بررسی معاملات بازار سهام در هفته اخیر؛

فرار حقیقی ها از بورس /روند نزولی ارزش معاملات

کدخبر: ۵۰۵۰۹۲
بورس تهران این هفته با افت شاخص ها مواجه شد اما میزان کاهش شاخص ها زیاد نبود و عملا می توان گفت بورس در یک هفته فقط درجا زده است.
فرار حقیقی ها از بورس /روند نزولی ارزش معاملات

به گزارش اقتصادنیوز، بورس تهران در این هفته نوسانات کوچکی داشت و در مجموع، افت کوچکی را ثبت کرد. شاخص کل بورس در یک هفته 19951 واحد معادل 1.3 درصد افت کرد.

شاخص هم وزن 601 واحد معادل 14 صدم درصد کاهش یافت و شاخص فرابورس 250 واحد 1.21 درصد افت را به ثبت رساند. تغییرات شاخص ها در این هفته کوچک بود و شاخص طی 5 روز معاملاتی عملا فقط درجا زده است.


در اکوایران ببینید؛

روند نزولی ارزش معاملات

ارزش معاملات در این هفته کاهشی بود. به جز روز شنبه که کمی بیش از 4 هزار میلیارد تومان معامله خرد در بازار سهام انجام شد، در 4 روز معاملاتی بعدی هر روز ارزش معاملات کمتر از 4 هزار میلیارد تومان بود.

در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هم ارزش معاملات حدود 3400 میلیارد تومان بود که در سال 1401 از کمترین عددهای ارزش معاملات روزانه محسوب می شوند.

خروج حقیقی ها

سرمایه گذاران حقیقی در 5 روز معاملاتی این هفته فقط از بازار پول خارج کردند. روند فرسایشی بازار سهام باعث شده حقیقی ها به طور متوالی در حال خروج پول از بازار باشند که این هفته نیز برآیند ورود و خروج پول خرد در بازار، منفی بود.

اگر نگاهی کلی تر داشته باشیم، در این هفته و هفته گذشته که 10 روز معاملاتی داشته، در تمام 10 روز حقیقی ها پول از بازار خارج کرده اند.

این هفته حقیقی ها جمعا بیش از 1800 میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند.

فصل درآمد ثابت ها رسید

به موازات خروج پول حقیقی ها از بازار سهام، این نقدینگی وارد صندوق های درآمد ثابت و اوراق بدهی می شود. این ابزارهای مالی که درآمد ثابتی برای سرمایه گذاران دارند، معمولا در دوره رکود بازار مورد توج قرار می گیرند و حالا دوباره حقیقی ها به سمت این ابزار مالی کشیده شده اند.

این هفته به جز روز شنبه که حقیقی ها 3 میلیارد تومان پول از صندوق ها و اوراق بدهی خارج کردند، در سایر روزهای معاملاتی ورود پول سنگین به اوراق بدهی و صندوق ها رخ داد. در 5 روز معاملاتی جمعا بیش از 550 میلیارد تومان از نقدینگی حقیقی ها به سمت کسب درآمد ثابت حرکت کرد.

خریداران زور ندارند

شاخص قدرت خریداران حقیقی همچنان به سود فروشنده ها و به ضرر خریداران است. این شاخص نشان می دهد همچنان فروشنده های حقیقی قدرتمندتر هستند.

در طول یک هفته گذشته که بورس درجا زده و شاخص ها با افت نسبی مواجه شده اند، خریداران همچنان محتاط بودن خود را حفظ کردند و به فروشندگان اجازه دادند که کنترل بازار را در اختیار خود داشته باشند.

عدد شاخص قدرت خریداران حقیقی که در دهه سوم اردیبهشت ماه به 1.6 هم رسیده بود، هم اکنون در عددهای کوچک تر از 1 در حال نوسان است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید