خودروسازان برای تعهد به مشتریان باید اجازه می‌گرفتند

تخطی خودروسازان در پیش فروش برخی خودروها

کدخبر: ۵۱۴۸۶۵
اقتصادنیوز: با اعلام خبر توقف تولید 5 خودرو از ماهها قبل این سوال مطرح شد که با اجرای این طرح سرنوشت پیش فروش های صورت گرفته از سوی خودروسازان چه می شود؟ رئیس سازمان ملی استاندارد براین نکته تاکید می کند که خودروسازان برای تعهد به مشتریان باید از سازمان اجازه می‌گرفتند.
تخطی خودروسازان در پیش فروش برخی خودروها

به گزارش اقتصادنیوز ؛ چندی پیش خبر توقف تولید و شماره گذاری پنج خودرو از جمله «تیبا»، «تیبا 2»، «سمند»، «ساینا» و «پژو 405 slx» از سوی وزیر صمت اعلام شد و سازمان ملی استاندارد هم عدم تولید این خودروها را عیوب تکراری عنوان کرد. هرچند این اقدام در راستای بهبود کیفیت خودروهای داخلی صورت گرفته است، اما بلاتکلیفی خریدارانی که در این خصوص اقدام کردن سوال چالش برانگیز شد. در این خصوص  مهدی اسلام پناه با اشاره به اینکه تعهداتی که خودروسازان از قبل داشته اند باید اجرایی شود، براین نکته تاکید می کند که خودروسازان بر اساس تعهدات ۱۵ گانه باید برای این تعهدات اجازه میگرفتند که در این رابطه تخطی کرده‌اند.

به گفته رئیس سازمان ملی استاندارد، ما خودروسازان را مکلف کرده‌ایم که در مورد خودروهایی که تولید آن متوقف شده است، خدمات رایگان ارائه دهند و تعهدات قبلی را پاس کنند ضمن اینکه این اقدامات اکنون در حال انجام است.

وی  افزود:  خودروسازان پس از اعلام توقف تولید خودروهای مذکور اعلام کردند که خودرو جایگزین تعیین می‌کنند و به مشتریان تحویل می‌دهند که ما نیز به آنها اعلام کردیم ضمن جلب نظر مصرف کننده این کار باید با الزامات و استانداردهای سازمان ملی استاندارد ایران انجام شود.

اسلام پناه بیان داشت: همچنین خودروسازان اعلام کردند که عیوب خودروها را با نظارت بازرسان و شرکت‌های بازرسی‌ نهاد همکار سازمان ملی استاندارد برطرف می‌کنیم که تاکنون بیش از چند هزار از  این خودروها در این فرآیند در  اختیار مصرف کننده قرار گرفته است.

وی بیان داشت: سازمان ملی استاندارد سیاستگذار است اما باید پذیرفت که وقتی تولید 5 نوع خودرو که سال‌ها در حال تولید بوده متوقف می‌شود، تنش‌هایی نیز خواهد داشت.

اسلام پناه گفت: از ماه‌های قبل نیز اعلام شده بود که اگر عیوب و استانداردهای لازم پاس نشود تولید متوقف می‌شود لذا تصمیم آنی نبوده بلکه ساعت‌ها ‌درباره آن فکر شده بود و ماه‌ها نیز برای اجرای آن زمان داده شده بود، بنگاه تولید باید به سمت رعایت متغیرهای ترتیبی کیفیت حرکت کند و یک خودروی کیفی - ایمن در اختیار مصرف کننده قرار دهد.

رئیس سازمان ملی استاندارد بیان داشت: سازمان استاندارد شرایط را به نحوی تسهیل کرده که به مردم کمک شود و دائما موضوع را پیگیری می‌کنم و حتی به طور دقیق در جریان تعداد خودروهای تحویلی هستیم.

وی درباره اظهارات برخی سازمان‌ها در مورد غیراستاندارد بودن خودروها، افزود: اگر سازمان ملی استاندارد مرجعیت دارد بگذارید به مرجعیت خود عمل کنیم و اگر جاهای دیگری مرجعیت دارند به مرجعیت خود عمل کنند.

اسلام پناه افزود: براساس قانون، سازمان  استاندارد مرجع رسمی حاکمیتی در کشور است که عهده‌دار سیاست‌گذاری، هدایت نظام استاندارد، اطمینان بخشی به کیفیت کالا و خدمات است که در داخل کشور، تولید، وارد و صادر می‌شود، اگر هر فردی نظر بدهد و ما نیز پاسخ بدهیم به منزله حاشیه رفتن است، یکسری استانداردها  و ضوابط وجود دارد که به آنها عمل می‌کنیم و در مرزبندی نیز خط قرمز ما رقم خوردن کیفیت و ایمنی برای مردم است و وظیفه دستگاه دیگر را نیز بر عهده نمی گیریم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید