خروج گسترده پول حقیقی ها از بورس

بورس در مسیر انتهای دره /پیش بینی بازار سهام

کدخبر: ۵۰۷۵۱۴
با ثبت یک افت 10 هزار واحدی، بورس به استقبال یک روز معاملاتی دیگر می رود تا احتمالا دوباره افت کند.
بورس در مسیر انتهای دره /پیش بینی بازار سهام

به گزارش اقتصادنیوز، بورس تهران وضعیت خوبی ندارد و این را می توان هم در نمودار شاخص کل آن دید، هم در وضعیت ارزش معاملات و شاخص های عملکردی سهامداران حقیقی.

از روزی که شاخص کل به عدد 1.6 میلیون واحد رسید، 7 هفته گذشته و از همان زمان تا به حال شاخص با یک شیب کم در حال نزول است.

البته طی این مدت فقط شاخص کل بورس و شاخص هم وزن افت نکرده اند، بلکه سایر عدد و رقم ها هم به شکل چشمگیری تغییرات داشته اند که این تغییرات در جهت کاهش قیمت سهام بوده اند.

خروج گسترده پول حقیقی ها

به عنوان مثال، ارزش معاملات از آن زمان تا به حال، به کمتر از نصف رسیده که همین یک مورد برای سرمایه گذاران کافی است تا درمورد خرید سهام احتیاط کنند.

از طرفی خروج پول حقیقی ها هم به طور متوالی در حال رخ دادن است که این نیز می تواند عامل دیگری برای افت بورس باشد.

روز گذشته ارزش معاملات خرد بازار سهام 3200 میلیارد تومان بود. گرچه نسبت به روز شنبه عدد بهتری در ارزش معاملات ثبت شده اما همچنان می توان گفت شیب نزولی ارزش معاملات برقرار است.

در معاملات دیروز، مهم تر از ارزش معاملات، فروش گسترده حقیقی ها به حقوقی ها بود. حقیقی ها دیروز بیش از 750 میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کردند که این عدد یکی از بزرگ ترین عددهای خروج پول حقیقی در تیرماه بوده است.

در چنین شرایطی نمی توان انتظار داشت که بازار امروز، یک بازار مثبت و رو به بالا باشد. حتی اگر هم بازار امروز به سمت بالا حرکت کند، این صعود را می توان پولبکی به حمایت شکسته شده 1.5 میلیون واحد دانست.

هیچ نکته مثبتی دیده نمی شود!

البته بازار برای مثبت شدن در معاملات امروز راه دشواری دارد چراکه روز گذشته تعداد نمادهای منفی بیش از 5 برابر تعداد نمادهای مثبت بود که موج این فروش های گسترده، به ابتدای معاملات امروز نیز کشیده خواهد شد.

دیروز همچنین بیش از 200 نماد صف فروش داشتند. به عبارتی از هر سه نماد، یک نماد در پایان معاملات روز گذشته صف فروش داشت که این صف فروش ها اثر خود را به بازار امروز هم می کشانند.

شاخص قدرت خریداران حقیقی نیز به عدد 0.79 رسیده که یکی از پایین ترین ارقام طی یکی دو ماه گذشته است. با این حساب از بازار امروز جز کاهش، انتظار دیگری نمی توان داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید