بررسی نرخ سود در هفته سوم مهر 1401

سکوت ممتد بازارهای مالی در هفته سوم پاییز

کدخبر: ۵۲۷۷۱۲
اقتصادنیوز: بررسی نرخ سود ها در بازارهای مالی هفته سوم مهر ماه 1401نشان می دهد در سه بازار مورد بررسی وضعیت بدون تغییر بوده و نوسانی نداشته است. در این میان نرخ سود موزون به دست آمده در بازار اولیه رکورد سال 1401 را شکسته است.
سکوت ممتد بازارهای مالی در هفته سوم پاییز

به گزارش اقتصادنیوز ، روند نرخ سود در بازارهای مالی هفته سوم مهر ماه 1401 همچنان ثابت بوده و تغییری نداشته است. 

در همین راستا به طور هفتگی مطابق آمارهای داده شده در هر مقطع وضعیت نرخ سود بازارهای مالی رصد شده و تغییرات آن به تصویر کشیده می شود.

یکی از مهم ترین بازارهای مالی جهت رصد وضعیت اقتصاد کشور و تعیین متغیرهای کلان، بازار بین بانکی بوده که روند نرخ سود در پنجمین هفته متوالی ثابت مانده است.

ثبات نرخ بهره بین بانکی در سومین هفته پاییز

به طور کلی نرخ سود بین بانکی نرخ سود موزون در عملیات داد و ستد بانکی بانک ها در بازار شبانه بوده که اعلام آن به صورت هفتگی از سوی بانک مرکزی صورت می گیرد.

در این بازار بانک هایی که باکسری مواجه شده اند از نهادهای مالی دارای مازاد اقدام به قرض پول می کنند که این قرض دهی نرخ سودی بین 14 تا 22 درصد دارد. دامنه ای که بانک مرکزی تعیین کننده آن است.

در همین رابطه نرخ موزون داد وستد میان بانک ها در این بازار برابر با 20.89 درصد بوده که در مقایسه با هفته قبل تغییر چندانی نداشته است.

این پنجمین هفته ای است که نرخ بهره بین بانکی در مرز 20.9 درصد قرار داشته و نوسان اندکی را ثبت کرده است. در کنار ثبات نرخ بهره بین بانکی، نرخ سود بازار باز نیز در مسیر ثابتی قرار داشته و برای ششمین هفته تغییر نکرد.

نرخ سود بازار باز همچنان ثابت

در بازار باز بانک های مقروض می توانند اوراق قرضه را به بانک مرکزی فروخته و این نهاد نیز به تشخیص خود با بخشی از این اوراق با نرخ سودی که خود تعیین می کند، موافقت می کند. 

در همین راستا بانک مرکزی با هدف کاهش معاملات در بازار بین بانکی، که در ابتدای سال اقدام به پول پاشی بی شمار در بازار باز کرده بود، برای هشت هفته متوالی سطح بسط پول در این بازار را نزدیک به 70 همت به ثبت رساند. 

با ثبات تزریق پول در بازار باز، نرخ سود دراین معاملات نیز ثابت مانده و در مرز 21 درصد برای ششمین هفته متوالی قرار گرفت. اتفاقی که می تواند در راستای تثبیت نرخ سود در بازاربین بانکی باشد.

رصد نرخ سود بازار اولیه در هفته سوم مهر 1401

اوراقی که بانک ها در بازار باز خرید و فروش می کنند را در بازار اولیه تهیه می کنند. بازاری که به منظور تامین کسری بودجه دولت راه اندازی شده و مشتریان در این بازار ها نیز متناسب با نرخ سود و مطلوبیت خود از اوراق مشارکت می کنند.

در همین رابطه داده های منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می دهد فروش اوراق بدهی دولتی در این بازار برابر با 10 میلیارد تومان در هفته سوم مهر ماه ثبت شده و کمترین سطح را در سال جاری داشته است. این در حالی است که نرخ سود مووزن در این بازار برابر با 22.29 درصد بوده و بیشترین سطح نرخ سود را هم ارز با هفته قبل خود ثبت کرده است.

بااین حال رصد فعالیت بانک ها در بازار اولیه اوراق بدهی دولتی نشان می دهد سطح خرید این دسته از مشتریان در سومین هفته متوال صفر بوده و در تامین کسری بودجه در این هفته ها هیچ مشارکتی نداشته اند.

نرخ سود

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید