خروج پول از بازار شدت گرفت

آخرین امید بورس از دست رفت/پیش بینی بازار سهام

کدخبر: ۵۳۰۰۱۰
اقتصادنیوز: تنها امیدواری فعالان بازار سهام این بود که با وجود افت شاخص ها، ارزش معاملات خرد در حال افزایش است اما دیروز روند رو به رشد ارزش معاملات خرد نیز از بین رفت تا این امید بورسی ها تبدیل به یاس شود.
آخرین امید بورس از دست رفت/پیش بینی بازار سهام

به گزارش اقتصادنیوز ، روز گذشته شاخص کل بورس تهران بیش از 10 هزار واحد افت کرد. این افت گرچه از افت روز دوشنبه کوچک تر بود، اما باعث ایجاد ناامیدی بیشتری در بازار سهام شد.

تا پیش از معاملات روز گذشته، با وجود افت شاخص ها این نکته مد نظر فعالان بازار سهام قرار گرفته بود که ارزش معاملات خرد چند روزی است رشد می کند و اگر این روال ادامه پیدا کند، افت شاخص ها نیز جبران می شود. اما دیروز بالاخره ارزش معاملات خرد نیز کاهش یافت تا این تنها کورسوی امید نیز از بین برود.

دیروز ارزش معاملات خرد نسبت به روز دوشنبه کاهش کمتر از 100 میلیارد تومانی داشت. گرچه این رقم نسبتا عدد کوچکی است اما از آنجا که سایر شاخص های عملکردی بورس نیز در جهت منفی گام برمی دارند، حالا می توان گفت که ارزش معاملات خرد نیز هم‌راستای سایر شاخص ها شده و فعلا جو بازار چندان خوش بین به آینده نخواهد بود.

خروج پول از بازار شدت گرفت

از نظر وضعیت ارزش معاملات خرد که فعلا وضعیت خوب نیست، از نظر تغییر مالکیت سهام در بخش حقیقی ها و حقوقی ها هم وضعیت به همین شکل است. دیروز حدودا 400 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد که رقم بزرگی است.

حقیقی ها با این خروج پول نشان دادند سیگنال کاهش ارزش معاملات خرد را دریافت کرده اند و به سرعت پول خود را از بازار خارج کردند تا آن را یا وارد ابزارهای درآمد ثابت کنند، یا به بازاری دیگر ببرند.

شاخص قدرت خریداران حقیقی هم که همین چند روز قبل به مدت سه روز متوالی بالای عدد 1 ثبت شده بود، هم روز دوشنبه و هم دیروز، به کمتر از عدد 1 رسید و افزایش قدرت فروشندگان حقیقی را نشان داد.

سرایت فشار فروش دیروز به معاملات امروز

در این شرایط برای بازار امروز نمی توان انتظار رشد شاخص ها را داشت. در دقایق پایانی بازار دیروز 540 نماد منفی در مقابل 130 نماد مثبت وجود داشت و بخشی از فشار فروش روز گذشته به معاملات امروز سرایت می کند.

این نکته را هم نباید فراموش کرد که چهارشنبه ها معمولا فشار فروش در بازار بیشتر است و بخشی از سهامداران، عادت دارند سهام خود را در پایان هفته نقد کنند تا دوباره در شروع هفته بعد، سهام جدید بخرند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید