گزارش «اقتصادنیوز» از حال و هوای بازار ارز و سکه

شوک افزایشی به قیمت دلار /قیمت طلا صعودی شد

کدخبر: ۵۴۳۶۱۶
اقتصادنیوز:معامله گران می گفتند نشریه پولیتیکو امروز با گزارش خود عامل اصلی افزایش قیمت دلار در تهران بود. طبق گزارش سایت پولیتیکو هیچ پیشرفتی در روز یکشنبه برای مذاکره بر سر آنچه آخرین مانع باقیمانده برای توافق بر سر احیای توافق هسته‌ای ایران می‌خوانند، حاصل نشد.
شوک افزایشی به قیمت دلار /قیمت طلا صعودی شد

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار ارز تهران در اولین روز زمستان 1401  شاهد افزایش قیمت دلار بود. فعالان بازار می گفتند سیگنال صعود از معاملات پشت خطی ارسال شده بود. 

پیام دلار پشت خطی به بازار ارز 

گفته می شود نرخ دلار دیشب در معاملات پشت خطی بعد از تحریم های جدید آمریکا علیه ایران به سمت بالا حرکت کرده است. از سوی  دیگر نرخ دلار در هرات و سلیمانیه هم شب گذشته مسیر افزایش را دنبال کرد.

همین امر موجب شد که معامله گران دلار  تهران در بازار امروز با آرایش صعودی وارد بازار شوند و در موقعیت خرید قرار بگیرند. در هرات امروز اسکناس آمریکایی وارد کانال جدید شد و در سلیمانیه هم نرخ دلار امروز تقریبا 150 تومان از روز گذشته بالا تر بود. قیمت درهم نیز امروز در مقایسه با روز قبل بالاتر بود و همین امر موجب تقویت قدرت معامله گران افزایشی دلار در تهران شد. 

پیش بینی قیمت دلار در اولین روز زمستان 1401

شوک افزایشی پولیتیکو  به نرخ دلار در تهران 

هیئتی از آژانس بین المللی انرژی اتمی شب (یک‌شنبه) به تهران سفر کرد و بعد از یک سفر یک روز تهران را ترک کردند . این سفر و نتایج آن برای معامله گران دلار در تهران از اهمیت بسزایی برخوردار بود.اما این سفر در سکوت خبری  به پایان رسید.

پادشاهی قیمت دلار‌ و سکه در آخرین ماه پاییز/ تاج طلا بر سر دلار!

هیات آژانس بین المللی انرژی اتمی امشب در تهران

معامله گران می گفتند نشریه پولیتیکو امروز با گزارش خود عامل اصلی افزایش قیمت دلار در تهران بود. طبق گزارش سایت پولیتیکو هیچ پیشرفتی در روز یکشنبه برای مذاکره بر سر آنچه آخرین مانع باقیمانده برای توافق بر سر احیای توافق هسته‌ای ایران می‌خوانند، حاصل نشد.

خروج سرمایه از کشور در اثر  با افزایش خزنده نرخ ارز 

تحلیلگران ارزی قبلا بارها اعلام کرده بودند که یکی از دلایل افزایش قیمت دلار به خروج سرمایه از کشور برمی گردد. امروز روزنامه اطلاعات در گزارشی نوشت: همزمان با افزایش خزنده نرخ ارز درکشور، روند خروج سرمایه از کشور افزایش یافته به گونه‌ای که براساس اعلام مقامات تجاری بخش خصوصی، دریک سال ونیم اخیر فقط بخش صنعت وتجارت ایران تا ۷۰ میلیارددلارسرمایه را از کشور خارج کرده وبه کانادا برده است.

آن طور که روزنامه اطلاعات نوشته خروج سرمایه ازکشور بخاطرمسایل متعددی، چون نامناسب بودن فضای کسب وکارو نامشخص بودن افق وآینده اقتصادکشور ادامه دارد، آمار رسمی وشفافی در این خصوص وجودندارد؛ یعنی مراجع اصلی آماری کشور، چون بانک مرکزی و مرکزآمار ایران دراین باره اطلاعاتی ندارند یا به طور علنی منتشر نمی‌کنند.

برآورد‌ها نشان می‌دهد این فعالان اکنون دربخش صنعت وبخصوص ساخت وساز کانادا فعال هستند.همچنین داغ‌ترین بیزنس ایرانیان درکانادا مشاور املاک است به گونه‌ای که از هرپنج ایرانی مقیم کانادا یک نفر مشاور املاکی است.

 البته ورودسرمایه به کانادا، جاده یک طرفه است چراکه این کشور هرقدراز ورود سرمایه به کشورش استقبال می‌کند، برسر راه خروج سرمایه مانع گذاشته است. به عنوان مثال اگر شما بخواهید بالای ۱۰ هزار دلار پول از کانادا به ایران بفرستید باید از مراجع قانونی این کشور مجوز بگیرید.

سایه نرخ تورم در بازار دلار 

تحلیلگران ارزی دلیل دیگر افرایش قیمت دلار در ماه های اخیر  را ناشی از افزایش انتظارات تورمی می دانند. 

مرکز آمار ایران در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد تورم نقطه ای در  آذرماه ۱۴۰۱ به ۴۸.۵ درصد رسید. یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین ٤٨.٥ درصد بیشتر از آذر ١٤٠٠ برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده­ اند.

رشد قیمت دلار در بازار رسمی

در بازار رسمی هم امروز نرخ دلار در مقایسه با روز قبل مسیر رشد را دنبال کرد. نرخ دلار توافقی عصر امروز در مقایسه با روز قبل در حول و حوش 70 تومان بالاتر از دیروز معامله شد. نرخ دلار توافقی عصر امروز 36 هزار و 220 تومان بود. در بازار متشکل ارزی قیمت دلار آمریکا عصر دیروز در محدوده 36 هزار و 60 تومان به کار خود پایان داده بود و در بازار امروز در محدوده 36 هزار و 250 تومان به فروش رسید. 

تداوم پیشروی قیمت طلا 

بازار جهانی طلا امروز شاهد رشد اندک قیمت طلا بود.قیمت اونس طلا امروز تا سطح 1820 دلار بالا رفت. فلز گران بهای جهانی عصر امروز در محدوده 1819 دلار معامله شد. 

در بازار داخلی ایران هم قیمت طلا 18 عیار امروز با 1 میلیون و 789 هزارو 900 تومان مبادله شد.این قیمت در مقایسه با روز قبل 22 هزار و 200 تومان افزایش را نشان می دهد.روز گذشته هم قیمت طلا بیش از 42 هزار تومان گران شده بود. 

قیمت سکه امامی(رسمی)  دوباره ثابت ماند!

امروز اگرچه قیمت طلا ۱۸ عیار به پرواز درآمده بود اما گفته شد که قیمت سکه رسمی نسبت به دیروز ثابت بوده است. قیمت سکه رسمی امروز در محدوده ۱۸ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان معامله شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید