شاخص 1.6 میلیون واحدی در دسترس است

شتاب رشد بورس کم می‌شود؟/پیش بینی بازار سهام

کدخبر: ۵۴۲۶۰۷
اقتصادنیوز: دیروز وضعیت بورس عالی بود. شاخص وارد کانال 1.5 میلیون واحد شده و این طور که پیداست، برای رسیدن به کانال 1.6 میلیون واحد هم کار چندان دشواری ندارد.
شتاب رشد بورس کم می‌شود؟/پیش بینی بازار سهام

به گزارش اقتصادنیوز ، از حدود یک ماه پیش که رشد بورس آغاز شد، اولین هدف شاخص کل، 1.6 میلیون واحد عنوان می شد. حالا بورس تنها حدود 100 هزار واحد فاصله با این کانال دارد که چنین فاصله ای، تنها در 3-4 روز پرهیجان طی می شود.

گرچه نمی توان با اطمینان گفت که شاخص بورس در این موج صعودی به کانال 1.6 میلیون واحد می رسد، اما از آنجا که اکثر مسیر را طی کرده، پیمودن مابقی مسیر هم چندان دور از ذهن نیست و با توجه به تغییر پارامترهای مختلف، می توان احتمال بالایی برای نفوذ شاخص به کانال 1.6 میلیون واحد متصور بود.

با این حال چیزی که اهمیت دارد، رفتار شاخص پس از رسیدن به کانال 1.6 میلیون واحد است چراکه از زمان آغاز سقوط بورس در تابستان 99 تا به حال، 3 بار شاخص کل به محدوده 1.6 میلیون واحد نزدیک شده اما در عبور از آن ناموفق بوده است.

شاخص 1.6 میلیون واحدی در دسترس است

این بار هم انتظار اول سرمایه گذاران این است که شاخص با رسیدن به این محدوده کمی درجا بزند و عقب نشینی کند، اما با توجه به رشد قیمت دلار که منجر به رشد سود شرکت ها می شود، این انتظار هم وجود دارد که این دفعه شاخص بتواند از این محدوده عبور کند.

دیروز بازار سهام وضعیت خوبی داشت و شاخص ها با رشدی که داشتند، دوباره سرمایه گذاران را امیدوار کردند که دوره نزول بورس به پایان رسیده است. وضعیت بورس در روز گذشته از چند نظر بهبود داشت که مهم ترین آن، افزایش ارزش معاملات بود.

روز گذشته ارزش معاملات خرد به 5500 میلیارد تومان رسید که در مقایسه با روز شنبه حدود 35 درصد رشد کرد. جهش ارزش معاملات، نشان دهنده رونق در بازار است و اینکه سرمایه گذاران دوباره دست به خرید و فروش های گسترده زده اند.

جریان خروج پول، در حال معکوس شدن

همچنین دیروز ورود پول حقیقی به رقم 170 میلیارد تومان رسید که گرچه چندان عدد بزرگ و شوکه کننده ای نیست، اما نشان از معکوس شدن روند خروج پول از بازار دارد.

همچنین شاخص قدرت خریداران حقیقی نیز دیروز 1.17 بود که نسبت به شنبه ، یک دهم درصد کاهش داشته اما همچنان حاکی از برتری خریداران در مقابل فروشندگان است.

با این شرایط برای بازار امروز می توان مجددا رشد شاخص ها را متصور بود، اما با این تفاوت که شتاب رشد شاخص با توجه به نزدیک شدن به محدوده مهم 1.6 میلیون واحد، کم خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید