هراس دنیا از کابینه جدید نتانیاهو

ماموریت تازه« بی بی»؛ مانور قدرت راست‌ها!

کدخبر: ۵۳۴۰۰۱
اقتصادنیوز: حزب راست گرای لیکود تحت رهبری «بی بی» در انتخابات هفته گذشته توانست اکثریت را به دست آورد. حال اگر نتانیاهو بتواند با متحدان ائتلافی اش، آنگونه که انتظار می رود، کابینه ای تعریف کند، این احتمال وجود دارد که بحران سیاسی بی سابقه حاکم بر سرزمین های اشغالی که از سال 2019 زمینه ساز برگزاری 5 کارزار بی نتیجه شده، پایان یابد.
ماموریت تازه« بی بی»؛ مانور قدرت راست‌ها!

به گزارش اقتصادنیوز ، آیزاک هرتزوگ گفته است که روز یکشنبه از بنیامین نتانیاهو می خواهد تا کابینه جدید اسرائیل را تعریف کند. هرتوزوگ روز جمعه پس از مشورت با نمایندگان همه احزابی که در بیست و پنجمین پارلمان( کنست) حضور دارند، این خبر را رسما اعلام کرد. در بیانیه دفتر رئیس جمهوری اسرائیل آمده است که 64 عضو پارلمان از 120 کرسی به نتانیاهو توصیه کرده اند تا ائتلافی جدید تشکیل دهد.

EAlJQTCClCE5

ماموریت تازه« بی بی»

به نوشته خبرگزاری الجزیره، حزب راست گرای لیکود تحت رهبری «بی بی» در انتخابات هفته گذشته توانست اکثریت را به دست آورد. حال اگر نتانیاهو بتواند با متحدان ائتلافی اش، آنگونه که انتظار می رود، کابینه ای تعریف کند، این احتمال وجود دارد که بحران سیاسی بی سابقه حاکم بر سرزمین های اشغالی که از سال 2019 زمینه ساز برگزاری 5 کارزار بی نتیجه شده، پایان یابد.

چهار انتخابات پیشین غالبا به سان همه پرسی در باب توانایی نتانیاهو برای حضور در میدان سیاست بود آن هم در شرایطی که « بی بی» با اتهام هایی چون دریافت رشوه، تقلب و بی اعتمادی روبرو است. با این همه نخست وزیری اسرائیل همه این اتهام ها را رد کرده است.

« بی بی» که طولانی ترین دوران نخست وزیری اسرائیل را در کارنامه اش ثبت کرده، روز یکشنبه مهلتی 28 روزه خواست تا کابینه ای تعریف کند؛ کابینه ای که پیش بینی می شود جزو راست گرا ترین و افراطی ترین کابینه های این بازیگر باشد. نتانیاهو احتمالا با چهره های جنجالی وابسته به جناح راست رادیکال و احزاب مذهبی برای دستیابی به اکثریت پارلمانی پایدار هم صدا می شود.

مانور قدرت راست ها

 شریک ائتلافی « بی بی»، ائتلاف موسوم به صهیونیسم مذهبی در کارزار اخیر 14 کرسی کنست را از آن خود کرده است. ناظران با اشاره به چهره های احتمالی تعریف شده در قاب کابینه نتانیاهو، چهره های جنجالی چون ایتامار بن گویر، همانی که بر اخراج فلسطینی ها تاکید دارد، بر این باورند که کابینه آینده « بی بی» بیش از آن که رنگ و بوی سیاسی داشته باشد، امنیتی است و این خواست نتانیاهو و لیکود برای نمایش قدرتشان است.

هراس جهان از کابینه جدید اسرائیل

روز چهارشنبه رئیس اسرائیل ناچار شد تا به پرسش ها و دغدغه ها در باب حضور چهره هایی با مواضع افراطی چون بن گویر در کابینه جدید پاسخ دهد؛ او در حالی که تصور می کرد میکروفون خاموش است گفت که جهان امروز دغدغه های حضور رادیکال ها در کابینه جدید اسرائیل را دارد. آیزاک خطاب به نتانیاهو گفت که آقای نخست وزیر شریک و متحدی دارند که تمام دنیا نگران حضورش در کابینه هستند، من این پیام را با نتانیاهو در میان گذاشتم.

هرتزوگ با اشاره به محوطه مسجد الاقصی نیز که اسرایئیلی ها و شهرک نشین های افراطی در چند سال گذشته بارها هنجارهای داخلی و بین المللی تعریف شده در ارتباط با این مکان مقدس را نقض کرده اند ، گفت که این مکان ؛ مکانی مقدس و حیاتی است.

رسانه های اسرائیلی می گویند که رئیس جمهوری نگرانی هایش را با بن گویر در میان گذاشته و به او گفته است که حزب تحت رهبری شما موجب شده تا نگرانی ها در بسیاری از بخش های جهان در باب نحوه برخورد با فلسطینی ها ایجاد شود. فعلا نتانیاهو باید در مهلت تعریف شده کابینه تشکیل دهد و در صورتی که شکست بخورد 14 روز دیگر زمان دارد تا کابینه خود را تعریف نماید. اگر این بازه زمانی به پایان برسد و نتیجه ای حاصل نشود، رهبر حزب دیگری برای انجام این ماموریت برگزیده خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید