جنگ فرسایشی و ویرانگر باخموت

اعتبار از دست رفته تزار

کدخبر: ۵۵۱۳۹۵
اقتصادنیوز: با نزدیک‌شدن به فصل بهار و ارسال میلیاردها دلار کمک نظامی به اوکراین، غربی‌ها از این کشور انتظار دارند که استراتژی خود را برای فصل پیش‌رو تغییر داده و تمرکز را از تصرف باخموت به جنوب این کشور منعطف کند.
اعتبار از دست رفته تزار

به گزارش اقتصادنیوز ، مقامات آمریکایی و غربی از اوکراین می‌خواهند تمرکز خود را از درگیری چندماهه شهر باخموت در شرق این کشور تغییر داده و با رویکردی متفاوت در جنگ و با بهره‌برداری حداکثری از میلیاردها دلار کمک غرب، به انجام حمله در جنوب معطوف کند. مقامات ایالات متحده و اوکراین به سی‌ان‌ان گفته‌اند که سخت‌افزار نظامی جدید اخیراً توسط متحدان غربی تأمین شده است.

نزدیک به شش ماه، نیروهای اوکراینی در حدود ۳۶ مایلی از محدوده باخموت که بین شهرهای دونتسک و لوهانسک تحت کنترل جدایی‌طلبان قرار دارد، با روس‌ها درگیرند. بمباران شدید، تقریباً شهر را به طور کامل ویران کرده است.

یک جنگ فرسایشی و وحشیانه

یک مقام ارشد اطلاعاتی غربی هفته گذشته با اشاره به اینکه هر روز ۱۰۰ تا ۴۰۰ متر زمین بین دو طرف دست‌به‌دست شده و هزاران توپ و گلوله ردوبدل می‌شوند، گفت: این یک جنگ وحشیانه و فرسایشی است. تصرف باخموت اگر این‌گونه با خاک یکسان نمی‌شد، توجیه نظامی بیشتری می‌داشت.

آماده باش برای حمله بزرگ؟

به باور مقامات آمریکایی و غربی، اکنون پیش از یک بهار خونین، یک گشایش تاکتیکی رخ داده است. در هفته‌های اخیر، آن‌ها به اوکراین مشورت داده‌اند که تلفات و هزینه‌های خود در باخموت را که اهمیت استراتژیک کمی برای اوکراین دارد، کاهش دهند و در عوض برای یک حمله در جنوب نقشه بکشند.

این بخشی از پیام سه مقام ارشد دولت بایدن بود که هفته گذشته به کیف سفر کردند.

به گفته افراد آگاه به ماجرا، جان فاینر (معاون مشاور امنیت ملی)، وندی شرمن (وزیر خارجه) و کالین کال (معاون وزیر دفاع در امور سیاست‌گذاری) در دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفتند که ایالات متحده می‌خواهد به اوکراین کمک کند تا از نبردی فرسایشی که در باخموت جریان داشته، خارج شود و به جای آن از تاکتیک مانور مکانیزه استفاده کند که بر حرکات غیر قابل پیش‌بینی علیه روسیه استوار است.

به گفته مقامات، صدها ماشین زرهی، از جمله ۱۴ تانک بریتانیایی که ایالات متحده و کشورهای اروپایی در هفته‌های اخیر در اختیار اوکراین گذاشته‌اند، به اوکراین کمک خواهد کرد که این تغییر را پیاده کند.

جنگ اوکراین

باخموت؛ نمادی از مقاومت اوکراین

با این حال، هنوز آمادگی زلنسکی برای دست کشیدن از باخموت معلوم نیست.

به گفته افراد نزدیک به زلنسکی، او پیروزی روسیه در باخموت را قابل قبول ندانسته و نمی‌خواهد آنجا را رها کند. زلنسکی معتقد است که نگه‌داشتن باخموت به اوکراین فرصت بهتری برای پس‌گرفتن کل منطقه دونباس می‌دهد و اگر روسیه پیروز شود، فرصتی برای پیشروی بیشتر به سوی شهرهای مهم استراتژیک شرقی اسلویانسک و کراماتورسک خواهد داشت.

باخموت همچنین نمادی مهم از مقاومت اوکراین است. زلنسکی درست پیش از سفر به واشنگتن در دسامبر گذشته از باخموت دیدار کرد و در آنجا به قانون‌گذاران آمریکایی گفت که هر وجب از این سرزمین آغشته به خون است و صدای خروش سلاح‌ها به گوش می‌رسد. مبارزه برای باخموت، سرنوشت غم‌انگیز جنگ ما برای استقلال و آزادی را تغییر خواهد داد.

به طور خلاصه، این مقام ارشد غربی گفت، باخموت مهم است؛ زیرا روس‌ها آن را مهم کرده‌اند؛ این تنها یک تکه زمین نیست.

یک مقام نظامی آمریکایی احتمال ترک باخموت توسط اوکراین را پایین دانست. نه به خاطر ارزش جنگی این شهر، بلکه به دلیل اهمیت سیاسی و نمادین آن.

تلفات زیاد اوکراین و روسیه در باخموت

البته فرسودن روس‌ها در باخموت بدون مزیت نیست. روز دوشنبه، یک مقام ارشد نظامی ایالات متحده به خبرنگاران گفت که روسیه طی چند ماه گذشته به خاطر تلفات وارده، ده‌ها هزار سرباز جایگزین تازه‌کار و نامجهز را در سراسر خط مقدم، از جمله باخموت مستقر کرده است. او گفت که با وجود تعداد زیاد، نیروهای جدید پویایی تغییری در جریان نبرد ایجاد نکرده‌اند.

اما اوکراین نیز متحمل تلفات بزرگی در نبرد شده و روزانه مقادیر زیادی مهمات توپخانه مصرف می‌کند. سبکی از نبرد که به باور آمریکایی‌ها پایدار نخواهد بود. این مقام اطلاعاتی غربی گفت که از نظر کمیت، روسیه همچنان دارای مهمات توپخانه و نیروی انسانی بیشتری بوده و گروه شبه‌نظامی گروه واگنر از هزاران محکوم در نبرد استفاده می‌کند.

مقامات ایالات متحده امیدوارند که آخرین تحویل تجهیزات زرهی و آموزش جدید برای نیروهای اوکراینی در آلمان، اوکراین را تشویق کند تا تاکتیک‌های خود را تغییر دهد.

فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا به خبرنگاران گفت: بسته به تحویل و آموزش این تجهیزات، به نظرم اوکراینی‌ها می‌توانند که عملیاتی تهاجمی و تاکتیکی یا حتی عملیاتی بزرگ برای آزادسازی هرچه بیشتر خاک اوکراین انجام دهند.

محاسبات پوتین

مقامات آگاه به سی‌ان‌ان گفتند که فشار به اوکراین برای تغییر تاکتیک‌های جنگی خود همراه شده با شواهدی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه قصد دارد برای بازپس‌گیری ابتکار عمل در نبرد، یک حرکت بزرگ انجام دهد.

منابع آگاه به سی‌ان‌ان گفتند که بیل برنز، رئیس سی‌آی‌اِی اوایل این ماه به کیف سفر کرد تا زلنسکی را در مورد ارزیابی ایالات متحده از برنامه‌های پوتین توجیه کند.

مقامات آمریکایی و غربی که به این اطلاعات آشنا هستند به سی‌ان‌ان گفتند که نشانه‌هایی وجود دارد که پوتین در نظر دارد یک بسیج عمومی ۲۰۰ هزار نفری را اعلام کند.

دو مقام گفتند که کرملین در داخل کشور برای سنجش محبوبیت انجام یک بسیج دیگر نظرسنجی کرده است. برخی بر این باورند که بسیج بعدی در مقایسه با اولی که خود پوتین اعلامیه تلویزیونی کرد و آن را بسیجی جزئی نامید، ملایم‌تر خواهد بود

مقامات گفتند که پوتین می‌داند که اولین بسیج در اواخر سال گذشته چقدر نامحبوب بود؛ زمانی که اعتراض‌ها بالا گرفت و صدها هزار مرد روس با سن مناسب جنگیدن، برای فرار از خدمت اجباری از کشور گریختند. وی هنوز تصمیمی در مورد آغاز یک بسیج دیگر نگرفته است.

اما روسیه همچنان به نفرات نیاز دارد. اولین بسیج، شمار نیروهای روسیه در اوکراین تقریباً را دو برابر کرد. حتی اگر سربازان آموزش‌ندیده و تازه‌کار بودند. در کل، منابع آشنا با اطلاعات آمریکا و غرب گفتند که تسلط پوتین بر قدرت همچنان باقی است.

این مقام ارشد اطلاعاتی غربی گفت: فکر نمی‌کنیم پوتین هنوز تصمیم خود را گرفته باشد؛ به ویژه در مورد اینکه چه زمانی این کار را انجام دهد؛ زیرا او نگران واکنش منفی جامعه و پیامدهای اقتصادی است.

به گفته مقامات، تصمیم پوتین برای حمله جدید در اوایل ماه جاری، زمانی که ژنرال والری گراسیموف، رئیس ستاد کل روسیه را به فرماندهی کل جنگ منصوب کرد، برای مقامات غربی مشخص شد.

گراسیموف که نماد شکست‌های اولیه روسیه در جنگ است، مشتاق بوده تا ثابت کند که می‌تواند مسیر جنگ را تغییر داده و در تلاش بوده تا با یک حمله جدید مناطق شرق و جنوب اوکراین را پس بگیرد.

این مقام اطلاعاتی غربی گفت: من شک ندارم که گراسیموف یقین دارد که بهتر بوده در بهار حمله‌ای را آغاز کند؛ پس قطعاً این اتفاق خواهد افتاد.

به گفته افراد آشنا با مکالمات شنودشده توسط سرویس‌های اطلاعاتی غربی و اوکراینی، برخی از مقامات ارشد نظامی روسیه در هفته‌های اخیر در مورد احتمال بازپس‌گیری شهر شمال شرقی خارکیف گفتگو کرده‌اند.

جنگ اوکراین و روسیه

روس ها به سمت صرفه جویی مهمات رفتند

مقامات آمریکایی و غربی و تحلیلگران نظامی به سی‌ان‌ان گفتند که به نظر نمی‌رسد خارکیف، شهر بزرگی که پاییز گذشته پس از یک ضد حمله غافلگیرانه در اختیار اوکراینی‌ها قرار گرفت، هدفی دست‌یافتنی برای ارتش روسیه باشد. مقامات می‌گویند هرچقدر پوتین مایل است دوباره کیف را هدف قرار دهد، اما آن نیز در حال حاضر از دسترس نیروهای او خارج است.

طبق گزارش سی‌ان‌ان، آتش توپخانه روسیه به طور چشمگیری و در برخی نقاط تا ۷۵ درصد کاهش یافته که به احتمال زیاد نشانه این است که روس‌ها مجبور به صرفه‌جویی مهمات شده‌اند.

یک کارشناس نظامی خاطرنشان کرد که اگر روسیه بخواهد یک حمله بزرگ جدید علیه شهرهای بزرگ انجام دهد، ممکن است برایش دردسرساز باشد.

به گفته مقامات، احتمال دارد که روسیه بیشتر تمرکز خود را برای تصرف مناطق بیشتری از دونباس قرار دهد. باخموت نیز به عنوان یک سکوی پرش عمل خواهد کرد. آن‌ها همچنین قصد بازپس‌گیری منطقه زاپوریژیا را دارند؛ جایی که ارتش اوکراین روز شنبه گزارش داد که روس‌ها به شدت درگیری‌ها افزوده‌اند.

مقامات گفته‌اند که روسیه قصد دارد پل سرزمینی خود از منطقه روستوف به کریمه را حفظ کند که برای این کار باید جایگاه خود در جنوب اوکراین را نگه دارد.

وزارت دفاع بریتانیا در به‌روزرسانی روتین اطلاعاتی خود در اوایل ماه جاری گزارش داد: یک دستاورد بزرگ برای اوکراینی‌ها در زاپوریژیا می‌تواند به طور جدی پل سرزمینی روسیه از روستوف به کریمه را به چالش بکشد.

با این حال، ایالات متحده و متحدانش نسبت به توانایی روسیه برای انجام یک حمله بزرگ تردید دارند.

این مقام اطلاعاتی غربی گفت: با توجه به آنچه که در مورد توانایی روسیه برای بسیج، نیروی انسانی، آموزش و تأمین تجهیزات دیده‌ایم، تردید دارم که شاهد چیزی متفاوت از قبل باشیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید