بررسی معاملات این هفته بازار سهام

سه سیگنال منفی بورس تهران

کدخبر: ۵۲۵۵۷۰
اقتصادنیوز: بازار سهام یک هفته منفی دیگر را پشت سر گذاشت. در این هفته تمام شاخص های مهم بورس و فرابورس منفی بودند و افت کردند.
 سه سیگنال منفی بورس تهران

به گزارش اقتصادنیوز ، بورس تهران در این هفته هم منفی بود. شاخص کل بورس در تمام 4 روز معاملاتی افت کرد و حتی یک روز هم مثبت نشد. نتیجه 4 روز افت متوالی شاخص کل، افت 32 هزار واحدی بود که معادل 2.41 درصد می شود.

شاخص هم وزن هم حدود 12 هزار واحد افت معادل 3.05 درصد کاهش یافت که میزان افت آن از افت شاخص کل کمی بیشتر بود. شاخص فرابورس نیز در این هفته 427 واحد معادل 2.33 درصد افت کرد.

با این حساب بورس تهران یک هفته سراسر منفی را پشت سر گذاشت که در آن سهام کوچک و بزرگ به طور دسته جمعی افت کردند. البته در این میان اندک نمادهایی هم بودند که افت نکردند اما به طور کلی می توان گفت سهامداران در هفته جاری با کاهش ارزش سرمایه خود مواجه شدند.

کاهش متوالی ارزش معاملات

این هفته یکی از بدترین هفته ها درمورد ارزش معاملات بود. کاهش ارزش معاملات به حد نگران کننده ای رسید و در تمام روزهای معاملاتی با کاهش ارزش معاملات مواجه بودیم.

در روز شنبه ارزش معاملات حدودا 2300 میلیارد تومان ثبت شد. یکشنبه ارزش معاملات به 2100 میلیارد تومان رسید. دوشنبه 1750 میلیارد تومان معامله خرد در بازار انجام شد و در نهایت، روز سه شنبه ارزش معاملات به کمتر از 1650 میلیارد تومان سقوط کرد.

رقم 1650 میلیارد تومان که در روز سه شنبه ثبت شد، دومین رکورد کاهش ارزش معاملات در سال 1401 محسوب می شود. تنها یک روز آن هم در روزهای پایانی تیر ماه که تعداد زیادی از نمادها به دلیل برگزاری مجمع متوقف بودند، ارزش معاملات کمتر از 1650 میلیارد تومان بوده است.

البته عدد 1750 میلیارد تومان هم که مربوط به روز دوشنبه است، چهارمین رکورد کاهشی در ارزش معاملات خرد طی سال 1401 محسوب می شود.

خروج بیش از 1500 میلیارد تومان پول از بازار

در بخش ورود و خروج پول حقیقی ها هم این هفته وضعیت قرمز بود. روز شنبه 580 میلیارد تومان خروج پول از بازار به ثبت رسید که می توان این رقم را جزو 10 رکورد بزرگ سال 1401 دانست.

یکشنبه 450 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد و طی روزهای دوشنبه و سه شنبه هم خروج پول به میزان 340 و 180 میلیارد تومان بود.

با این حساب سهامداران حقیقی طی این هفته بیش از 1500 میلیارد تومان پول از بازار خارج کرده اند.

قدرت فروشندگان افزایش یافت

از نظر قدرت خریداران حقیقی نیز این هفته وضعیت اصلا خوب نبود. طی هفته جاری خریداران حقیقی قدرت بسیار کمتری نسبت به فروشندگان داشتند. در روز شنبه شاخص قدرت خریداران حقیقی عدد 0.68 بود که رقم کوچکی است. فردای آن روز یعنی یکشنبه این رقم به 0.67 رسید.

طی روزهای دوشنبه و سه شنبه این شاخص به اعداد 0.76 و 0.84 رسید که گرچه نسبت به دو روز ابتدایی هفته وضعیت بهتری داشت، اما در کل ضعف خریداران در مقابل فروشندگان را نشان می دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید