نیم‌قرن با اقتصاد ایران،6 مرداد

انحصار خرید ماهواره از روسیه لغو شد

کدخبر: ۵۱۱۱۵۲
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
انحصار خرید ماهواره از روسیه لغو شد

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

 

ششم مرداد 1352؛ نفت ایران در پمپ بنزین نیویورک

شاهنشاه اعلام کردند که به موجب قراردادی با کمپانی نفتی آمریکایی «اشلند» شرکت ملی نفت ایران با کمپانی اشلند در عملیات تولید، پالایش و بازاریابی مشارکت خواهند داشت.

طبق قرارداد، ایران همچنین در مالکیت بخشی از عملیات کمپانی آمریکایی در ایالت نیویورک را نیز به دست خواهد آورد.

ازسوی دیگر به موجب شرایط در نظر گرفته شده در یادداشت تفاهم شرکت ملی نفت ایران سودی به میزان 50 درصد از پالایشگاه‌های اشلند در ایالت نیویورک دریافت خواهد کرد.

در عوض کمپانی نفتی اشلند از مزایای یک قرارداد درازمدت خرید نفت خام از ایران بهره‌مند خواهد شد.

عملیات پیش‌بینی شده در قرارداد از جمله پالایش روزانه 60 هزار بشکه نفت در نیویورک و ایجاد یک کارخانه پتروشیمی در بوفالو-نیویورک و 180 جایگاه فروش بنزین در این ایالت حمل و نقل و همچنین تسهیلات بازاریابی نیز در نظر گرفته شده است به این معنی که اشلند متعهد می‌شد روزانه 60 هزار بشکه نفت از ایران دریافت کرده و آن را پالایش و آماده عرضه در بازار کند. این رقم در سال 1975 به 150 هزار بشکه در روز بالغ خواهد شد.

شاهنشاه در ملاقاتی با روزنامه‌نگاران آمریکایی یک بار دیگر تاکید کردند که ایران از نفت به عنوان سلاح سیاسی در خاورمیانه علیه آمریکا استفاده نخواهد کرد. در این زمینه شاهنشاه گفتند ما تازه یک قرارداد 20 ساله برای فروش نفت امضا کرده‌ایم. سپس این مساله یعنی به کار بردن نفت به عنوان سلاح سیاسی به ما ارتباط پیدا نمی‌کند.

ششم مرداد 1372؛ تسهیلات جدید بانک مرکزی برای ورود مواد اولیه

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تسهیلات جدیدی را برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی اعلام کرد.

براساس این تسهیلات واحدهای تولیدی می‌توانند با استفاده از ارز حاصل از صادرات، بروات وصولی و روش بدون انتقال ارز نسبت به واردات کالاهای موردنیاز، مواد اولیه و قطعات یدکی خود اقدام کنند.

در بخشی از این بخشنامه آمده است، استفاده از ارز حاصل از صادرات: کلیه واحدهای تولیدی می‌توانند از محل ارز حاصل از صادرات به واردات کالاهای موردنیاز خود مبادرت کنند.

ششم مرداد 1382؛ انحصار خرید ماهواره زهره از روسیه لغو شد

با تصویب شورای اقتصاد، انحصار خرید ماهواره زهره از روسیه لغو شد و کمیته 5 نفره عقد و اجرای قرارداد رسما منحل و اجرای پروژه به‌صورت سرمایه‌گذاری مشترک نیز در دستورکار قرار گرفت.

سیدعلی‌اکبر موسوی خوئینی، نماینده مردم تهران و نایب رئیس کمیسیون مخابرات و ارتباطات مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: این کمیته مرکب از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، بانک مرکزی، سفیر ایران در روسیه و وزارت پست و تلگراف و تلفن بود.

موسوی گفت: موضوع عقد قرارداد با شرایط نامطلوب فنی و اقتصادی با یک شرکت واسطه و بدون تضمین‌های رسمی و معتبر دولت روسیه، در سال گذشته اعتراضات برخی از کارشناسان و نمایندگان مجلس از کمیسیون تخصصی را نسبت به عملکرد وزیر پست و تلگراف و تلفن برانگیخت و وزیر از قانع کردن نماینده سوال‌کننده در صحن علنی مجلس و کمیته بررسی‌کننده سوال بازماند.

پیش از این مقرر شده بود خرید تمام تجهیزات فنی و امکان بازاریابی پروژه ماهواره زهره، منحصرا در اختیار روسیه قرار گیرد.

ششم مرداد 1392؛ دولت با تامین اجتماعی تسویه حساب نکرده است

اظهارات سعید مرتضوی و سایر مسوولان دولتی درخصوص پرداخت همه بدهی‌های دولت به صندوق تامین اجتماعی تکذیب شد.

مدیرکل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی گفته بود: معادن 2 و 3 گل‌گهر سیرجان در راستای پرداخت مطالبات دولت به سازمان تامین اجتماعی واگذار شده‌اند، اما اندکی پس از انتشار این خبر، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) واگذاری معادن سنگ‌آهن گل‌گهر 2 و 3 را تکذیب کرده است.

ماجرای بدهی دولت به صندوق تامین اجتماعی اما به این معادن خلاصه نمی‌شود. در اولین روزهای سال 91، مصوبه‌ای از هیات دولت صادر شده بود که به موجب آن باید مجموعه‌ای از شرکت‌ها تا سقف 35 هزار میلیارد تومان به صندوق تامین اجتماعی واگذار می‌شد، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که مجموعه پرداخت های دولت از سال 86 تا به امروز چیزی کمتر از 15 هزار میلیارد تومان بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید