نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 13مهر

اعلام زمان رسیدن ایران به کشورهای توسعه یافته توسط محسن رضایی

کدخبر: ۵۲۵۴۲۹
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
اعلام زمان رسیدن ایران به کشورهای توسعه یافته توسط محسن رضایی

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

13 مهر 1362؛ خارج کردن برنج از گیلان ممنوع است

خروج برنج از استان گیلان ممنوع اعلام شد. رحمانی، استاندار گیلان اعلام کرد: از این پس حمل برنج از محورهای خروجی استان گیلان ممنوع می‌باشد و این برنامه از 16 مهرماه جاری به اجرا گذارده می‌شود.

وی افزود: براساس برنامه‌های تنظیمی هموطنان گیلانی که در دیگر نقاط کشور اقامت دارند از این پس می‌توانند تنها یک بار در سال به میزان 50 کیلوگرم برنج با تایید فرمانداری محل و استانداری گیلان از استان خارج کنند.

استاندار گیلان با بیان اینکه در اجرای خرید برنج مازاد بر مصرف‌ شالیکاران تاکنون بیش از چهار میلیون کیلوگرم برنج و شلتوک برنج از کشاورزان گیلانی خریداری شده است، گفت: برای تشویق آن گروه از کشاورزانی که تابحال اقدام به فروش برنج خود به دولت کرده‌اند، 160 میلیون تومان کالا و اجناس ضروری زندگی خریداری و از طریق شرکت‌های تعاونی مصرف روستایی در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

رحمانی بیان کرد: براساس مصوبه اخیر شورای عالی اقتصاد، سهمیه سرانه برنج در سراسر کشور 1.5 کیلوگرم در ماه می‌باشد.

13 مهر 1382؛ محسن رضایی: ایران تا 20 سال آینده به جمع کشورهای توسعه‌یافته می‌پیوندد

کلیات سند چشم‌انداز 20 سال آینده اقتصاد به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید.

مدیرکل دفتر اقتصاد کلان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: نظرات اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با کلیات سند چشم‌انداز 20 سال آینده کشور که توسط سازمان مدیریت تهیه و به تصویب هیات دولت رسیده است، همسویی دارد.

محمد کردبچه افزود: با این شرایط پیش‌بینی می‌شود که مجمع تشخیص مصلحت نظام در محتوا و کلیات سند چشم‌انداز آینده کشور تغییر چندانی ندهد.

از سوی دیگر، روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در جلسه روز گذشته مجمع، کلیات سند چشم‌انداز آینده کشور با پیشنهاد کمیسیون امور خاص مجمع، به تصویب اعضا رسید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی‌بر اولویت تدوین چشم‌انداز 20 ساله کشور قبل از تدوین سیاست‌های برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گفت: مجمع با توجه به محدوده زمانی با تشکیل جلسات فوق‌العاده کمیسیون موارد خاص براساس پیشنهادات دولت، افق چشم‌انداز آینده کشور را برای بررسی نهایی در مجمع آماده کرده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تصویب کلیات سند چشم‌انداز آینده کشور در جلسه روز گذشته مجمع اعلام کرد: در صورت تصویب نهایی برنامه چشم‌انداز تا 20 سال آینده ایران از جمع کشورهای در حال توسعه جدا شده و به جمع کشورهای توسعه‌یافته می‌پیوندد.

محسن رضایی افزود: مساله آینده‌نگری تاثیر بسیار مهمی در انسجام و کارآمدی بیشتر برنامه‌ها دارد؛ بر همین اساس نزدیک به دو سال است که مجمع تشخیص مصلحت نظام این موضوع را مورد بررسی و مطالعه قرار داده است.

وی ادامه داد: در این چشم‌انداز از نظر حضور در جهان اسلام و منطقه، ایران باید حضوری موثر، سازنده و فعال با حفظ استقلال داشته باشد.

توسعه فرودگاه امام به ترکیه سپرده شد

در سفر وزیر مشاور در تجارت خارجی ترکیه به ایران، قراردادهایی به ارزش 400 میلیون دلار بین دو کشور امضا شد.

کورسا توزمان، وزیر مشاور در تجارت خارجی ترکیه گفت: ایران و ترکیه امضای قراردادهای ویژهای را برای بهبود روابط تجاری بین دو کشور در دستورکار خود دارند.

توزمان افزود: ایران متعهد شده است طی 5 سال آینده عوارض گمرکی و دیگر مالیات‌های مشابه را بر محصولات صادراتی ترکیه تا 4 درصد کاهش دهد.

وزیر مشاور در تجارت خارجی تاکید کرد: کاهش عوارض گمرکی تاثیر به‌سزایی در تشویق شرکت‌های ترک برای حضور در بازار ایران خواهد داشت.

توزمان در ادامه به قرارداد 200 میلیون دلاری برای توسعه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی اشاره کرد و گفت: این قرارداد نیز طی 15 روز آینده به امضا خواهد رسید.

بنابراین گزارش، مذاکرات حول فروش اتومبیل و لوکوموتیو به ایران و واگذاری قرارداد توسعه خط آهن تهران-قم اصفهان و قزوین-بندرانزلی به شرکت‌های ترک نیز در این سفر پیشرفت‌هایی داشته است.

خرید و فروش سهام توسط خارجیان تا سقف 3 میلیارد دلار آزاد می‌شود

دبیرکل بورس اوراق بهادار گفت: سرمایه‌گذاران خارجی که بخواهند در بورس به خرید و فروش سهام بپردازند و در اصطلاح در سبد سهام سرمایه‌گذاری کنند، با پیشنهادی که به زودی قطعی می‌شود می‌توانند تا 10 درصد هر شرکت را یعنی در مجموع حدود 3 میلیارد دلار، سهام خریداری کنند.

حسین عبده‌تبریزی افزود: در این پیشنهاد که باید به تصویب شورای بورس و شورای سرمایه‌گذاری وزارت امور اقتصادی و دارایی برسد، برای شروع کار، شخصیت‌های حقوقی می‌توانند سهام بورس را بخرند و تا پنج سال نیز نمی‌توانند اصل سرمایه خود را خارج کنند و تنها 10 درصد سود حاصل از خرید و فروش سهام را می‌توانند خارج نمایند.

وی گفت: در حال حاضر اگر خارجیان بخواهند 100 درصد سهام یک شرکت در بورس را خریداری کنند و این شرکت را اداره کنند، می‌توانند با مجوز وزارت امور اقتصادی و دارایی این کار را انجام دهند؛ ولی این پیشنهاد درخصوص خرید و فروشی است که به آن مدیریت سبد سهام توسط خارجیان می‌گویند پیشنهاد مذکور تاکنون وجود نداشته است.

وی به فروش سهام شرکت‌های داخلی در بورس‌های بین‌المللی اشاره کرد و گفت: معمول و مرسوم برای فروش سهام شرکت‌های داخلی ازجمله شرکت ملی نفت و شرکت ملی پتروشیمی در بورس‌های بین‌المللی این است که ابتدا در بورس داخلی سهامی معامله شود و سپس بورس‌های بین‌المللی سهام آن را می‌پذیرند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید