های و هوی اصولگرایان در بهشت

واکنش تند اعضای شورا به اقدام بی‌سابقه حراست شهرداری پایتخت!

کدخبر: ۵۱۰۸۷۶
اقتصادنیوز: ​اعضای شورای شهر تهران از بیانیه سازمان حراست شهرداری در واکنش به مصاحبه یک عضو شورای شهر انتقاد کردند.
واکنش تند اعضای شورا به اقدام بی‌سابقه حراست شهرداری پایتخت!

به گزارش اقتصادنیوز در ابتدای هفته روابط عمومی سازمان حراست شهرداری در اقدامی کم‌سابقه با انتشار بیانیه‌ای انتقادی به مصاحبه یک عضو شورای شهر واکنش نشان داد . ناصر امانی در مصاحبه مذکور تاکید کرده بود  هنوز اقدام عملی برای مبارزه با فساد در شهرداری مشاهده نکرده‌ایم. 

این اقدام حراست شهرداری در تعریض به نهاد ناظر بالادستی با وکانش‌هایی همراه شد. ناصر امانی عضو شورای شهر تهران در این باره تاکید کرد: اتفاق عجیبی در مقابل مصاحبه بنده افتاد. آن هم مصاحبه‌ای که بعدا از این بیانیه فهمیدم که چه زمانی بوده است. بنده از عملکرد کنونی مدیریت شهری دفاع کردم و گفتم ذهنیتی که در مورد مساله فساد در شهرداری‌ها وجود دارد مربوط به گذشته است و از مدیران شهرداری خواهش کردم اعضای شورا را در جریان اقداماتشان در زمینه این موضوع قرار دهند و در یک جمله گفتم من به عنوان یک عضو شورا اقدام عملی در این زمینه تا کنون ندیدم. 

این عضو شورا ادامه داد: دیروز  در فضای مجازی  متنی برای اینجانب فرستادند که اول باور نکردم چون بی سابقه بود و با مجموعه‌ای که این بیانیه را صادر کرده بودند تماس گرفتم و گفتند کار ماست. باید نکاتی از جهت اطلاع مردم و  نمایندگان بگویم. یک اقدام بی‌سابقه و عجیب از سوی مجموعه‌ای که خود مسئول نظارت بر شهرداری است علیه عضوی از شورا  اتفاق افتاده که به لحاظ قانونی مهمترین وظیفه‌اش نظارتی است.  این مجموعه باید از ما وقتی می‌خواهیم نظارت کنیم یا به شهرداری تذکر دهیم، حمایت کند. 

او با بیان اینکه عجیب تر از این اقدام، تلاش برای تفرقه بین اعضای شورا است، گفت: بیانیه با یک آیه شروع می‌شود. ما دو نفر عضو شورا هستیم و از مردم نمایندگی می‌کنیم و ممکن است من یک نظر داشته باشم و ایشان هم یک نظر داشته باشد و هر دو آزاد هستیم تا نظرمان را بگوییم.  اینکه به خاطر یک اظهارنظر یک نفر را برجسته کنید و سفید نشان دهید و بالا ببرید و به خاطر یک اظهارنظر یک نفر را سیاه نشان دهید و بکوبید و زیر سوال ببرید،  بدتر و زشت‌تر از اطلاعیه است که تلاش کنید اعضای شورا را در مقابل هم قرار دهید. 

امانی ادامه داد: جالب‌تر از این دو مساله متن بیانیه است. در متن مقدمه بیانیه گفته شده در شهرداری فساد کاهش پیدا کرده و سلامت اداری ارتقا یافته اما وقتی وارد مصداق‌ها می‌شوید همان گزارش عملکرد 200 روزه شهرداری را به عنوان مبارزه با فساد می آورند،  وظایف ذاتی شهرداری که هر کس در شهرداری کار می کند باید این وظایف را انجام دهد به عنوان مصادیق مبارزه با فساد ذکر می‌کنید؟ ادبا وحکما ما فرموده اند«مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید» از سعدی علیه الرحمه. ائمه ما نیز فرموند؛ روایت کونوا دعات الناس بغیر السنتهم؛ مردم را با عملکردخود دعوت کنید نه با تبلیغ و زبان.

این عضو شورا اضافه کرد: فساد مساله‌ای نیست که با تبلیغ و حرف زدن گفته شود هست یا نیست و این یک احساس یا وجدان عمومی است، مثل امنیت؛ امنیت این نیست که باشد یا نباشد و مهم این است که مردم احساس امنیت کنند. بحث سلامت اداری و مبارزه با فساد هم یک احساس و وجدان عمومی است و مردم باید قلبا باورشان شود و ذهنشان بایستی بپذیرد که در یک سازمان فساد هست یا نیست. برای این که این احساس سنجیده شود در همه دنیا یک راهکار علمی وجود دارد و قبلا هم در ایران تجربه شده و آن هم نظرسنجی است.  باید از مردم و مراجعان سازمان یک نظرسنجی علمی و بی‌طرفانه صورت گیرد مثلا نظر آقای امانی یا دیگر دوستان را تایید یا رد کنند. نتیجه نهایی مشخص می‌کند وجدان عمومی جامعه باور کرده یا باور نکرده است. من درباره بود و نبود فساد نگفتم،  گفتم من اقدام عملی مشاهده نکردم که این دو خیلی با هم تفاوت دارد.

این عضو شورا تاکید کرد: ای کاش به جای بیانیه دادن و به قرآن مجید استناد کردن آن هم توسط مجموعه‌ای که مسئولیتش کنترل امنیتی یک مجموعه است نه پاسخ دادن به اظهارات یک نماینده، شهرداری دعوت می کرد از عضوی که چنین حرفی زده و حرف هایش را می شنید و سپس توصیه و نصیحت این عضو  شورا را می پذیرفت و یک مجموعه علمی و بی طرف را مأمور می کرد که این را بررسی کند تا ببینند وضعیت سلامت اداری و مقابله با فساد در مجموعه شهرداری در چه مرحله ای است و هر نتیجه از این نظرسنجی بیرون آمد قبول است و لذا نیاز به این جدل و چنین برخوردی نبود. با این کار همه را حساس کردند. حرف هایم را با این آیه به پایان می‌رسانم؛ آیه وما لنا الانتوکل علی الله وقد هدانا سبلنا ولنصبرن علی ما آذیتمونا وعلی الله فلیتوکل المتوکلون.

سید جعفر تشکرى هاشمى هم در این رابطه گفت: ما در شورا و شهرداری یک جمع هستیم که قرار بود ٢١ نفر نباشیم، بلکه ٢٢ نفر باشیم و به عبارتى، شورا و شهرداری یک خط کلامی و یک رسالت را دنبال کنند تا با کمک و یاری یکدیگر در مسیر هم‌افزایی گام بردارند. 

وى با تأکید بر اینکه باید آستانه تحمل‌مان را بالا ببریم، افزود: در این صورت با مدل منطقی و پرهیز از هرگونه خشونت کلامی، مسائل و مشکلات شهر و شهرداری را به منظور ارتقای کیفیت زندگى شهروندان برطرف کنیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شوراى اسلامى شهر تهران با اعلام اینکه همه ما چه در شورا و چه در شهرداری، تلاش می کنیم تا نقایص و مشکلات را برطرف کنیم، یادآور شد: مسلماً هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند که بی‌خطاست و حتماً در مسیر حرکت، اشکالات و ایراداتی وجود دارد که باید هر دو طرف، نهایت تلاش خود را در جهت رفع آنها به کار گیرند. 

تشکرى هاشمى با اشاره به اینکه شورای شهر، نقش مهمی در ریل‌گذاری و شناسایی مسیری که مقصد آن، تعالی شهر و شهرداری است ایفا می‌کند، تاکید کرد: ما در شورای شهر وظیفه داریم تا با نظارت دقیق، از مسیری که برای خدمت به مردم ترسیم کرده‌ایم، خارج نشویم و از این رو، نهادینه کردن این فرهنگ و طرز نگاه در شهرداری و در مجموعه همکاران شورا و سایر بخش‌ها، ضرورت دارد.

وی با تاکید بر اینکه نباید با اندک مسئله‌ای خشم‌مان شعله‌ور شود بلکه باید حرف‌های همدیگر را خوب بشنویم، ادامه داد: با تشکیل جلسات مشترک بین شورا و شهرداری، می‌توانیم بخش قابل توجهی از مسائل را برطرف کنیم و این مدل منطقی، یکی از بهترین راه حل‌های رفع مشکلات از طریق تقویت فضای تعامل فی‌مابین شورا و شهرداری به بهترین حالت ممکن است.

علی اصغر قائمی دیگر عضو شورای شهر تهران  هم در تذکر پیش از دستور هشتاد و یکمین جلسه شورای شهر با بیان اینکه اعضای شورای شهر وظیفه نظارت دارند و با اشاره به اطلاعیه روز گذشته سازمان حراست شهرداری تهران گفت: سلب حق نظارتی از اعضای شورای شهر سلب حق مردم است.

وی ادامه داد: اینکه اظهارات اعضای شورای شهر منجر به صدور اطلاعیه‌ای شود نقض غرض است. خواسته من این است که فضای آزادی بیان به گونه‌ای نباشد که اعضای شورای شهر منجر به خودسانسوری شوند.

قائمی گفت: از شهردار تهران تقاضا دارم تذکرات جدی به نهادهای نظارتی دهد تا اعضای شورای شهر بتوانند به راحتی اظهار نظر کنند.

زهرا شمس‌احسان  هم در تذکری اظهار کرد: دستگاه‌های نظارتی با توجه به هویت و ماهیتی که دارند از زوایا مختلفی موضوعات را مورد بررسی قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: تنوع دیدگاه‌ها نقطه قوتی برای شورای شهر در سطح کلان و راهبری و نقطه اثر حوزه‌های حراست و بازرسی در سطح عملیات است.

شمس احسان با اشاره به تفادت دیدگاه در حوزه تدبیر و اقدام گفت: این تفاوت دیدگاه نشان‌دهنده سلامت اشخاص حقوقی دخیل در این موضوع است.

وی با اشاره به موضوعاتی که در روزهای اخیر رخ داده است، افزود: این موضوعات نشان دهنده تنوع و تفاوت نگرش مطرح شده است که عموما در حوزه اقدام و عمل رخ می‌دهد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: آن چیزی‌ که حائز اهمیت است و باید همه اعضای شورا و شهرداری به آن توجه کنیم وجود سلیقه و نگرش راهبری مبتنی بر تدابیر علمی و عملی برآمده از دانش همه اعضا است.

وی با بیان اینکه سلایق در حوزه اقدامات طبیعتا یکسان نیست، خاطرنشان کرد: به عنوان عضوی از مجموعه شورا ضمن ارج نهادن به این تکثر دیدگاه که منتج از یک راهبرد است توقع داریم دستگاه‌های نظارتی اقدام کننده و موثر تدابیر در نحوه عمل خود یک هم‌افزایی و هم‌گرایی بیشتری با کلیت شورا در زوایای بیرونی موضوعات نشان دهند.

شمس‌احسان اضافه کرد: این هم‌گرایی و هم‌افزایی که قطعا وجود دارد موجب افزایش کارایی کلیت سیستم و در نتیجه کیفیت بهتر اقداماتی که در سطح مدیریت شهری رخ می‌دهد و شورا انجام شود.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران گفت: زمان در حال گذر است و کارنامه مشترک مجموعه شورا و شهرداری در جلوی دیدگان شهروندان و مردم تهران است و در حال ارزیابی دقیق است.

وی خاطرنشان کرد: طرح مسائل از هر طرفی در حوزه بهبود عملکرد کلیت مجموعه شهری نافی یکدیگر نیست و باید با یک هم‌گرایی و هم‌افزایی بتوانیم اقدامات موثری برای شهروندان و مردم رقم بزنیم.

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بهتر بود چنین شائبه در جلسه هم اندیشی مطرح می شد، خاطرنشان کرد: تقاضا داریم این موضوع در جلسه هم اندیشی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

وی با اعلام اینکه از معاونت منابع انسانی درخواست داشتیم که در خصوص حقوق کارکنان تجدید نظر صورت بگیرد، اظهار کرد: اقدامات انجام شده در یک ماه اخیر برای حقوق کارکنان شهرداری در قالب یک گزارش ارائه شود تا بتوان دغدغه 12 هزار نفر نیروی این نهاد را برطرف کرد.

لطف الله فروزنده هم  در هشتاد و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص بیانیه صادر شده از سوی شهرداری در رابطه با موضوع فساد با بیان اینکه لازم است جلسه هم اندیشی برگزار شود، اظهار کرد: وقتی این موضوع رسانه ای می شود و از هر موضوعی سوء استفاده صورت می گیرد تا مدیریت شهری را تخریب کند ما چه کاری باید انجام دهیم؟

معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران افزود: من نمی گویم کار حراست کار درستی بوده است اما این را گفته ایم که آمادگی داریم با صحبت، مسائل را برطرف کنیم. وقتی در خصوص برخی موارد شاهد هجوم هستیم باید چه کاری انجام شود.

وی با بیان اینکه احساس فساد به راحتی از بین نمی رود، یادآور شد: به طور قطع مدیریت شهری جدید با انتصابات و برخورد با متخلفین نشان داده که با فساد برخورد کرده است.

فروزنده تأکید کرد: در خصوص واگذاری واگن قطار به قم برای انجام تست سرد، موضوعات در حال بررسی است و حتما از شورا مجوز اخذ خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورا شهرداری تهران با بیان اینکه هدف شهرداری مقابله نیست، یادآور شد: تقاضا می کنیم اعضای شورا موارد را در ابعاد مختلف با ما مطرح کنند. کاملا برای برگزاری جلسه هم اندیشی با حضور شهردار تهران آمادگی داریم تا با ید واحده امور را دنبال کنیم. جریانی وجود دارد که نمی خواهد کلیت مدیریت شهری موفق شود و نباید بهانه دست این افراد بدهیم.

در ادامه حبیب کاشانی خطاب به فروزنده گفت : فارسی سخنان شما را اگر بخواهیم بگوییم استنباط من این است که می شود ؛جواب «های» «هوی» است. همچنین شما در اظهاراتتان می فرمایید که اعضای شورا قبل از هر اظهار نظری موضوع در جلسه دو جانبه مطرح و حل شود. این خواسته همه اعضای شورا است. اما ظاهرا شما خودتان به روش دیگری عمل کردید

او ادامه داد: روز گذشته یکی از مسئولین شما پیغام گلایه داد. با ایشان تماس گرفتم و گلایه ایشان این بوده که علیه سازمانی سخنی گفته بودم. لذا پاسخ دادم که نه واتساپ دارم و نه در شبکه های اجتماعی دیگری هستم و اگر سخنی بگویم در صحن شورا است چرا باید چنین کاری بکنم؟ ایشان نیز بابت اشتباه خود پوزش خواست. ما انسان ها معصوم نیستیم و همه اشتباه می کنیم.

کاشانی تاکید کرد: این موضوع مدنظر شما با ده دقیقه بحث در اتاق دکتر امانی قابل حل بود و نیاز نبود وقت مردم را بگیریم و تنش آفرینی کنیم.

چمران نیز در ادامه افزود: قطعا اگر انتقادی شده از سر خیرخواهی بود. اما اینکه عضو شورا سخنی بگوید و سرمقاله همشهری نیز حمله کند درست نیست. البته همشهری مطبوعات است و آزاد است که مطالبی منتشر کند اما حراست چنین اجازه ای نداشته و ندارد. دنبال کردن این امر صحیح نیست. هم شهرداری و هم ما آماده ایم که با صحبت منطقی، موضوعات را برطرف کنیم. هنوز انتظار صد در صدی ما برطرف نشده اما ایرادات قابل رفع است و نیازی به کشمکش در این زمینه نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید