خط‌ونشان ترامپیسم برای بازگشت دوباره به قدرت !

سقوط چهره برجسته ضد ترامپ /جایزه یک سیاستمدار دوزیست

کدخبر: ۵۱۵۷۸۴
چهره برجسته جمهوری‌خواهانِ مخالف ترامپ و نایب رئیس‌کمیته تحقیق در مورد حمله 6 ژانویه به کنگره، سال آینده دیگر در کنگره حضور نخواهد داشت تا با کسی که معتقد است تهدیدی جدی برای دموکراسی آمریکا محسوب می‌شود، مبارزه کند.
سقوط چهره برجسته ضد ترامپ /جایزه یک سیاستمدار دوزیست

 

به گزارش اقتصادنیوز، منتقد بزرگ ترامپ در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان به سختی شکست خورد. بنا بر گزارش نیویورک‌تایمز، لیز چنی، نماینده ایالت وایومینگ، روز سه‌شنبه در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان به سختی از هریت هیگمن شکست خورد. این پیروزی بزرگی برای دونالد ترامپ بود که در طی مبارزاتی طولانی به دنبال پاکسازی حزب جمهوری‌خواه از منتقدانش است.

خانم هاگمن، وکیلی در شاین، که تا پیش از خروج ترامپ از کاخ سفید هواداران سیاسی اندکی داشت، با فاصله بیش از 30 درصد آرا توانست خانم چنی، دختر معاون سابق رئیس جمهور را شکست دهد.

1

شکست خانم چنی مطابق انتظارها بود. بدین ترتیب چهره برجسته جمهوری‌خواهانِ مخالف ترامپ و نایب رئیس‌کمیته تحقیق در مورد حمله 6 ژانویه به کنگره، سال آینده دیگر در کنگره حضور نخواهد داشت تا با کسی  که معتقد است تهدیدی جدی برای دموکراسی آمریکا محسوب می‌شود، مبارزه کند.

خانم چنی به طور رسمی شکست را پذیرفت و نشان داد که او در حال الگوپردازی برای پذیرش و احترام به اراده رأی‌دهندگان است.

از لیز خسته شدیم

خانم چنی در جمع حامیانش گفت هریت هیگمن بیش‌ترین آرا را در این رقابت مقدماتی کسب کرد و برنده شد. با این حال او از آمریکایی‌ها خواست که با ترامپ و دیگرانی که شکست او در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ را انکار می‌کنند، مقابله کنند. وی با بیان اینکه «هیچ شهروند این جمهوری نظاره‌گر نیست» افزود: «ما نمی‌توانیم حقیقت را رها کنیم و یک ملت آزاد بمانیم«. خانم هم هاگمن در تجمع هوادارانش در شاین با اعلام پیروزی خود، با طعنه به خانم چنی و «نخبگان» واشنگتن‌نشین گفت: «ما از کمیسیون 6 ژانویه خسته شدیم. ما از لیز چنی خسته شدیم».

photo_2022-08-17_18-53-43

شکست خانم چنی، در شرایطی که رئیس‌جمهور سابق هم‌چنان درگیر تحقیقات متعدد است، انگیزه رای‌دهندگان جمهوری‌خواه را برای تلافی علیه مقاماتی که آشکارا با ترامپ رویاروی می‌شوند، آشکار کرد. در این شرایط، تنها دو تن از 10 جمهوری‌خواه عضو کنونی مجلس نمایندگان که سال گذشته به استیضاح ترامپ رای دادند، به انتخابات سراسری پاییز امسال راه خواهند یافت. با این همه، هیچ یک از این 10 نفر به اندازه خانم چنی -که قبل از برکناری از کادر رهبری جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان در سال گذشته، به عنوان یک رهبر بالقوه در مجلس تلقی می‌شد- از چنین جایگاه بالایی برخوردار نبودند.

گذار کامل و نهایی در جمهوری‌خواهان

از دست دادن رهبری چنی، دو ماه پس از شکست بزرگ جورج پی بوش (فرزند جب بوش فرماندار سابق فلوریدا، برادرزاده رئیس جمهور اسبق جورج دبلیو بوش و نوه جورج واکر بوش، رئیس جمهور اسبق آمریکا)  در تلاش برای کسب پست دادستانی کل در تگزاس، نشان دهنده گذار کامل و شاید نهایی جمهوری‌خواهان از محافظه‌کاری سنتی دوران بوش و چنی به پوپولیسم تجدیدنظرطلب ترامپ است.

eIt6pZmPg2Uw

رقابت‌های دیگر روز سه‌شنبه شدت این تحول را نشان داد. در آلاسکا، سناتور لیزا مورکوفسکی، یکی دیگر از دختران خانواده نخبه سیاسی محلی و یکی از هفت سناتور جمهوری‌خواه که به محکومیت ترامپ به اتهام تحریک شورش 6 ژانویه رأی دادند، در حال مبارزه تنگاتنگی با کلی شیباکا است که ترامپ از او حمایت کرده است.  

جمهوری‌خواهان آلاسکایی‌ هم‌چنین در حال تصمیم‌گیری در مورد سارا پیلین، فرماندار سابق، نامزد سابق جمهوری‌خواهان برای پست معاون ریاست‌جمهوری هستند، که حملات کوبنده‌اش علیه رسانه‌ها، مقدمه‌ای بر ظهور ترامپ بود. ترامپ در بیانیه‌ای پیروزی خانم هاگمن را به عنوان «نتیجه شگفت‌انگیز برای آمریکا» جشن گرفت، اما به سرعت خانم چنی را هدف گرفت و «سخنان توهین‌آمیز» او را به باد انتقاد گرفت.

مهم‌ترین رسالت: ممانعت از بازگشت ترامپ

خانم چنی قول داده که به مبارزه خود علیه رئیس‌جمهور سابق ادامه دهد و انتخابات مقدماتی را تنها به عنوان یک جبهه در یک جنگ سیاسی طولانی‌تر معرفی کند که مصمم به پیروزی در آن است. چنی که تمرکز خود را تقریباً به طور کامل بر روی تحقیقات 6 ژانویه گذاشته، در شرایطی که با انتقادات شدید و حتی تهدید به مرگ روبرو شده، تمایل نداشت در ایالتی که پدرش را 44 سال پیش به کرسی‌ رسانده بود و او همینک او در اختیار دارد، کارزار انتخاباتی علنی به راه بیاندازد.

او هدف خود را فراتر از وایومینگ قرار داده و استدلال می کند که ممانعت از بازگشت ترامپ به کاخ سفید مهم‌ترین رسالت او است -ماموریتی که این گمانه‌زنی را تقویت کرده که او در حال بررسی نامزدی ریاست جمهوری است.

download

خانم چنی نطق انتخاباتی خود را با لحن سنجیده‌ای ایراد و به گونه ای صحبت کرد که انگار در تریبون کمیته 6 ژانویه در کاپیتول هیل بود، نه ایستاده بر روی عدل های یونجه در مزرعه‌ای در سایه کوه‌های تتون.

او در حالی که دست به سوی دموکرات‌ها و مستقل‌ها دراز کرد، به یک نامزدی احتمالی برای ریاست‌جمهوری، یا حداقل یک تلاش مردمی و دو حزبی برای جلوگیری از بازگشت آقای ترامپ اشاره کرد. او با اشاره به این‌که تعهد او به حزب محدودیت‌هایی دارد، گفت: «این مبارزه برای همه ما با هم است». او گفت: «من کشورم را بیشتر دوست دارم».

خانم چنی دو بار با اشاره به جنگ داخلی، یک سیگنال احتمالی از آنچه ممکن است پس از شکستش در کنگره رخ دهد، ارائه کرد. او گفت: «لینکلن در انتخابات مجلس سنا و مجلس نمایندگان شکست خورد قبل از این‌که در مهم‌ترین انتخابات پیروز شود«.

سیاست‌مدار دوزیست

با این حال، چیزی که چنی یک تهدید معرفی کرد، خانم هاگمن آن را به چشم فرصتی دید. او در کارزار خود دائم به ترامپ اشاره و استناد و ادعاهای دروغ او مبنی بر تقلب در انتخابات ریاست جمهوری 2020 را تکرار کرد و در ایالتی که دو سال پیش 70 درصد آرا را به رئیس جمهور سابق داده بود -بالاترین درصد در ایالت‌ها- جایزه‌اش را دریافت کرد.

photo_2022-08-17_18-53-00

این استراتژی، چرخش خانم هاگمن را از منتقد ترامپ به وسیله‌ای برای انتقام سیاسی او تکمیل کرد. در سال 2016، او ترامپ را «نژادپرست و عامل بیگانه‌هراسی» خواند و سعی کرد راه او را برای رسیدن به نامزدی جمهوری‌خواهان مسدود کند. اما مانند بسیاری از جمهوری‌خواهان، از آن زمان خانم هاگمن در صف او قرار گرفت و ترامپ را «بزرگ‌ترین رئیس‌جمهور دوران زندگی‌ام» اعلام کرد. او که دختر یک مزرعه‌دار است، مدت‌ها در سیاست جمهوری‌خواهان فعال بوده و در انتخابات مقدماتی حزب برای اولیه نامزدی فرماندار در سال 2018 سوم شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید