ثبات نرخ سود بازار باز در هفته منتهی به چهاردهم آذر

افت چشم‌گیر در تزریق بازار شبانه بین‌بانکی

کدخبر: ۵۳۹۸۳۰
اقتصادنیوز: عملیات بازار باز در مرز 70 همت ادامه پیدا کرده و تا هفته منتهی به 14 آذرماه تداوم داشته است. نرخ سود در این بازار برابر با 21 درصد بوده و برای چهارده هفته متوالی ثابت مانده است.
افت چشم‌گیر در تزریق بازار شبانه بین‌بانکی

به گزارش اقتصادنیوز ، روند عملیات بازار باز در هفته های اخیر مسیری ثابت را سپری کرده است. در این بازار بانک مرکزی با خرید اوراق از بانک ها اقدام به تزریق نقدینگی در نظام بانکی کشور می کند. این تزریق دامنه هفت روزه داشته و نهادهای مالی مقروض نیز باید با نرخ سود معلوم این وام را عودت دهند. نرخی که برای چهاردهمین هفته متوالی ثابت مانده است.

تزریق ثابت پول در بازار باز

طبق داده های بانک مرکزی در هفته منتهی به 14 آذرماه، تزریق نقدینگی در بانک ها برابر با 67 هزار و 500 میلیارد تومان بوده است.

این سومین هفته ای است که تزریق نقدینگی در این بازار در این مرز ثابت مانده و بدون تغییر مانده است.

به طور کلی از ابتدای مرداد ماه تاکنون تزریق بانک مرکزی در عملیات بازار باز در مرز 70 هزار میلیارد تومان بوده و نوسان کمی داشته است. اتفاقی که از ناحیه بانک مرکزی به منظور تعیین نرخ بهره بین بانکی و ثبات آن رخ می دهد.

در کنار ثبات تزریق پول در این بازار، نرخ سود بازار باز هم در منطقه 21 درصد قرار داشته و برای چهاردهمین هفته متوالی در این سطح قرار گرفته است.

بازار باز

افت قابل ملاحظه در تزریق بازار شبانه

در هفته قبل 12 بانک در بازار شبانه اقدام به بده بستان در بازار شبانه کرده بودند. در این هفته اما طبق داده های بانک مرکزی این تعداد به 5 بانک کاهش پیداکرده و سطح دریافت اعتبارات قاعده مند از مرز 30 همت به 9 هزار و 240 میلیارد تومان تنزل پیدا کرد.

این اعتبارات از سوی بانک مرکزی در این بازار تزریق می شود که نرخ سود آن در سقف قرار داشته و برابر با 22 درصد بوده است.  نرخ بهره بین بانکی که از بده بستان نهادهای مالی دراین معاملات استخراج می شود در دامنه 14 تا 22 درصد قرار داشته و در هفته قبل برابر با 20.89 درصد ثبت شده است. برخی تداوم روند ثابت در بازار باز را به منظور ثبات در نرخ بهره بین بانکی می دانند.

بازار باز

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید