گزارش اقتصادنیوز از بازار ارز و طلا؛

افزایش قیمت دلار در بازار رسمی!

کدخبر: ۵۳۸۹۹۳
اقتصادنیوز :نرخ دلار متشکل در ابتدای معاملات نقدی امروز وارد کانال 34 هزار تومان شد و در محدوده 34 هزار و 100 تومان به فروش رسید اما در نیمه ظهر به کانال 33 هزار تومان برگشت و در حول و حوش 33 هزار و 900 تومان معامله شد. قیمت مذکور نسبت به عصر جمعه نزدیک به 700 تومان رشد کرده بود.
افزایش قیمت دلار در بازار رسمی!

به گزارش اقتصادنیوز ، قیمت دلار امروز شنبه 12 آذر ماه 1401 در بازار ارز تهران در مقایسه با روز پنجشنبه گذشته رنج بود.با این حال اسکناس آمریکایی در هرات و سلیمانیه عقب نشینی کرد.

تصمیم جدید بانک مرکزی برای ارز

گفته می‌شود جدیدترین تصمیم ارزی بانک مرکزی امروز اجرایی شد، به نحوی که از امروز ۱۲ آذر ماه تجار می توانستند برای خرید ارز تا سقف ۶ هزار یورو به بانک‌های ملی ایران، سپه، تجارت، ملت و صادرات ایران مراجعه کنند.

براساس اعلام این بانک، برای تامین هزینه‌های مرتبط با امور تجاری، سقف فروش ارز به صورت اسکناس به اشخاص دارای کارت بازرگانی معتبر، از ۲ هزار یورو به ۶ هزار یورو افزایش یافته است.

مصطفی قمری‌وفا، سخنگوی بانک مرکزی ضمن اعلام این خبر گفت: بازرگانان(اشخاص حقیقی) می‌توانند از ۱۲ آذر ۱۴۰۱ با ارائه «کارت بازرگانی دارای حداقل یک ماه اعتبار» و «گواهی سابقه فعالیت تجاری از وزارت صنعت، معدن و تجارت، حداقل به مدت یک سال» به متصدیان شعب منتخب بانک‌های یاد شده، نسبت به خرید ارز به‌صورت اسکناس تا سقف ۶ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها در سال با نرخ توافقی اقدام کنند.

به گفته سخنگوی بانک مرکزی، این امکان به محض مهیا شدن امکان استعلام کارت‌های بازرگانی، فروش اسکناس در سرفصل مزبور برای صرافی‌های مجاز نیز میسر خواهد شد.

ترس معامله گران از فضای انتظامی

در این بین به نظر می رسد بازارساز به دنبال انتظامی کردن بازار ارز است. روز گذشته بازار با یک خبر مهم روبرو شد.خرید و فروش ارز در خیابان ممنوع شد. سرهنگ هدایت بهرامی درباره ممنوعیت فروش ارز در کنار خیابان یا به عبارتی دستفروشی ارز گفت: هرگونه خرید و فروش ارز در خارج از شبکه صرافی و بانکی دلالی محسوب شده و جرم است.بنابراین افرادی که با حضور در کنار خیابان و ... اقدام به خرید ارز از شهروندان یا فروش ارز به شهروندان در خارج از این چرخه می‌کنند مرتکب عملی مجرمانه شده‌اند.

معامله گران محتاط شدند

عده ای از معامله گران مدعی بودند  امروز سیگنال صعود یا نزول خاصی از بازار های همسایه به تهران نرسید. از سوی دیگر به نظر می رسد ترس از تزریق عرضه و فضای انتظامی توسط نهاد بازار ساز موجب شده بازیگران ارزی در خرید و فروش ها با احتیاط رفتار کنند . البته امروز نرح حواله  درهم نیز نیز تقریبا رنج بود. 

افزایش قیمت دلار در بازار رسمی

نرخ دلار متشکل هم در ابتدای معاملات نقدی امروز وارد کانال 34 هزار تومان شد و در محدوده 34 هزار و 100 تومان به فروش رسید  اما در نیمه ظهر به کانال 33 هزار تومان برگشت و در حول و حوش 33 هزار و 900 تومان معامله شد. قیمت مذکور نسبت به عصر جمعه نزدیک به 700 تومان رشد کرده بود.

قیمت دلار توافقی در بازار امروز شنبه 12 آذر ماه در محدوده 34 هزار و 505 تومان به فروش رسید. این قیمت در مقایسه با عصر دیروز تقریبا 220 تومان بالاتر بود. 

در صرافی ملی هم امروز قیمت دلار مسیر رشد را دنبال کرد. بر این اساس قیمت خرید دلار آمریکا 33 هزار و 233 تومان بود و قیمت فروش دلار آمریکا 33 هزار و 567 تومان اعلام شد.

کاهش قیمت طلا 18 عیار

قیمت اونس طلا در روزگذشته جهش قابل توجهی را ثبت کرد و در معاملات دیروز تا سطح 1804 دلار هم بالا رفت. فلز گران بهای جهانی در بازار امروز در محدوده 1797 دلار معامله شد. در بازار داخلی ایران هم قیمت طلا 18 عیار امروز تقریبا 9 هزار تومان پایین تر از دو روز قبل به فروش رسید. قیمت طلا امروز 1 میلیون 568 هزار و 300 تومان بود. 

رفت و برگشت قیمت سکه 

سکه بازان هم امروز با خوشبینی به احتمال افزایش قیمت اونس طلا و نرخ دلار در موقعیت خرید قرار گرفتند. سکه امروز تقریبا 80 هزار تومان گران شد و به 17 میلیون و 480 هزار تومان رسید.  با این حال در نیمه دوم روز 50 هزار تومان کاهش را ثبت کرد و برروی 17 میلیون و 350 هزار تومان قرار گرفت که نسبت به روز پنجشنبه 50 هزار تومان کاهش پیدا کرده بود. 

در شرایط فعلی سکه بازان معتقدند در صورتی که فلز زرد رنگ داخلی به نیمه کانال 17 میلیون تومان برسد ممکن است در مرحله بعدی به سمت مرز مقاومتی جدید یعنی 17 میلیون و 800 هزار تومان هم حرکت کند. قیمت سکه بورسی هم امروز در کانال 17 میلیون تومان معامله شد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید