نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 15 بهمن

سفر نمایندگان 100 شرکت فرانسوی به ایران

کدخبر: ۵۵۳۱۰۱
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
سفر نمایندگان 100 شرکت فرانسوی به ایران

در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

فوری/ مشمولان جدید سهام عدالت معرفی شدند

15 بهمن 1352؛ ایران یک میلیارد دلار وام به انگلیس می‌دهد

تحول در وضع پولی و مالی جهان و افزایش بهای نفت، مناسبات کشورهای وام گیرنده و وام‌دهنده را نیز دچار تغییر شگفت‌آوری نموده و ایران که روزی از کشورهای صف مقدم در جست‌و‌جوی وام در بازارهای پولی اروپا بود، اینک نه‌تنها به بازپرداخت قسمتی از وام‌های دریافتی تصمیم گرفته، بلکه می خواهد رابطه گذشته را با اعطای وام معکوس کند.

۳ آمار مهم در بازار دلار/ سکه تغییر کانال داد

بنا به گزارش یک نشریه معتبر پولی اروپا که نقل قول روزنامه دیلی‌تلگراف چاپ لندن قرار گرفته، تهران با توجه به وضع اقتصادی نامطلوب انگلیس، اعطای یک وام یک میلیارد دلاری را که مدت آن از سه سال تجاوز نخواهد کرد، بررسی می‌کند. ایران همچنین بازپرداخت وام‌های دریافتی از بازارهای پولی اروپای غربی را که میزان آنها یک میلیارد دلار برآورد شده بررسی می‌کند.

موضوع اعطای وام یک میلیارد دلاری ایران به انگلیس در شرفیابی و مذاکرات اخیر وزیر خزانه‌داری انگلیس در سن موریتس مطرح شد.

15 بهمن 1362؛ حمایت از مصرف‌کننده از طریق تثبیت قیمت ممکن است

محمد روحانی‌پور، مدیرعامل سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکننده گفت: برای تعیین اولویت در نرخ‌گذاری کالاها چه اولویت‌هایی در نظر گرفته می‌شود؟ اظهار کرد: برای تعیین اولویت در نرخ‌گذاری کالاها، آنها را با توجه به نقشی که در زندگی مردم دارند، تقسیم‌بندی می‌کنیم. مانند کالاهای کشاورزی و صنعتی که اصطلاحاً کالاهای استراتژیک نامیده می‌شوند.

همچنین گروه پوشاک و لوازم منزل که در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.

نحوه قیمت‌گذاری نیز به این ترتیب است که در «هیات تعیین و تصویب قیمت‌ها» با استفاده از شاخص قیمت بانک مرکزی، مسائل و جوانب مربوط به کالا مورد بحث و بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد و قیمت مناسب برای آن تعیین می‌شود.

به‌طور مثال در 9 ماه اول سال‌جاری، حدود 17 هزار و 400 رقم کالا توسط این سازمان نرخ‌گذاری شده است.

برادر روحانی‌پور منظور از حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده را چنین توضیح داد: حمایت از مصرف‌کننده از طریق تثبیت قیمت‌ها و کنترل کیفیت ممکن است و در این مورد باید فعالیت‌های چندجانبه وزارت بازرگانی، صنایع، موسسه استاندارد و سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده با هم هماهنگ شود.

هدف از حمایت از تولیدکننده نیز این است که قیمتی برای کالای او تعیین شود که سودآور باشد و کارگاه تولیدی را امیدوار و دلگرم کند. البته در این مورد، نظر ما سود منطقی و اصولی است. چنانکه کالا دارای کیفیت لازم و گواهی استاندارد باشد، سازمان هم با محاسبه هزینه‌های تولید، مبادرت به تصویب و اعلام قیمت کند.

15 بهمن 1382؛ سکه ارزان می‌شود

بانک مرکزی به‌دنبال افزایش بی‌سابقه قیمت طلا در بازار تهران، عرضه سکه را افزایش داد. گزارش‌ها حاکی از آن است که طی روزهای اخیر علاوه‌بر شرایط فصلی، عامل مهم دیگری نیز باعث شده است که تقاضا برای سکه طلا در بازار افزایش یابد: این عامل، افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در بورس تهران به‌دلیل احتمال تداوم تنش‌های سیاسی است.

منابع آگاه می‌گویند، بانک مرکزی در نظر دارد با تدوین یک سیاست خاص، تا پایان امسال، کنترل بازار سکه و طلا را در اختیار گیرد.

آغاز بهره‌برداری از فاز اول بزرگ‌ترین پروژه گازی ایران

فاز یک میدان گازی پارس‌جنوبی ماه آینده رسما به بهره‌برداری می‌رسد.

مهندس غلامرضا منوچهری، مدیرعامل شرکت «پترو پارس» افزود: با بهره‌برداری از این فاز، روزانه 25 میلیون مترمکعب گاز تولید و پالایش می‌شود و 40 هزار بشکه میعانات گازی و 200 تن گوگرد نیز استحصال خواهد شد.

مهندس منوچهری هزینه‌های اجرایی این طرح را 780 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: با بهره‌برداری از فاز یک، سالانه حدود یک میلیارد دلار درآمد کسب می‌شود.

وی گفت: بخش زیادی از گاز تولیدی میدان صرف مصرف داخلی می‌شود و مازاد آن به خارج صادر خواهد شد.

15 بهمن 1392؛ سفر نمایندگان 100 شرکت فرانسوی به ایران

هیات‌های تجاری و دیپلماتیک اروپایی برای به‌دست آوردن بازار تجاری ایران وارد رقابتی شدید با یکدیگر بر سر ایران شده‌اند.

دیروز، نمایندگان بیش از 100 شرکت فرانسوی برای دیداری سه روزه به ایران آمدند تا با مسوولان سیاسی و تجاری ایران ملاقات و مذاکره کنند. این سفر بزرگ‌ترین نشانه آمادگی غرب برای از سر گیری سرمایه‌گذاری در یک دهه گذشته است.

همزمان خبرگزاری‌ها از سفر قریب‌الوقوع یک هیات تجاری آلمانی به ایران خبر دادند.

همچنین قرار است یک هیات هلندی نیز به زودی وارد ایران شود.

روزنامه فایننشال تایمز به نقل از تحلیلگران اقتصادی نوشت که بازار کشور هشتاد میلیونی ایران برای شرکت‌های اروپایی بسیار هیجان‌انگیز است و آنها برای دسترسی به این بازار شتاب دارند تا پیش از آمریکایی‌ها به فرصت‌هایی که بازار ایران پیش‌روی آنها می‌گذارد، دست پیدا کنند.

به موازات ورود هیات‌های تجاری به ایران، دیپلمات‌های غربی هم برای ورود به ایران صف کشیده‌اند. علاوه‌بر وزیر خارجه سوئد که دیروز به تهران آمد، قرار است به‌زودی وزرای خارجه لهستان و بلژیک هم به تهران بیایند.

ازسویی، نمایندگان بیش از 100 شرکت فرانسوی برای دیداری سه روزه به ایران آمدند تا با مسوولان سیاسی و تجاری ایران ملاقات و مذاکره کنند. این سفر بزرگ‌ترین نشانه آمادگی غرب برای ازسرگیری سرمایه‌گذاری در ایران در یک دهه گذشته است.

در میان این شرکت‌ها می‌توان به شرکت‌های بزرگ توتال، آلستوم، رنو و تله‌کوم اشاره کرد. در این هیات نمایندگان دولت فرانسه هم حضور دارند، اما دو شرکت بزرگ هسته‌ای فرانسه بین EDF و آره‌وا نماینده‌ای ندارند.

پی یر موسکرویسی، وزیر بازرگانی فرانسه در همین باره گفت که هدف از این سفر «رساندن این پیام است که اگر تحریم‌ها سبک‌تر شوند، فرانسه در ایران فرصت‌های تجاری فوق‌العاده خواهد داشت.»

راهپیمایی روس‌ها علیه پوتین

ترفندهای پوتین هنوز موثر واقع نشده است. آزادی زندانیان سیاسی، تصویب قانون برگزاری راهپیمایی همه و همه برای پوتین بی‌فایده بوده است.

برگزاری راهپیمایی در آستانه برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی سوچی و مشکلات امنیتی موجود در روسیه، پوتین را با دردسر مضاعف روبه‌رو کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه هزاران تن از معترضان ضدسیاست‌های پوتین در مسکو، پایتخت روسیه دست به راهپیمایی زدند و خواستار آزادی هشت زندانی معترض شدند.

همزمان با حمایت بخشی از مردم روسیه از اوکراین، روزنامه نیویورک‌تایمز در مطلبی با عنوان «روسیه برای در کنترل داشتن قدرت منطقه‌ای برای اوکراین می‌جنگد» مدعی شد که روسیه در حال از دست دادن نفوذ خود در کی‌یف است. با متزلزل شدن جایگاه یانوکوویچ، روسیه به شدت در تلاش است تا بتواند وی را تحت‌ هر شرایطی حفظ کند تا قدرت خود را در منطقه از دست ندهد.

به نوشته این روزنامه اما با استعفای نخست‌وزیر اوکراین و تیم او که گرایش به روسیه داشته است اوضاع چندان بر وفق مراد پوتین نیست و او اینک در آستانه بازی‌های مهم سوچی باید در دو جبهه بجنگد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید