بازی با قیمت دلار در کانال های ارزی

باندبازی در بازار دلار /بازار ارز خوشبین به توافق برجام

کدخبر: ۵۱۳۹۱۸
عده‌ای از معامله‌گران مدعی بودند نزول در بازار سه‌شنبه ناشی از خوشبینی به توافق نیست بلکه به دلیل دعوای دو باند در بازار ارز هرات است که موجب شده یک طرف با فروش ارز، طرف دیگر را وارد زیان کند.
 باندبازی در بازار دلار /بازار ارز خوشبین به توافق برجام

به گزارش اقتصادنیوز، قیمت دلار در بازار هرات سه‌شنبه ۳۱ هزار و ۷۰۰ تومان باز شد که این قیمت 100 تومان بالاتر از تهران بود. این اتفاق عجیب موجب شد در همان ابتدای کار عده‌ای از معامله‌گران نسبت به ریزش قیمت هشدار بدهند، به همین دلیل در بازار، معامله‌گران دست به احتیاط شدند.

رمزگشایی از علت بالا بودن قیمت دلار هرات در تهران

یکسری از معامله گران دلیل بالا بودن قیمت هرات در تهران را ناشی از  تزریق جو منفی عنوان می کردند. به گفته این گروه بهانه معامله گران هرات توئیت سایت نور نیوز بود سایتی که نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی است. 

نورنیوز گفته ادعای نهایی شدن متن توافق تا ساعات آینده که توسط وال استریت ژورنال عنوان شده کذب است و با هدف تشدید فشار بر هیئت مذاکره‌کننده ایرانی برای تن دادن به زیاده‌خواهی‌های طرف آمریکایی صورت گرفته است.

ایران تا وقتی از توافق درباره تمام موضوعات اطمینان پیدا نکند، متنی را امضا نخواهد کرد. این توئیت به گفته معامله گران فضای بازار هرات را منفی کرده بود

معامله گران شانس توافق را بالا می دانند

به گزارش اکوایران، اما در تهران تصور کاملا معکوس بود، بازار از ظهر سه‌شنبه در معرض اخبار مثبت بود و معامله‌گران تاکید داشتند این فضای مثبت به این واسطه است که کلید مذاکرات دست ایران است و چون تهران باید درباره پیش نویس تصمیم بگیرد، شانس توافق کم نیست.

به گفته تحلیلگران مساله مهم برای توافق بحث‌های پادمانی و فنی است که همانند برجام ۲۰۱۵ دو طرف ترجیح می‌دهند آینده را فدای گذشته نکنند. بواسطه همین در تهران، از ظهر هم قیمت کاهنده بود و هم فروشنده زیاد شد.

دعوای دو باند در بازار ارز هرات؟

معامله‌گران تهران درمورد هرات یک نظر دیگر نیز داشتند. آن‌ها معتقد بودند قیمت دلار در هرات یک عقب‌نشینی به بازار بدهکار است چون قیمت بازشده در سه‌شنبه ۵۰۰ تومان بالای قیمت بسته شده در روز شنبه بود. این افزایش ۵۰۰ تومانی هیچ پشتوانه بنیادی و تکنیکی از نگاه معامله‌گران تهرانی نداشت و گپ بازار عنوان می‌شد.

البته یک ادعای عجیب هم در بازار مطرح بود. عده‌ای از معامله‌گران مدعی بودند نزول در بازار سه‌شنبه ناشی از خوشبینی به توافق نیست بلکه به دلیل دعوای دو باند در بازار ارز هرات است که موجب شده یک طرف با فروش ارز، طرف دیگر را وارد زیان کند.

احتیاط در بازار ارز

این ادعا اگرچه در بازار عمومیت نداشت اما در فاصله قیمت خرید و فروش خودش را نشان داد. در بازار شکاف خرید و فروش بالای ۴۰۰ تومان بود که نشانه احتیاط است. وقتی سوال می‌شد که با این همه اخبار مثبت چرا احتیاط؟ برخی جواب می‌دادند باید منشا ریزش مشخص شود، چون فعلا در بازارهای دیگر این جو کاهشی فراگیر نیست.

 

بازار سکه

اوج و فرود قیمت سکه

نرخ سکه نیز مثل دلار یک اوج و فرود داشت که البته نوسان آن کمتر از دلار بود. نکته سکه این بود که حباب آن در روز سه‌شنبه به زیر یک میلیون و 500 هزار تومان رسید و دلیل آن رشد اونس بود که ارزش ذاتی سکه را بیشتر کرد.

دلار 32 هزار تومانی در کانال های تلگرامی

نکته بازار ارز نیز شانتاژ قیمت در کانال‌های تلگرامی بود. درحالیکه نرخ دلار در بازار ۳۱ هزار و 800 تومان بود در کانال‌ها قیمت بالای ۳۲ اعلام می‌شد. همین اتفاق در نیمه دوم بازار به شکل معکوس رقم خورد.

وقتی جو بازار مثبت شد، برخی کانال‌های ارزی با خبر ریزش دلار بدنبال تبلیغ و جذب ممبر بودند که در واقع از آب گل‌آلود ماهی می‌گرفتند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید