در صد سال گذشته بی سابقه بود.

سخنگوی دولت افزود: در سال ۹۲ حجم نقدینگی ۴۷۰ هزار میلیارد تومان بود و شهریور سال ۱۴۰۰ مبلغ ۴۱۰۰ هزار میلیارد تومان بود یعنی یک بمب و بهمن نقدینگی؛ این نتیجه ۱۰ سال اعتماد به غرب و معطل نگه داشتن کشور به غرب بود.

آقای بهادری جهرمی گفت: همزمان با این حجم نقدینگی رشد اقتصادی ما صفر بود و این یعنی مردم در یک دهه گذشته درآمدی نداشته و همزمان با آن، هزینه‌ها چند برابر شده که این همان معنای فقر است.

او ادامه داد: شاخص‌های اقتصادی بانک مرکزی در دولت یازدهم و دوازدهم اعلام می‌کند تورم و خلق پول در ۱۰۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

سخنگوی دولت می گوید: دولت باید سال‌ها تلاش کند تا شر بهمن نقدینگی را از دلار و بورس و سکه و ارز و اقتصاد کشور کم کند.

علی بهادری جهرمی گفت: دشمن با تحریم های فلج کننده به دنبال ضربه زدن به اقتصاد بود تا ایمان مردم به رشد و آینده روشن را زیر سوال ببرد

او ادامه داد: برخی از مقامات داخلی ما لبه دوم این قیچی تحریم شدند و اعلام کردند ما توان پیش بردن کاری را نداریم فقط می توانیم آبگوشت بزباش تولید کنیم.

سخنگوی دولت افزود: در زمان شاه نیز نخست وزیر وقت در مجلس گفت ما توانایی ساخت آفتابه گلی را هم نداریم.

 بهادری جهرمی در بخشی دیگر از سخنان خود در خصوص علت مرگ نیکا شاکرمی، گفت: در تهران در چند دقیقه می‌توانید به محله نیکا شاکرمی برویم و تحقیق کنیم چه مسئله‌ای منجر به مرگ او شده و نیاز نیست که هزاران کیلومتر آن طرف‌تر برویم تا رسانه‌ای که پولش را از دولت سعودی می‌گیرد، چه روایتی از این قضیه به ما ارائه می‌دهد.

او در واکنش به دانشجویی که مدعی بود فضای کشور بسته است و خواهان آزادی بازداشتی‌های حوادث اخیر بود، گفت: عفو عمومی گسترده‌ای که روز گذشته از سوی رهبر انقلاب اسلامی صورت گرفت را با اخراج گسترده کارمندان و معلمان بعد از کودتای اخیر در یکی از کشورهای منطقه مقایسه کنید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.