پیش بینی بورس امروز 14 تیر 1401

ناامیدی در بورس /دو سیگنال منفی به سهامداران

کدخبر: ۵۰۶۰۸۱
شاخص های بورس تهران دیروز رشد کرد اما دو سیگنال منفی مجددا به بازار مخابره شد؛ کاهش مجدد ارزش معاملات و کاهش قدرت خریداران حقیقی.
ناامیدی در بورس /دو سیگنال منفی به سهامداران

به گزارش اقتصادنیوز، شاخص کل بورس تهران فعلا توانسته بالای 1.5 میلیون واحد باقی بماند که حفظ این سطح حمایتی، آخرین امید افرادی است که نگاه کوتاه مدتی به بورس دارند.

گرچه مشخص است که بورس در میان مدت و بلند مدت نمی تواند در این سطوح باقی بماند و باید رشد کند، اما از طرفی افرادی که نگاه کوتاه مدتی دارند، نگاهشان به عدد یک میلیون و 500 هزار واحد است که اگر به سمت پایین شکسته شود، می تواند سیگنال یک دوره افت جدید اما احتمالا کم عمق باشد.

زمان قطعی حذف قرعه‌کشی خودرو اعلام شد

در هر صورت شاخص فعلا توانسته بالای این سطح بماند و این در شرایطی است که همزمان با حفظ سطح حمایتی، ارزش معاملات خرد و قدرت خریداران حقیقی کاهش یافته است.

کاهش مجدد ارزش معاملات در روز گذشته، باعث ثبت یک کف جدید در این شاخص با اهمیت طی سال 1401 شد. دیروز ارزش معاملات خرد بازار سهام 3080 میلیارد تومان بود که این رقم یک کف جدید محسوب می شود و نشان دهنده عمیق تر شدن رکود در این بازار است.

خریداران تضعیف شدند

از طرفی شاخص قدرت خریداران حقیقی از عدد 0.99 در روز یکشنبه، به عدد 0.93 در روز دوشنبه رسید که این موضوع نشان دهنده افزایش قدرت فروشندگان و تضعیف خریداران حقیقی است.

در چنین شرایطی نمی توان از بورس انتظار داشت که رشد خاصی داشته باشد و اگر هم رشدی اتفاق بیفتد، مثل رشد روز گذشته محدود و کم ارتفاع خواهد بود.

شرایط زمانی متفاوت می شود که شاخص قدرت خریداران حقیقی به بالای عدد یک برسد و از طرفی ارزش معاملات نیز در چند روز متوالی افزایش یابد.

شاخص ها به دنبال بهانه برای کاهش

البته روند خروج پول حقیقی ها از بازار نیز باید متوقف شود. دیروز هم بیش از 260 میلیارد تومان خروج نقدینگی خرد از بازار ثبت شد که این خروج ها نشان دهنده ناامیدی سهامداران حقیقی از وضعیت بورس است.

در وضعیت فعلی، بورس می تواند حرکت رو به بالا داشته باشد اما چنین حرکاتی موقت و با ارتفاع کم خواهند بود. اما حرکات به سمت پایین می توانند عمیق تر و با شدت بیشتر باشند چراکه فعلا نقدینگی در بازار کم است و شاخص ها به دنبال بهانه برای کاهش می گردند.

با توجه به ضعیف شدن قدرت تقاضا در بازار دیروز، پیش بینی می شود امروز بازار با افت تقاضا آغاز به کار کند و شاخص ها تمایل به سمت منفی شدن داشته باشند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید