هواپیمای خاص روسی برای جنگ اتمی + عکس

کدخبر: ۵۳۷۴۴۷
دیجیاتو نوشت: مسئولان دفاعی روسیه مدعی آزمایش موفق سیستم ارتباطی هواپیمای Ilyushin Il-۸۰ شده‌اند و می‌گوید این سیستم می‌تواند به سرنشینان این هواپیما موسوم به Doomsday اجازه دهد تا در صورت وقوع جنگ هسته‌ای بتوانند با زیردریایی‌های مجهز به سلاح‌های اتمی این کشور صحبت کنند.
هواپیمای خاص روسی  برای جنگ اتمی + عکس

گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، هواپیمای Il-۸۰ یا «کرملین پرنده» با موفقیت توانسته است با سیگنال‌های موج فوق-بلند با زیردریایی‌های روسی در اعماق اقیانوس صحبت کند. این سیستم به رئیس‌جمهور روسیه اجازه می‌دهد تا در صورت نزاع هسته‌ای بتواند از آسمان‌ها به تجهیزات زیردریایی مجهز به سلاح‌های اتمی دسترسی داشته باشد.

یکی از مقامات روسیه می‌گوید: «Il-۸۰ با زیردریایی‌های موشکی راهبردی در زیر آب ارتباط برقرار کرده است. این هواپیما می‌تواند با زیردریایی‌های درون ستون آب ارتباط پایدار داشته باشد.» ستون آب به مفهومی از لایه‌های مختلف آب از سطح تا اعماق دریا گفته می‌شود. در این سیستم، یک آنتن اضافه در بخش انتهایی زیردریایی قرار می‌گیرد تا امکان ارتباط با این سیستم را پیدا کند.

روسیه چهار هواپیمای Doomsday دارد

هواپیمای Il-۸۰ نسخه جدید Il-۸۶ است که به دوره اتحاد جماهیر شوروی برمی‌گردد و اولین‌بار در سال ۱۹۸۵ به کار گرفته شد. طبق گفته RIA Novosti، در حال حاضر چهار هواپیما از این خانواده با اسم مستعار هواپیمای «روز رستاخیز» وجود دارد.

عکس | هواپیمای خاص روسیه که برای جنگ اتمی ساخته شده

خبر این آزمایش موفقیت‌آمیز در شرایطی اعلام می‌شود که روسیه در جنگ اوکراین با مشکلات زیادی روبه‌رو شده و برای مثال از شهر خرسون عقب‌نشینی کرده است. به‌علاوه، حالا بیش از هر زمان دیگری نگرانی درباره استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در اوکراین وجود دارد.

با این حال، با توجه به اینکه انجام چنین آزمایش‌هایی معمولاً به برنامه‌ریزی و زمان‌بندی‌های دقیق نیاز دارند، شاید انجام این تست در این مقطع زمانی اتفاقی بوده باشد. ولی رهبران غرب مطمئناً از این اتفاق به‌سادگی گذر نخواهند کرد و احتمالاً تک‌تک حرکات روسیه را زیر نظر گرفته‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید