گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سکه، طلا و ارز؛

ردپای FATF در بازار دلار /خروج موقت معامله گران از بازار

کدخبر: ۵۴۶۶۷۸
برخی از فعالان عنوان می کنند که با تثبیت دلار در یک محدوده خاص ، معامله گران زیادی به مرور دچار ضرر خواهند شد و از بازار ارز خارج و به سوی بازارهای دیگر خواهند رفت.
ردپای FATF  در بازار دلار /خروج موقت معامله گران از بازار
به گزارش اقتصادنیوز، حال و هوای بازار ارز امروز پنجشنبه ۱۵ دی ماه بارانی بود. گفته می شود اسکناس آمریکایی امروز در هوای بارانی در  مقایسه با عصر سه شنبه مسیر رشد را طی کرده است. در هرات هم امروز نرخ دلار نسبت به روز گذشته رنج بود. در سلیمانیه هم  قیمت دلار در حول و حوش ۱۰۰ تومان پاپین آمد. قیمت درهم نیز امروز بالا رفت. 

کاهش قیمت دلار هیجانی نیست

معامله گران می گفتند که افت روزها اخیر دلار  به آرامی صورت گرفته است و این موضوع نشان می دهد که بازار بدون فاز هیجان مسیر نزول را انتخاب کرده است. 

احتمال خروج معامله گران دلار از بازار ارز

برخی از فعالان عنوان می کنند که با تثبیت دلار در یک محدوده خاص ، معامله گران زیادی به مرور دچار ضرر خواهند شد و از بازار ارز خارج و به سوی بازارهای دیگر خواهند رفت.

خرید و فروش دلار به روزهای آتی موکول شد؟ 

با این حال، برخی از معامله گران به دنبال این هستند که موقعیت خرید و فروش خود را به روزهای آتی موکول کنند، زمانی که توان بازارساز تا حدی برای آن ها آشکار شده باشد. 

بازار دلار چشم انتظار نتیجه سفر فرزین به قطر 

امروز اعلام شد محمد رضا فرزین ،رئیس‌کل بانک مرکزی به منظور توسعه و تقویت ارتباطات و مناسبات پولی و بانکی با کشورهای حاشیه خلیج فارس، در صدر هیئتی تخصصی وارد دوحه پایتخت قطر شده است 

برخی از فعالان بازار می گفتند فرزین افزایش تبادلات و همکاری‌های پولی و بانکی ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس را کلید زد . از نگاه معامله گران اگر در این سفر توافق‌هایی صورت گیرد که باعث گشایش شود روی بازار ارز اثرگذار خواهد بود، همچنین ارتقای روابط بانکی و مالی با هر کشوری دارای بار مثبت است.بنابراین برخی  از معامله گران در انتظار نتایج این سفر هستند. 

خبر برجام برای بازار دلار 

البته معامله گران معتقدند  باید این را هم مد نظر داشت که درباره برجام اخبار خوبی به گوش نمی رسد. گاردین در تازه ترین گزارش خود درباره برجام  نوشت: ایران به دلیل اعتراضات و به دلیل اینکه مذاکرات هسته‌ای با غرب با شکست قریب الوقوع مواجه است، به نقطه جوش نزدیک شده است. حتی اگر ایران امتیازات چشمگیری بدهد، برای جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، توافق با دولتی که این چنین با معترضان برخورده کرده، دشوار است.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه گفت که دولت «جو بایدن»، احیای توافق هسته‌ای را از دستورکار سیاست خارجی خود مرتبط با ایران، خارج کرده است. 

برجام و دلار

 روزنامه «اسرائیل هایوم»  هم دو روز قبل مدعی شد: وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با همتای اسرائیلی اش، ارزیابی ها درمورد «مرگ برجام» را تایید کرده و اعلام کرده که مذاکرات دیگر شانس موفقیت ندارد.

به عقیده کارشناسان به نتیجه نرسیدن مذاکرات برجام و  هوای گرگ و میش آن در شرایط فعلی مانند آتش زیر خاکستری است که می تواند هر لحظه شعله ور شود و نرخ دلار را صعودی کند. 

ترس از تزریق عرضه و فضای انتظامی

با این حال  عده ای از معامله گران از تزریق عرضه و فضای انتظامی هراسان هستند و سعی کرده اند به طور موقت از بازار خارج شوند و  همین امر باعث شده خریدار دلار کمیاب شود.  

ردپای FATF  در بازار دلار 

در روزهای اخیر دبیر شورای عالی پیشگیری و مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم اعلام کرده بود دولت سیزدهم قابلیت خود را در چند محور fatf افزایش داده است اما امروز مرکز اطلاعات مالی، زیرمجموعه وزارت اقتصاد این اظهارات را تکذیب کرد و اعلام کرد عضو FATF نخواهیم شد.

 عده ای از معامله گران  می گفتند با پذیرش FATF جو روانی مثبتی در بازار حاکم خواهد شد.

به عقیده فعالان بازار، پیوستن به FATF باعث خواهد شد، اولا هزینه انجام تجارت پایین آید که این موضوع هزینه تمام شده ورود دلار به کشور را کاهش می‌دهد، دوما کالا‌ها ارزان‌تر به کشور می‌آیند و دیگر تورم وحشتناک نیز ایجاد نمی‌شود، از سوی دیگر ورودی ارز به صورت اسکناس به کشور تسهیل می‌شود، که تمامی این موارد به کاهش نرخ ارز در داخل نیز منجر خواهد شد.

البته این دسته از معامله گران باور دارند تا زمانی که سطح انتظارات و چشم انداز  سیاسی و اقتصادی به مسائل داخلی و بین المللی به حد مطلوبی نرسد و تا زمانی که کشور با کسری بودجه دست و پنجه نرم می کندو همچنین ارز چند نرخی داریم اگر هم FATF به نتیجه برسد نباید انتظار کاهش چشمگیر  نرخ دلار را داشت. 

قیمت طلا و سکه چقدر شد؟ 

قیمت طلا در بازار جهانی امروز در محدوده 1849 دلار معامله شد. این قیمت در مقایسه با عصر دیروز تقریبا 7 دلار پای در بازار داخلی ایران هم قیمت طلا 18 عیار  امروز 5 هزار و 300تومان ارزان تر از   روز قبل به فروش رسید.

قیمت هر گرم طلا ۱۸ عیار امروز 1 میلیون و 804 هزار و 900 تومان بود که در مقایسه با دیروز 5 هزارو 300 تومان افت را نشان می دهد.قیمت سکه امامی هم امروز در محدوده 20 میلیون و316 هزار تومان به فروش رسید. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید