نیم‌قرن با اقتصاد ایران،20مرداد

خودروی روسی «لادا» به ایران بازگشت

کدخبر: ۵۱۴۱۰۰
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
خودروی روسی «لادا» به ایران بازگشت

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

20 مرداد 1352؛ جنگ نفت اعراب آغاز شد

خبرگزاری خاورمیانه گزارش داد که فدراسیون کارگران نفت کشورهای عربی ضمن نامه‌ای به شرکت‌های نفت خارجی که در جهان عرب فعالیت دارند از این شرکت‌ها خواسته‌اند که به دولت متبوع خود اخطار کنند که سرنوشت منابع نفتی آنها وابسته به روشی خواهد بود که این دولت‌ها نسبت به بحران خاورمیانه اتخاذ خواهند کرد. در این نامه کارگران نفت کشورهای عربی تصریح کرده‌اند که هدف اصلی این اخطا متوجه آمریکاست.

خبرگزاری خاورمیانه ضمن انتشار این گزارش گفت: فدراسیون مذکور اعلام کرده است اعراب آماده‌اند نفت خود را به خاطر رفاه و سعادت ملل دنیا به کار ببرند، اما مایل نیستند از منابع انرژی اعراب برای رفع مشکلات اسرائیل و یا برای به حرکت درآوردن نیروها و امکانات مخالف اعراب در بحران منطقه عربی خاورمیانه استفاده شود. در این نامه‌ها گفته شده اعراب اجازه نخواهند داد کشورهای دیگر مادام که از اسرائیل حمایت می‌کنند از نفت عرب بهره‌مند شوند.

یک میلیارد متر زمین به مالکیت دولت درآمد

براساس گزارش‌های رسیده از شهرهای یزد، فردوس، بوشهر، سنقر، بیرجند و شاهرود به دنبال بازدید هیات‌های سازمان مسکن از این شهرستان‌ها بیش از یک میلیارد متر مربع زمین‌های دولت که توسط عده معدودی زمین‌خوار تصاحب شده بود، به تملک سازمان مسکن درآمده است.

زمین‌های مذکور به ترتیب عبارتند از یک قطعه زمین موات در بخش 46 یزد به مساحت 80 میلیون مترمربع، یک قطعه زمین موات در بخش 47 یزد به مساحت 80 میلیون مترمربع، یک قطعه زمین موات در بخش 48 یزد به مساحت 400 میلیون مترمربع، دو قطعه زمین موات در فردوس به مساحت 150 میلیون مترمربع.

گزارش‌های دیگر حاکی از آن است که اسناد مالکیت 210 هزار و 580 مترمربع زمین در کرمان و 125 هزار و 775 مترمربع در لار به نام سازمان مسکن صادر شده و یک جلد سند مالکیت قطعه زمین در اراضی طرشت و سه جلد سند مالکیت در بخش 5 اصفهان و یک جلد سند مالکیت در بخش 10 اصفهان گرفته شده است.

سازمان مسکن یک قطعه زمین اضافه و 4 قطعه مستقل جمعاً به مساحت 2556 مترمربع زمین به مبلغ دو میلیون ریال فروخته است.

20 مرداد 1372؛ اولویت بالای ویتنام برای سرمایه‌گذاری شرکت آمریکایی

علیرغم تحریم اقتصادی ویتنام از جانب آمریکا، بسیاری از کمپانی‌های آمریکایی – خصوصاً کمپانی‌های نفتی – به این نتیجه رسیده‌اند که با توجه به دورنمای مطلوب اقتصادی ویتنام، این کشور برای سرمایه‌گذاری کاملا مناسب است.

بررسی 34 کمپانی آمریکایی با کل میزان فروش سالانه معادل 375 میلیارد دلار نشان می‌دهد که ویتنام پس از چین، اندونزی و تایلند، مقام چهارم را برای سرمایه‌گذاری کسب کرده است و کشورهای مالزی، تایوان، کره جنوبی، هنگ‌کنگ، سنگاپور، فیلیپین، هندوستان و لائوس به ترتیب بعد از این کشور قرار دارند.

همچنین 72 درصد کمپانی‌های آمریکایی مورد بررسی اعلام کرده‌اند که پس از لغو تحریم اقتصادی آمریکا، نسبت به سرمایه‌گذاری در ویتنام اقدام بیشتری انجام خواهند داد. ضمنا پیش‌بینی این کمپانی‌ها بر این است که تحریم اقتصادی ظرف چند ماه آینده ازسوی آمریکا لغو خواهد شد.

20 مرداد 1382؛ عرضه میلیاردها تومان سهام شرکت‌ها برای ایجاد تعادل در بورس

معاون کل وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: آخرین وضعیت بورس برای ایجاد هماهنگی بهتر برای عرضه سهام، حفظ منافع سهامداران کوچک و برقراری آرامش در بازار سرمایه در جلسه فوق‌العاده بررسی شد.

مهدی کرباسیان با بیان اینکه این جلسه با حضور دبیرکل بورس اوراق بهادار و تعدادی از اعضای شورا و هیات‌مدیره بورس و رئیس سازمان خصوصی‌سازی تشکیل شد، افزود: هرچند قرار بود وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این جلسه حضور یابد، اما حضور در جلسه دیوان عدالت اداری درخصوص دفاع از واگذاری بخشی از سهام بانک صادرات و بیمه ایران به بخش خصوصی مانع از حضور ایشان در این جلسه شد.

وی با اشاره به بررسی نحوه عرضه سهام از ابتدای سال جاری تاکنون و رشد 90 درصدی بازده نقدی، 51 درصدی شاخص مالی و 83 درصدی شاخص کل در این مدت گفت: هرچند این امر نشان‌دهنده علاقه‌مندی مردم به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است، اما این رشد غیرمعقول سبب تشدید نگرانی سرمایه‌گذاران کوچک شد: معاون کل وزیر امور اقتصادی و دارایی از بررسی ابعاد مثبت و منفی «بستن سقف قیمت‌ها» در این بازار خبر داد و افزود: افزایش نقدینگی، رکود در بازار مسکن، ارز، طلا، تلفن همراه و خودرو و همچنین ورود وجوه و پول‌های غیرمستقیم به کشور، برخی دیگر از عوامل موثر در تشدید قیمت سهام در بورس تهران است.

کرباسیان اضافه کرد: رئیس سازمان خصوصی‌سازی نیز در این جلسه آمادگی خود را برای عرضه سهام شرکت‌ها به منظور ایجاد تعادل در بازار سهام اعلام کرد.

وی ادامه داد: وزارت صنایع و معادن حدود 8 هزار میلیارد ریال سهام تعدادی از شرکت‌ها را برای واگذاری در اختیار سازمان خصوصی‌سازی قرار داده و برای واگذاری برخی از آنها برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است.

20 مرداد 1392؛ مخالفت پوتین با پیشنهاد وسوسه‌کننده عربستان

مقامات بلندپایه کاخ کرملین اعلام کرده‌اند که رئیس‌جمهوری روسیه، پیشنهاد عربستان سعودی را برای معامله اسلحه و مشوق‌های اقتصادی در برابر حمایت نکردن مسکو از بشار اسد نپذیرفته است.

شاهزاده بندر بن سلطان آل سعود، رئیس سازمان اطلاعات عربستان در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، پیشنهادهای این کشور را در مورد بحران سوریه ارائه کرده است.

یوری اوشاکف، مشاور سیاست خارجی پوتین گفت که در این دیدار درباره جزئیات پیشنهاد عربستان گفت‌و‌گویی انجام نشده است.

همزمان یک دیپلمات عرب در مورد پاسخ روسیه به این پیشنهادها گوش داد و به شاهزاده بندر بن سلطان آل سعود فهماند که روسیه استراتژی خود را در برابر سوریه تغییر نخواهد داد.

«لادا» بعد از نیم قرن به ایرن بازگشت

خودروهای روسی «لادا» در حالی بعد از گذشت حدود نیم قرن به ایران بازگشته‌اند که کارشناسان نظر مثبتی نسبت به کیفیت خودروهای روسی ندارند.

شرکت خودروسازی آوتوواز روسیه در دهه 1960 میلادی تولید خودروهای لادا را آغاز کرد. این خودروسازی با سرمایه‌گذاری مشترک ایتالیا و شوروی در دوران اتحاد جماهیر شوروی ایجاد شد.

در همان زمان بعضی از خودروهای تولیدی این شرکت در کنار خودروهای آمریکایی چون بیوک وارد ایران شد. با این حال پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 روند ورود خودروهای روسی و آمریکایی را متوقف کرد.

حال پس از گذشت حدود نیم قرن از اولین حضور خودروهای روسی لادا در ایران در حالی واردات این خودروها به کشور مجدداً آغاز شده که قرار است ظرف دو سال آینده این خودروها در ایران تولید شود.

شرکت روسی لادا هم‌اکنون خودروهایی چون نیوا، ریوا، سامارا، ترینیدا و کالینا را تولید می‌کند. لادا کالینا از جمله خودروهای روسی است که وارد ایرن خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید