شناسایی تاثیر سیگنال منفی دوحه بر بازار ارز

امیدها به احیای برجام عامل ریزش موقت دلار!

کدخبر: ۵۰۵۳۱۲
اقتصادنیوز : قیمت دلار در هفته جاری تحت تاثیر سفر جوزپ بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی، به تهران و پالس های مثبت برجامی ریزش کرد اما در انتهای هفته با انتشار اخباری مبنی بر بی‌سرانجامی مذاکرات دوحه ، قیمت دلار آرایش صعودی به خود بگیرد.
امیدها به احیای برجام عامل ریزش موقت دلار!

به گزارش اقتصادنیوز ؛  بررسی هسته مرکزی بازار ارز تهران در هفته جاری حکایت از ریزش موقت قیمت دلار دارد .

زمزمه سفر بورل و شکست طلسم برجام

اواخر هفته گذشته بود که زمزمه های درباره سفر جوزپ بورل ؛ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران در بین معامله گران  بازار ارز تهران شکل گرفت.

بورل در شامگاه جمعه گذشته برای شکستن طلسم مذاکرات برجام وارد تهران شد. این سفر از نگاه عده ای از معامه گران به عنوان آخرین تلاش برجامی تلقی شد. 

تقویت امیدها  به کاهش قیمت دلار 

بورل در تهران گفت: باید توافق را نهایی کنیم و مذاکرات در روزهای آینده از سر گرفته خواهد شد. با حضور  بورل در تهران و انتشار اخبار قطعی از بازگشت طرف های قرار داد هسته ای برجام  به میز مذاکرات , امیدها  به کاهش قیمت دلار از روز شنبه  در بین معامله گران تقویت شد. 

نرخ دلار یک کانال پایین آمد

نرخ دلار روز شنبه یک کانال پایین آمد. با کاهش ۲۵۰ تومانی اسکناس آمریکایی در روز یاد شده دلار زیر محدوده حساس قرار گرفت. فعالان بازار از احتمال عقب نشینی قیمت دلار در ادامه هفته سخن می گفتند؛  بنابراین فضای احتیاط از همان روز شنبه در بازار شکل گرفت.

شوک بورل و گزارش نورنیوز به قیمت دلار 

در روز یکشنبه با وجود اینکه عده ای از معامله گران به نرخ تورم خرداد ماه چشم دوخته بودند و می گفتند انتظارات همچنان صعودی است اما اظهارات جدید بورل و گزارش نورنیوز ،رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی بر قدرت معامله گران کاهشی دلار افزود.

جوزپ بورل اعلام کرد بن بست مذاکرات برجام را حل کردیم و نورنیوز از محل موقت مذاکرات هسته ای رونمایی کرد.

قرار شد مذاکرات دو روزه در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس یعنی قطر برگزار شود و برای مذاکرات نهایی رهسپار وین شوند. 

امیرعبداللهیان و بورل

دومین ریزش در بازار دلار 

معامله گران به دلیل احتمال گشایش در مذاکرات هسته ای بی گدار به آب نمی زدند و کمتر در موقعیت خرید قرار می گرفتند. نرخ دلار برای دومین روز متوالی ریزش کرد. اسکناس آمریکایی در تهران ۴۰۰ تومان و در سلیمانیه ۳۰۰ تومان پایین آمد. 

سرعت نزولی قیمت دلار بیشتر شد

با گفتگوی طولانی مدت شمخانی و بورل سرعت نزولی دلار در سومین‌روز هفته بیشتر شد.‌ قیمت دلار روز دوشنبه بیشتر از شنبه و یکشنبه ریزش کرد. معامله گران کاهشی در روز دوشنبه ۶ تیر ماه توانستند نرخ دلار تهران را تقریبا  ۱ هزار و ۲۰۰ تومان دیگر پایین ییاورند. 

پیام عقب نشینی به قیمت دلار از بازار همسایه 

البته تحلیلگران ارزی در کنار پالس های مثبت برجام در خصوص سفر علی باقری و رابرت مالی به دوحه،  معتقد بودند کاهش نرخ دلار در بازار های همسایه موجب شده  تا دلار تهران کاهش را تجربه کند.  در روز دوشنبه قیمت دلار در بازار هرات نزدیک به ۱ هزار تومان و درسلیمانیه نزدیک به ۷۰۰ تومان پایین آمد.

علی باقری وارد دوحه شد

روز سه شنبه هفتم تیر ماه  هیأت ایرانی به ریاست علی باقری وارد دوحه شد.  قرار بود مذاکرات هسته ای غیر مستقیم  ایران و آمریکا با میانجی گری اتحادیه اروپا در روز سه شنبه و چهارشنبه (۷و۸ تیر ماه ) در دوحه برگزار شود.‌

قیمت دلار اصلاح شد 

روز سه شنبه قیمت دلار به جای ریزش ، اصلاح شد. اسکناس آمریکایی در تهران ۶۰۰ تومان و در هرات ۴۰۰ تومان بالا رفت. به عقیده بسیاری از تحلیلگران ارزی بعد از ریزش قیمت دلار در روز دوشنبه شاخص مورد بحث با افزایش قیمت نسبی مواجه شده و به اصطلاح اصلاح شده بود.به باور این دسته از بازیگران ارزی  عموما اصلاح‌های قیمتی به معنای آغاز روند افزایشی جدید نبود و تنها سبب تعدیل نرخ کاهش یافته شده بود.

دلار

تسنیم: مذاکرات برجام شکست خورد

عصر چهارشنبه 8 تیر ماه نشست دو روزه علی باقری مذاکره کننده ارشد ایرانی و انریکه مورا برگزار شد.  در روز یاد شده اولین سیگنال منفی از سوی خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران منتشر شد. 

تسنیم تلویحا به نقل از منابع آگاه اعلام کرد مذاکرات دوحه پایان یافت.‌ این خبر گزاری مدعی شد مذاکرات دو روز با شکست همراه شده و آمریکا حاضر به تضمین برای انتفاع اقتصادی ایران  نشده است. 

نگاه متفاوت ایرنا به مذاکرات برجام

اما پس از انتشار این گزارش خبرگزاری ایرنا، متعلق به دولت جمهوری اسلامی ایران در مطلبی متفاوت از ادامه گفتگوها و پیگیری موارد اختلافی بین طرفین خبر داده بود. گزارشی که برخلاف مطلب تسنیم چندان نگاه بدبینانه‌ای به روند مذاکرات نداشت.

 توییت ناامید کننده انریکه مورا درباره برجام

این خبر اگرچه از سوی سخنگوی وزارت خارجه تکذیب شد  اما با توییت ناامید کننده انریکه مورا ورق در بازار برگشت و نرخ دلار صعودی شد.

مورا در توییتی نوشت: دو روز مذاکرات فشرده در دوحه درباره برجام. متأسفانه، هنوز پیشرفتی که تیم اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده این مذاکرات نسبت به آن امیدوار بود، به دست نیامده است.


در اکو ایران ببیند؛ 

نرخ دلار صعودی شد/ شکست شاه کلید جدید برجام!

نرخ دلار روز پنجشنبه تحت تاثیر بن بست دوحه آرایش صعودی به خود گرفت.  بخشی از معامله گران احتیاط روز های گذشته را کنار گذاشتند و در موقعیت خرید دلار قرار گرفتند . این دسته از معامله گران معتقد بودند شاه کلید جدید هم نتوانست قفل برجام را باز  کند.

ان‌بی‌سی نیوز روز گذشته گزارش داد دیپلمات‌های اروپایی و مقام‌های سابق آمریکایی گفته‌اند احتمالاً واشنگتن تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال خواهد کرد و در پی اجرای دقیق‌تر تحریم‌های موجود با تمرکز ویژه بر هدف قرار دادن فروش نفت ایران به چین است. روز گذشته نرخ دلار در تهران تغییر کانال داد و تقریبا 1 هزار و 200 تومان گران شد. رشد دلار تهران همزمان با افزایش اسکناس آمریکایی در بازار های همسایه بود. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید