اروپا زیر تیغ روس‌ها

نسخه اروپا برای مقابله با فشار گازی پوتین!

کدخبر: ۵۱۳۲۳۴
اقتصادنیوز: قطع احتمالی جریان گاز روسیه به اروپا پس از نگرانی ها از وقوع قحطی دنیا در حال حاضر مهم ترین ریسک‌ها در اقتصاد سیاسی بین‌الملل محسوب می شود؛ ریسکی که موجب شده تا در سه هفته اخیر شاهد افزایش قیمت گاز طبیعی در دنیا باشیم.
نسخه اروپا برای مقابله با فشار گازی پوتین!

به گزارش اقتصادنیوز ، پوتین در حالی متهم به سوء استفاده از انرژی به جای سلاح شده است که وقوع چنین سناریویی در زمستان پیش رو به طور فزاینده‌ای رهبران اتحادیه را نگران کرده است. در این راستا هفته گذشته مسکو عرضه گاز از طریق خط لوله نورد استریم را به دلیل مشکلات مربوط به تجهیزات به ۲۰ درصد ظرفیت کاهش داد. این امر موجب افزایش قیمت گاز شد معاملات آتی در این هفته ۵.۹ درصد افزایش را ثبت کرد. خط لوله گازی نورد استریم با ظرفیت انتقال ۱۶۷ میلیون مترمکعب در روز، روسیه را از طریق دریای بالتیک به آلمان متصل می کند. قطع جریان گاز در خط نورد استریم 1 بر نگرانی‌های اروپا افزوده است. اگرچه روسیه از بازگشایی خط سخن گفته اما اروپایی‌ها بیش از گذشته، نگران قطع کامل صادرات گاز روسیه اند.

در این راستا طرح‌های مختلفی برای مقابله با اقدام احتمالی روسیه در پیش گرفته شده است. کشورهای اروپایی در صورت توقف کامل جریان گاز روسیه یا تمدید قطعی برنامه ریزی شده در خط لوله نورد استریم 1، برنامه هایی را برای مدیریت عرضه گاز و حتی سهمیه‌بندی انرژی در دست اجرا دارند. عرضه گاز روسیه به اروپا از طریق نورد استریم 1 در ماه گذشته به 40 درصد کاهش یافته بود و اخیراً کاماً متوقف شد. قطع برنامه ریزی‌شده سالانه تعمیر و نگهداری از 11 جولای آغاز می شود و تا 21 جولای ادامه خواهد داشت، اما نگرانی‌هایی وجود دارد که ممکن است تمدید شود.

اتحادیه اروپا قوانینی برای جلوگیری و واکنش به اختلال در عرضه گاز دارد. این قوانین در سه سطح از بحران تعیین شده است که می توان به «هشدار اولیه»، «هشدار» و « هشدار اضطراری» اشاره کرد. کشورهای عضو موظفند برنامه هایی برای نحوه مدیریت تاثیر اختلال در عرضه در سه سطح بحران داشته باشند. در شرایط اضطراری، دولت‌ها می توانند تنها در صورتی مداخله کنند که اقدامات مبتنی بر بازار برای اطمینان از عرضه‌های خانوارها و مشتریانی که خدمات ضروری را ارائه می‌کنند، کافی نباشد. اتحادیه اروپا در ماه جاری، طرحی را درباره آمادگی برای کاهش بیشتر گاز روسیه به رهبران ارائه خواهد کرد. افزون بر این برخی دولت‌های اروپایی نیز اقداماتی در این راستا انجام داده اند که در این خصوص می توان به اقدامات کشورهای «اتریش»، « بلغارستان»، « جمهوری چک»، «دانمارک»، « فنلاند»، « فرانسه»، «آلمان»، «یونان»، «ایتالیا»، «هلند»، «لهستان»، « اسپانیا و پرتغال» و «سوئد» اشاره کرد.   

اتریش

براساس ارزیابی های صورت گرفته اتریش که حدود 80 درصد گاز خود را از روسیه تأمین می کند، اولین گام از یک طرح اضطراری سه مرحله‌ای را فعال کرده است. در این گام صنایع و شرکت‌های آب و برق باید در صورت امکان، نیروگاه‌ها را با جایگزینی برای گاز طبیعی راه اندازی کنند.

بلغارستان

از سوی دیگر بلغارستان نیز با توجه به اینکه بیش از 90 درصد نیاز گاز خود را از روسیه تأمین می‌کند، برای عبور از این مشکل با خرید گاز طبیعی مایع  (LNG ) آمریکا موافقت کرده و مذاکرات با آذربایجان را برای افزایش تحویل گاز شدت بخشیده است.

جمهوری چک

اما برنامه جمهوری چک در این میان چیست؟ براساس ارزیابی ها دولت لایح‌های تدوین کرده است که به نهادهای دولتی اجازه می‌دهد اقداماتی را برای جلوگیری از وضعیت اضطراری در بخش گرمایش انجام دهد و به کارخانه‌های زغال‌سنگ که قرار است به دلیل نقض محدودیت‌های انتشار گازهای گلخان‌های در سال آینده تعطیل شوند، اجازه ادامه کار داده است.

دانمارک

آژانس انرژی دانمارک نیز اعلام کرده که گام اول یک طرح سه مرحل های تأمین گاز اضطراری را فعال کرده است. این سازمان اعلام کرده که عرضه گاز در حال حاضر تضمین شده است، اما از مصرف‌کنندگان و شرکت‌ها خواست تا مصرف را کاهش دهند.

فنلاند

فنلاند و کشورهای بالتیک هم تعمیرات تابستانی یک خط لوله گاز بزرگ را به تعویق انداخته اند تا به تأمین امنیت کمک کنند.

فرانسه

اما فرانسه در حال کار بر روی طرحهای اضطراری برای کاهش جریان گاز روسیه است. شرکتهای انرژی از افراد و شرکتها می‌خواهند مصرف برق را کاهش دهند. فرانسه نسبت به برخی از همسایگان خود کمتر به واردات گاز از روسیه وابسته است. واردات از روسیه حدود 17 درصد از مصرف گاز این کشور را تشکیل می دهد.

آلمان

از سوی دیگر آلمان که در تامین 55 درصد از گاز موردنیاز خود به روسیه متکی است، وارد فاز 2 طرح سه مرحل های گاز اضطراری شده است. فاز 2 یا "مرحله هشدار" زمانی آغاز می شود که دولت خطر کمبود عرضه طولانی‌مدت گاز را مشاهده کند. بر اساس این طرح، آلمان خط اعتباری 15 میلیارد یورویی ( 15.8 میلیارد) دلار برای پرکردن تاسیسات ذخیره سازی گاز ارائه خواهد کرد.

یونان

اما یونان براساس یک طرح اضطراری، که عمدتاً از گاز برای تولید برق استفاده می‌کند، مقادیر بیشتری LNG دریافت می‌کند و چهار نیروگاه گازسوز را به دیزل تغییر می‌دهد. همچنین در دو سال آینده به‌عنوان یک اقدام موقت، استخراج زغال سنگ را افزایش خواهد داد. یک خط لوله گاز بین یونان و بلغارستان با تأخیر طولانی مدت تکمیل شده است و می‌تواند عملیات تجاری خود را در ماه جاری آغاز کند.

ایتالیا

از سوی دیگر ارزیابی ها نشان دهنده آن است که ایتالیا حدود 40 درصد گاز موردنیاز خود را از روسیه تأمین می کند، این کشور اخیرا اقدامات اولیه را برای تقویت ذخیره سازی گاز اعلام کرد و قصد دارد در صورت نیاز برای صرفه‌جویی در گاز، استفاده از نیروگاه‌های 9 مرکز پژوهشهای اتاق ایران زغال سنگ را به حداکثر برساند.

هلند

در میان کشورهای مذکور هلند، مرحله هشدار اولیه طرح بحران انرژی خود را فعال می‌کند و سقف تولید نیروگاه‌های زغالسنگ را برمی دارد. این کشور 15 درصد گاز خود را از روسیه وارد می‌کند. میدان گازی گرونینگن نیز می‌تواند برای کمک به تأمین انرژی کشورهای همسایه مورد استفاده قرار گیرد، اما افزایش شدید تولید م یتواند خطر زلزله را به همراه داشته باشد.

لهستان

هرچند کشورهای مذکور برنامه های را برای عبور از بحران در دستور کار قرار داده اند اما لهستان قصد ندارد روش اضطراری 12 مرحله ای خود را که منجر به جیره بندی گاز می‌شود، آغاز کند. موقعیت فعلی تعادل گاز لهستان توسط یک پایانه LNG که با ظرفیت کامل کار می‌کند و تقاضای تابستانی کمتری دارد، تا حدودی در پاسخ به قیمت‌های بالا پشتیبانی می‌شود.

اسپانیا و پرتغال

علاوه بر لهستان که برنامه ای برای عبور از این دوران ندارد، هیچ یک از کشورهای شبه جزیره ایبری روسیه رادر زمره تامین‌کنندگان اصلی خود به حساب نمی آورند.

سوئد

اما سوئد به استقبال طرح های احتمال قطع گاز رفته و مرحله اول طرح اضطراری سه بخشی را فعال کرده است.

باید منتظر ماند ودید این طرح‌ها تا چه اندازه در عرصه اجرا موفق خواهند بود؟ آیا اروپا از پیچ زمستان امسال به سلامت گذر خواهد کرد یا اینکه رئیس‌جمهور جاه‌طلب روسیه به اهداف خود دست خواهد یافت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید