بررسی معاملات بازار سهام در این هفته

بورس در انتظار برنامه های رئیس کل جدید/خروج پول از سرگرفته شد!

کدخبر: ۵۴۶۴۵۶
شاخص های بورس و فرابورس در این هفته افت کردند. بیشترین افت را شاخص کل بورس داشت که بیش از 4 درصد کاهش یافت.
بورس در انتظار برنامه های رئیس کل جدید/خروج پول از سرگرفته شد!

به گزارش اقتصادنیوز، بازار سهام برخلاف هفته گذشته، در این هفته نزولی بود. پس از رشد 70 هزار واحدی شاخص کل بورس در روز چهارشنبه هفته گذشته به نظر می رسید که در این هفته هم وضعیت بازار خوب باشد اما این اتفاق رخ نداد.

در این هفته شاخص کل بورس 68 هزار واحد معادل 4.14 درصد افت کرد. شاخص کل هم وزن نیز حدود 7500 واحد معادل 1.56 درصد کاهش یافت. شاخص کل فرابورس هم 201 واحد معادل 99 صدم درصد افت داشت.

این 3 شاخص، در این هفته تنها در روز دوشنبه مثبت بودند و در 4 روز معاملاتی دیگر افت کردند. یکی از دلایل افت بازار، رسیدن به محدوده مقاومتی بود اما چیزی که جرقه افت این هفته را زد، تغییر رئیس بانک مرکزی در روزهای پایانی هفته گذشته بود که این تغییر، ابهاماتی برای سرمایه گذاران درخصوص نرخ بهره و سیاست های ارزی کشور ایجاد کرد.

این ابهامات هنوز به طور کامل برطرف نشده اما با توجه به کم شدن فشار فروش در 3 روز پایانی معاملات هفته، می توان گفت که سرمایه گذاران با هیجان کمتری در حال عرضه هستند تا مشخص شود تغییراتی که رئیس جدید بانک مرکزی در سیاست های پولی و ارزی کشور ایجاد می کند، تا چه حد بر بورس اثرگذار هستند.

ارزش معاملات بالا نرفت

ارزش معاملات خرد بازار سهام در این هفته نسبت به روز چهارشنبه هفته گذشته نزولی بود. اما در مجموع روزهای معاملاتی و به صورت میانگین، می توان گفت که تغییر چشمگیری در ارزش معاملات ایجاد نشده است.

چهارشنبه هفته قبل ارزش معاملات خرد به بیش از 10 هزار میلیارد تومان رسید. اما روز شنبه ارزش معاملات کم شد و به زیر 9000 میلیارد تومان کاهش یافت. یکشنبه ارزش معاملات 7400 میلیارد تومان بود و دوشنبه رقم معاملات به 6700 میلیارد تومان رسید.

سه شنبه وضعیت خوب شد و با رشدی مطلوب، ارزش معاملات تا سطح 8600 میلیارد تومان بالا رفت. اما در روز چهارشنبه دوباره رقم معاملات کم شد و به 6100 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم معاملات در طول این هفته بود.

خروج پول از سر گرفته شد

برخلاف هفته گذشته که سرمایه گذاران در تمام طول هفته پول جدید به بازار تزریق کردند، این هفته 3 روز خروج پول ثبت شد و 2 روز ورود پول. ورود پول در روزهای دوشنبه و چهارشنبه بود که به ترتیب 550 و 50 میلیارد تومان پول به بازار تزریق شد.

اما در روزهای شنبه، یکشنبه و سه شنبه به ترتیب 800، 780 و 240 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد. به این ترتیب دوباره سرمایه گذاران حقیقی در بازه هفتگی، پول خود را از بازار خارج کردند.

قدرت فروشندگان افزایش یافت

شاخص قدرت خریداران حقیقی در روز شنبه این هفته پس از 13 روز بالاخره به کمتر از عدد یک رسید. در روز شنبه این شاخص عدد 0.89 را ثبت کرد. روز یکشنبه هم عدد 0.97 ثبت شد.

در روزهای دوشنبه و سه شنبه اعداد 1.21 و 1.03 برای این شاخص ثبت شد و در نهایت در روز چهارشنبه مجددا فروشندگان حقیقی قدرت گرفتند و شاخص به عدد 0.99 کاهش یافت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید