آب پاکی صمت روی دست منتظران خودرو خارجی؛

اما و اگرها درباره ارز واردات خودرو /منتظر ورود خودرو نباشید

کدخبر: ۵۲۸۸۳۵
هر چند وزارت صمت تلاش می کند جاده ورود خودرو به کشور را هموار نشان دهد اما به نظر می رسد این مسیر بیش از پیش ناهموار است. بنابراین منتظران ورود خودرو چندان امیدوار به از سرگیری واردات خودرو نباشند مگر اینکه در دقیقه نود اتفاقی دیگر رقم بخورد.
اما و اگرها درباره ارز واردات خودرو /منتظر ورود خودرو نباشید

به گزارش اقتصادنیوز، جدیدترین اظهارنظر وزارت صمت درباره واردات خودرو اعلام شد.

زمان واردات خودرو مشخص نیست

سخنگوی وزارت صمت گفت فرایند واردات خودرو فقط در اختیار وزارت صمت نیست بلکه دستگاه‌های زیادی از جمله بانک مرکزی، گمرک، استاندارد و… نیز در این فرایند نقش دارند بنابراین نمی‌توان زمان دقیقی را برای واردات خودرو اعلام کرد اما می‌توان گفت که کارها در حال انجام است.

54 هزار خودروی لوکس و دخل دولت

در حالی امید قالیباف زمان ورود خودرو به کشور را نامشخص اعلام می کند که پیش تر از آغاز واردات خودرو در آذرماه خبر داده بود.

سخنگوی صمت همچنین درباره ارز مورد نیاز واردات خودرو گفت بانک مرکزی بر اساس آیین نامه اجرایی واردات خودرو باید یک میلیارد یورو ارز اختصاص دهد.

قالیباف ادامه داد در حال حاضر سیاست گذار پولی کشور در یک فضای مثبت مشغول برنامه ریزی برای تخصیص ارز مورد نیاز واردات خودرو است.

تردید بانک مرکزی درباره واردات خودرو؟

بنا به گزارش اکوایران، استفاده از الفاظ فضای مثبت و برنامه ریزی از سوی سخنگوی صمت نشان می دهد بانک مرکزی برای تخصیص ارز به واردات خودرو در شرایط حاضر همچنان تردید دارد.

برخی از کارشناسان معتقدند بحث از سرگیری ورود خودرو به کشور در شرایطی مطرح شده بود که به نظر می رسید مذاکرات احیای برجام میان ایران و گروه 4+1   مراحل پایانی خود را می گذراند و در زمانی نزدیک شاهد امضای توافق نامه جدید در این زمینه خواهیم بود.

5nPXL6cKAyAI

اما و اگرها درباره ارز واردات خودرو

این کارشناسان تاکید می کنند اما حال که طرفین مذاکره بیش از پیش از توافق فاصله گرفته اند و طرف مقابل هم چندان به از سرگیری مذاکرات و نتیجه بخش بودن آن امیدی ندارد، بانک مرکزی بار دیگر تمرکز خود را روی مدیریت منابع ارزی گذاشته برای همین تخصیص ارز به واردات خودرو را با اما و اگرهایی همراه کرده است.

نحوی پاسخگویی سخنگوی صمت درباره تخصیص ارز به واردات خودرو نیز بیش از پیش این گمانه را تایید می کند.

قالیباف می گوید تأمین ارز واردات خودرو با مشکل مواجه نشده بلکه فرایند در دست انجام است. این نحوی پاسخگویی نشان می دهد که مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که سخنگوی صمت سعی در پنهان کردن آن دارد.

گره خوردن واردات خودرو با مذاکرات هسته ای

سخنگوی صمت درباره گره خوردن ورود خودرو به مذاکرات هسته ای می گوید آزادسازی واردات خودرو در فضای مذاکرات هسته‌ای تصویب نشد بلکه این قانون بدون هیچ پیش فرضی و صرفاً برای تعادل بخشی به بازار تصویب شد.

عدم توافق برای احیای برجام سبب شده تا اظهارنظرهایی درباره مسیرهای واردات خودرو در صورت عملیاتی شدن آن نیز مطرح شود.

چین تنها وارد کننده خودرو به ایران؟

برخی از دست اندرکاران حوزه ورود خودرو معتقدند با توجه به سقف قیمتی تعریف شده و همچنین دور شدن طرفین از فضای مذاکرات چنانچه ورود خودرو عملیاتی شود تنها مسیر چین به روی شرکت های وارد کننده باز خواهد بود.

قالیباف این مساله را رد می کند و می گوید اینکه می‌گویند به دلیل به نتیجه نرسیدن برجام فقط قرار است از چین خودرو وارد کنیم به هیچ وجه صحت ندارد.

جاده ناهموار ورود خودرو به ایران

هر چند وزارت صمت تلاش می کند جاده ورود خودرو به کشور را هموار نشان دهد اما به نظر می رسد این مسیر بیش از پیش ناهموار است. بنابراین منتظران ورود خودرو چندان امیدوار به از سرگیری واردات خودرو نباشند مگر اینکه در دقیقه نود اتفاقی دیگر رقم بخورد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید