وضعیت بورس؛ هر روز بدتر از دیروز

پیش بینی بدبینانه از بورس /احتمال افزایش شیب سقوط

کدخبر: ۵۰۷۱۴۶
بورس تهران وضعیت خوبی ندارد و ظاهرا این حال بد، فعلا ادامه دار خواهد بود. کاهش ارزش معاملات نشان دهنده عمق رکود بازار سهام است.
پیش بینی بدبینانه از بورس /احتمال افزایش شیب سقوط

به گزارش اقتصادنیوز، بورس تهران امروز در شرایطی معاملات خود را آغاز می کند که فعلا چشم انداز مثبتی برای آن دیده نمی شود. گرچه قیمت بسیاری از نمادها به نقاط جذابی رسیده و نسبت قیمت سهم بر درآمد برخی نمادها عددهای پایین را نشان می دهد، اما همچنان نگاه سهامداران حقیقی به این بازار، نگاهی منفی و در بهترین حالت، خنثی است.

خروج ادامه دار پول حقیقی ها از بازار، نشان دهنده دید منفی آن ها به این بازار است. حقیقی ها مدتی است که هر روز سهام خود را به حقوقی ها می فروشند و پول خود را یا به صندوق های با درآمد ثابت می برند، یا از این بازار خارج می کنند و به سایر بازارها می روند.

هرچه هست، روند ادامه دار خروج پول حقیقی ها از بازار نشان از دید منفی آن ها به بازار سهام دارد.

رکوردشکنی مجدد در کاهش ارزش معاملات

از طرفی ارزش معاملات نیز از اواخر اردیبهشت ماه نزولی شده و هر هفته در حال کمتر شدن است. نکته قابل تامل اینکه در معاملات روز شنبه سرانجام ارزش معاملات خرد بازار سهام به کمتر از 3000 میلیارد تومان سقوط کرد و یک کف جدید ساخت.

شنبه ارزش معاملات خرد حدود 2800 میلیارد تومان بود که این رقم در تمام روزهای معاملاتی سال 1401 بی سابقه بوده است. یکی از تحلیل های پرطرفدار در بازار سهام این است که کم شدن ارزش معاملات خرد نشان می دهد حتی با وجود افت قیمت، معامله گران معتقدند که خرید سهام صرفه اقتصادی ندارد.

بنابراین هرچه که قیمت ها به سمت پایین بروند و ارزش معاملات نیز کاهش داشته باشد، ادامه دار بودن افت قیمت ها محتمل است تا اینکه بالاخره در یک نقطه این موازنه به هم بخورد و ارزش معاملات به طور متوالی به سمت زیاد شدن برود.

احتمال افزایش شیب سقوط

در کنار این مسئله، فعلا قدرت فروشندگان حقیقی نیز بیشتر از قدرت خریداران حقیقی است. این مسئله نشان دهنده عقب نشینی خریداران بزرگ حقیقی است و تا زمانی که خریداران بزرگ وارد بازار نشوند، اوضاع همین گونه خواهد ماند.

برای امروز هم نمی توان پیش بینی مثبتی از بازار داشت. حمایت 1.5 میلیون واحدی شاخص کل در روز شنبه شکسته شده و اگر قدرت تقاضا نتواند شاخص را به کانال 1.5 میلیون واحد برگرداند، ممکن است فروشندگان جسارت بیشتری پیدا کنند و شاخص با شیب بیشتری نسبت به روزهای گذشته افت کند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید