ورود پول خرد به بورس، چه سیگنالی می دهد؟

طلسمی که در بورس سرانجام شکست!

کدخبر: ۵۱۳۲۶۲
اقتصادنیوز: پس از 35 روز معاملاتی بالاخره حقیقی ها دست از خروج پول خود از بازار سهام برداشتند و به این بازار نقدینگی تزریق کردند.
طلسمی که در بورس سرانجام شکست!

به گزارش اقتصادنیوز ، بورس تهران در معاملات روز شنبه هفته اخیر شاهد شکسته شدن یک طلسم نسبتا طولانی مدت بود. در روز شنبه سرمایه گذاران حقیقی سرانجام پس از گذشت 35 روز معاملاتی به بازار سهام پول تزریق کردند. میزان ورود پول حقیقی به بازار سهام در روز شنبه 180 میلیارد تومان بود.

آخرین باری که برآیند خرید و فروش های سرمایه گذاران حقیقی ورود پول آن ها به بازار سهام بود مربوط به 23 خرداد ماه امسال می شود که در آن روز 320 میلیارد تومان پول توسط سرمایه گذاران حقیقی به بازار تزریق شد. از آن زمان به بعد، در تمام روزهای معاملاتی شاهد خروج پول حقیقی ها از بازار سهام ایران بودیم.

اما ورود پول حقیقی ها به بازار سهام که در اصطلاح به آن ورود پول خرد نیز گفته می شود، به چه معناست و چه اهمیتی دارد؟ میزان ورود و خروج پول حقیقی ها به بازار سهام به این شکل محاسبه می شود که در طول یک روز معاملاتی، میزان خریدهای کدهای سهامداری سرمایه گذاران حقیقی از میزان فروش های آن ها کسر می شود و عدد به دست آمده، اگر مثبت باشد ورود پول حقیقی اتفاق افتاده و اگر منفی باشد، خروج پول حقیقی رخ داده است.

ورود پول خرد به بورس، چه سیگنالی می دهد؟

به عبارتی در صورتی که میزان خریدهای کدهای سهامداران حقیقی بیشتر از میزان فروش های کدهای سهامداران حقیقی باشد، این سرمایه گذاران پول جدید به بازار تزریق کرده اند که نشان دهنده امیدواری آن ها به آینده بازار سهام است.

اینکه سرمایه گذاران حقیقی در یک دوره متوالی در حال تزریق پول به بازار باشند یا در حال خارج کردن نقدینگی خود باشند، به طور کلی چشم انداز آینده بورس را از نگاه این سرمایه گذاران نشان می دهد. البته همیشه ورود پول حقیقی ها به بازار، نشان دهنده رشد بورس در آینده نیست. اتفاقا در سقف های قیمتی، ورود پول حقیقی رقم های بزرگی را ثبت می کند که نمونه آن در تیرماه و مرداد ماه 1399 بود. چراکه در این مواقع، حقوقی ها دست به فروش گسترده می زنند و حقیقی ها هستند که سهام آن ها را خریداری می کنند.

اما در زمانی که بازار برای مدتی نزولی بوده و پس از آن جریان خروج پول حقیقی ها برعکس می شود و ورود پول خرد به بازار اتفاق می افتد، می تواند یکی از علائم بازگشت بازار به مدار صعودی باشد. البته این به شرطی است که جریان ورود پول خرد به بازار برای چندین روز متوالی تکرار شود و رقم آن هم افزایش یابد.

بیشترین خروج پول در کدام روزها بود؟

حالا بورس تهران پس از 35 روز معاملاتی سرانجام در روز شنبه شاهد ورود پول خرد بود و طلسم خروج متوالی پول حقیقی ها از بازار شکسته شده است.

طی این 35 روز معاملاتی، دو بار حقیقی ها رقم بیش از 700 میلیارد تومان و 3 بار رقم بیش از 500 میلیارد تومان در یک روز از بازار خارج کردند. پیش از آن هم در روزهای 2 و 16 خرداد ماه، ارقام بیش از 1100 میلیارد تومان در یک روز از بازار خارج کرده بودند که در روزهای مذکور، بیشترین خروج پول حقیقی از بازار در سال 1401 به ثبت رسیده است.

چنانچه در دو روز معاملاتی باقی مانده از این هفته و روزهای هفته آینده مجددا ورود پول حقیقی ثبت شود، می توان انتظار یک دوره رشد میان مدت از بازار سهام داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید